plusminus minusplus

Allt som har med elektronik att göra.
Dunderhonung
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Västerås

plusminus minusplus

Inlägg av Dunderhonung »

Hej. har just köpt en st bmc mini 1970 med 1275 motor. Förutom att bilen inte har något oljetryck så funkar nästan allt annat bra :) Är osäker efter att ha läst många inlägg här om plus jord. har nämnligen ett märkligt fel.
Bilen startade inte mätte batteriet hade 2volt! koplade starkablar på batteriet och den gick igång. mätte över batteriet och fick 14v. nytt batteri åkte dit.

Det struliga är att bilen gått som en pärla till att bara dagen efter vara heldöd.
det nya batteriet likaså, funkade åka några timmar, ett stopp och sen stendöd. funkar igen med kablar.

kan det vara så att min bil har plus på kaross. men att förra killen, efter flera år av stått i garage satt dit batteriet åt fel håll? sitter nu med minus på kaross.

hur kan man se vilket håll den skall sitta på just min bil? verkar väldigt lurigt.
och om jag får för mig att bara testa vända kan jag bränna något då?

hoppas det finns någon minitok som har lite erfarenhet att dela..
Bmc mini 1970
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: plusminus minusplus

Inlägg av heemini »

Min 70:a har minusjord och det är original. Har svårt att förstå varför någon skulle ändra till plus-jord. Hur mår din generator?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Dunderhonung
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Västerås

Re: plusminus minusplus

Inlägg av Dunderhonung »

generatorn mår fint, laddar på ca 13,8 till 14 beroende på varvatal... var just i garaget och kollade lite. märkte att minus polen plus jordkabeln hade ärjat rätt mycket. har borstat rent och smetat kopparpasta. ska testa en timmes runda imorgon och se om det är bättre..
jag tyckte också det lät märkligt med plus jord, men står en massa om det i forumet här... å så är ju engelka bilar märkliga : :lol:
Bmc mini 1970
Dunderhonung
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mars 2011 kl. 16:19
Ort: Västerås

Re: plusminus minusplus

Inlägg av Dunderhonung »

verkar funka nu,, var kanske bara smuts.. då är det bara att få upp oljan i toppen kvar...
Bmc mini 1970
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: plusminus minusplus

Inlägg av philsson »

Hur är det då på de ännu äldre bilarna? Står i min manual att jag har + jord och det är en 850 från 65. Ska koppla in en vattentemperaturmätare i veckan, så det vore ju bra att veta hur jag ska göra. Verkar finnas 10v ledningar i bilen också enligt någon ritning jag hittade på nätet, hoppas den är helt fel då det skulle vara krångligt att behöva hålla isär både 10 och 12v.
Skriv svar