Fråga kring byte till skivor

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
countryman
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 23:43
Ort: Båstad

Fråga kring byte till skivor

Inlägg av countryman »

Vet det har varit uppe förut, men nu har jag lagt eftermiddagen på att lossa båda spindelbultarna , p-änden och bromsslangen för att byta till s-skivor. Jävlar vad allt sitter efter alla år!
Men drivaxeln sitter fast i drivknuten, hur lossar jag den?
Om jag drar i den verkar den sitta löst i inre drivknuten, är det bara att dra ut den?
Så blir det kanska lättare att trycka ut den från den yttre när allt är på bänken.
Sen är det bara att knacka loss den från drivnuten, eller?

Tacksam om någon har tips.

Ole
Allt kan repareras!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Fråga kring byte till skivor

Inlägg av Hylsan »

ingen expert men håller på med samma sak, kan man säga.

Det finns lite olika varianter tydligen av drivaxlar, kommer inte ihåg dem nu från minnet dock.
Min ena sida trillade ut fint utan några större ansträngningar medans den andra fick jag lossa u-klämmorna som sitter vid korsen (kommer inte på just nu vad de heter...).

Mina skulle man bara knacka lite lätt på så skulle nån lås-ring släppa och det var bara att dra ut.
Sen finns det något special-vertyg också tror jag ifall man har en annan typ av drivaxel..

Tror nu i efterhand att jag rörde till det mer än svarade på frågan...men nått klokare kanske du blev :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Fråga kring byte till skivor

Inlägg av bulten08 »

dom yttre drivknutarna är som på alla andra moderna bilar den sitter på en splinsad axel med en låsring och ska gå med en hammare att slå till på knuten så att den lossar men det går inte alltid då får man ta loss axel och om jag förstår hur du förklarar axeln så har du pot joint axel med rod change låda då är det bara att lossa dammsken där inne och dra ut axeln. och sen sätta upp den i skruvstädet så man kan slå lite och stummare så brukar drivknutarna lossna.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
countryman
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 23:43
Ort: Båstad

Re: Fråga kring byte till skivor

Inlägg av countryman »

Var just det jag trodde. Var bara orolig för att om jag drog ut axeln från damasken så skulle det rinna ut olja eller något.
Så nu har jag morgondagen klar; lossna inre damasken, dra ut axeln från pot jointen (intressant namn) och sen axeln fast i skruvstädet. Så, när jag slår på den gamla drivknuten bör den lossna.
Tack Marcus, hittar inte min Haynes efter flytt, men med forumets hjälp löser det mesta sig.

Ole
Allt kan repareras!
Skriv svar