Soltak (det är inte Webasto)

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Soltak (det är inte Webasto)

Inlägg av heemini »

Nu skiner solen och det är härligt att åka koja med hål i taket! 8) Men mitt soltak är inte ett Webasto-tak som jag trodde utan tillverkat av Weathershields Ltd i Bristol. Kan alltså vara ett originaltillbehör. MEN, jag har upptäckt en spricka i handtaget/vredet som man öppnar och stänger med. Är det någon som känner till dessa tak och som möjligen har ett gammalt handtag över?
Firman försvann på 80-talet, köptes av Britax men även de är ju borta sedan länge. Har Googlat men hittar ingen som har reservdelar.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Soltak (det är inte Webasto)

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Om ditt tak inte är Webasto så finns det en tjans att mitt inte heller är det. Tog för givet att det var ett Webasto. Hur hittade du att det var ett Weathershields tak ? Hittar inga märkningar på mitt tak, bara en liten klisterlapp som säger vad man ska smörja skenorna med. Mitt tak ser väldigt mycket 70tal ut och har en gissning om att det är monterat när bilen var ny, men om det blev gjort på fabriken eller hos återförsäljaren vet jag inte

Du kan kanske göra ett nytt handtag med det gamla som mall. Mitt är ett kromat handtag som man viker ut ur främre dragbalken. Handtaget påverkar en liten krok som drar i en sprint i den fasta delen när man stänger taket.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Soltak (det är inte Webasto)

Inlägg av heemini »

Jag ska ta en bild på handtaget så får du se! Det är inte fällbart utan bara ett vred. Blir ganska stor påfrestning där.
Märkningen är gjuten i bakeliten undertill. Syns alltså bara när vredet är loss. Ska plocka isär mekanismen och se om man kan ersätta med någonting. Hade hoppats att det var vanlig fyrkantsstav som i dörrhandtagen, men icke. Måste göra något för nu knakar det varje gång jag stänger. Får väl hoppas att solen stannar... :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar