Framljus fungerar endast ibland...

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Framljus fungerar endast ibland...

Inlägg av Dr_Cotton »

Herr Lukas behagar att djävlas med mig. Problem: Framljuset fungerar endast ibland när jag slår på det på min vippbrytare. Bilen är en mk1 Countryman. Allt annat ljus fungerar, även positionsljusen/blinkerserna fram. Tutan har också lagt av. Hittar inga säkringar eller något relä som skulle kunna ställe till det. Finner endast blinkers- och startrelä. När framljuset väl kommer igång så fungerar det utan problem och kan slås mellan hel och halv, dock utan att tutan får liv i sig.. Tutan fungerar som den skall med extern strömkälla. Någon som har något tips om vad det kan vara?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Framljus fungerar endast ibland...

Inlägg av bulten08 »

sitter tutan i blinkerspaken kolla då lite närmare på den och dess anslutningar,
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Framljus fungerar endast ibland...

Inlägg av Dr_Cotton »

Brytaren till tutan sitter i ratten och jag har redan kolla så att släpringen och brytaren i rattnavet fungerar som de skall. Sitter och studerar kopplingsscheman nu får att se om det finns en gemensam nämnare till strålkastarna fram och tutan.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: Framljus fungerar endast ibland...

Inlägg av BOA »

Har du jord från jordpunkten i motorrummet fram till strålkastarna?
Något som kan spöka är kopplingsstyckena i kabelhärvan i fronten intill huvlåset och signalhornet.
Kolla där och smörj med kontaktspray. För mest troligt är att det saknas jord.
Ta det här som ett tips!
Lämna gärna en kommentar om du lyckades fixa felet!
// BOA
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Framljus fungerar endast ibland...

Inlägg av makervall »

Jag får hålla med föregående inlägg. Kolla även jordflätan från batteriet i skuffen. Kan se bra ut så skruva låss och gör rent.

Jag hade problem med tutat för något år sedan. Pillade på allt. Slutade med att jag bytte säkringarna och då fungerade den.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Framljus fungerar endast ibland...

Inlägg av Dr_Cotton »

Lyckades fixa både tuta och strålkastare igår. Felen hade inte med varandra att göra som jag först trodde, utan uppstod bara samtidigt. Strålkastarna fungerade bara ibland p.g.a. att 3-läges vippströmbrytaren på instrumentpanelen var utsliten. Jag öppnade upp den och försökte böja ut kopparbläcken som kompensation för de nedslitna kopparbitar som ska sluta kretsen men då sprack hela huset. Så nu kör jag med en 2-läges brytare som jag hade liggandes sålänge. Tutan fungerade efter att jag bytt säkringen som går till den och innerbelysningen. Det konstiga var att jag hade ute säkringen två gånger och mätte den med multimeter, båda gångerna verkade den vara hel, såg också hel ut men det var den alltså inte. Så nu är det fixat!
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Skriv svar