Fjädring.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Fjädring.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Någon som vet ett bra tipps om hur man får ut trumpeterna i framvagnen utan att man har ett fjädringskompretions verktyg? Bak är det inga problem, bara att släppa stötdämparna och släppa ner bärarmen och ut med trumpeten.
Vad är det för gänga i gummi bläran på min 75:a? mm eller tum?

Många frågor på en gång men måste höja framvagnen ca 2cm.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Fjädring.

Inlägg av heemini »

Höll på med samma sak idag. Tyvärr fick jag fel gängstång till min. Min 70:a har tum. Letade på en massa forum men hittade inget årtal för skifte till metric. Verkade dock som att skiftet var efter 1975. Utan verktyg så måste du antingen skära sönder trumpeten eller ta loss övre bärarmen. I stort sett alla forum rekommenderar verktyg! Det är ordentlig kraft i den där gummitutan!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Kent Andersson
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 december 2009 kl. 13:30
Ort: Hällefors

Re: Fjädring.

Inlägg av Kent Andersson »

Skaffa en bult som passar i gummit skarva i med en millimeterbult tag en mutter och skruva på den på millimeterbulten svetsa sedan på en mutter på toppen, kapa till en rörbit som du ställer ner på balken stick ner bulten genom röret och skruva ner i gummit ca 9 varv, sedan en nyckel att hålla i den fastsvetsade muttern med samtidigt som muttern skruvar mot rörets bricka. Då dras gummit ihop och trycket på bärarmen släpper. Har gjort en sådan och det fungerar. Kan inte lägga in ett kort, men maila mig så får du en bild.
andersson.kent@telia.com
Austin Cooper -66
Austin 1000 -72
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Fjädring.

Inlägg av heemini »

Bra beskrivning av hur man tillverkar ett verktyg.... Frågan var väl hur man klarar av att byta utan ett :?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Fjädring.

Inlägg av silverbullet 96 »

I guess if the rubber cones are so old a 'saggy' that the car has dropped 2 cm. The rubber cones will have lost most of their spring and the tension will not be as much as if they were new.

So if you are brave, you could cut the alloy trumpets with a hacksaw about 2/3 and then take a hammer and chisel to it. Of course this will destroy the alloy trumpet. I dont think i would do this.

Another option would be to borrow my tool (its metric), but this is with Hylsen in Hassleholm!

You are right in what you say about the cones changing around 75, but i would be surprised if they hadn't been replaced to metric ones at least a couple of times in the last 36 years!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Fjädring.

Inlägg av Hylsan »

Har tyvärr inte hunnit att plocka bort mina än, men tänkte ta ett ryck i helgen.
Skulle kanske åka ner till Lund med den på söndagen, men det är ett stort kanske...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Fjädring.

Inlägg av hultarn »

silverbullet 96 skrev: You are right in what you say about the cones changing around 75, but i would be surprised if they hadn't been replaced to metric ones at least a couple of times in the last 36 years!
På 1975 års modell är det fortfarande tumgänga, minns inte vilken storlek (var det 7/16 UNF?), men jag har verktyg med tumgänga.
På mina 2 75:or har det inte bytts gummidon någon gång, så du har säkert kvar dina gamla med tumgänga.

Ett kompressionsverktyg är ett måste, om du inte vill lossa övre bärarmen, å andra sidan är det enkelt att göra om du har tumskruv+rundstång+svets samt rör som distans. ( som Kent säger här) Eller ännu enklare: låna.
Det går ju att göra som Silverbullet säger, kruxet blir sedan att montera den något längre struten...

Kom ihåg att det är olika utväxling i fjädringen fram och bak, du måste lägga mellan mer fram än bak, om du vill ha samma höjning av bilen.
Minns inte exakt, men tror det är typ 1-3 fram och 1-5 bak. Dvs 1 mm mellanlägg ger 3 mm höjning av bilen fram, medan 1 mm bak ger 5 mm höjning av bilen.

Lycka till!
Senast redigerad av hultarn den 25 mars 2011 kl. 19:25, redigerad totalt 1 gånger.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Fjädring.

Inlägg av silverbullet 96 »

hultarn skrev:
silverbullet 96 skrev: You are right in what you say about the cones changing around 75, but i would be surprised if they hadn't been replaced to metric ones at least a couple of times in the last 36 years!
Det går ju att göra som Silverbullit säger, kruxet blir sedan att montera den något längre struten...

quote]

that is true, it would be impossible to fit a standard alloy trumpet without the tool. However it is possible to fit a set of hilos as a replacement for the original alloy trumpet. I.E wound down to the shortest length insert and then adjusted as needed.

remember also that the height of the mini at the front will be high with new rubber cones for around 8 weeks while it settles. A set of hilos also fix this, but you will need to adjust them every other week, until the cones settle.

Ah the joy of owning a mini!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Fjädring.

Inlägg av Hylsan »

hmm..inte min tråd men jag lånar den lite.

Provade lite mer med Silverbullits verktyg men lyckades inte gänga på den, tyckte vi fick på den när vi försökte Craig men uppenbarligen inte.

Provade nån timme på båda sidorna innan jag gav upp. Bilen i fråga är en 72:a men gummina ser ut som nya så vi gissade att de var utbytta.

Hittade ingen tumbult som var tillräckligt lång o rätt gänga :(
Blir kanske till o köpa ett tum-verktyg endå.

lite surt när det är det enda som hindrar en från att lyfta bort en motor i helgen.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Fjädring.

Inlägg av heemini »

Behöver du lossa gummina för att lyfta motorn???
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Fjädring.

Inlägg av Hylsan »

hehe...njae, ska lyfta ur motorn så jag kan renovera framramen (så jag måste ta bort allt)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Fjädring.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Har lånat ett verktyg med tumgänga, men det funkar inte för jag har inga gängor i mina gummidon :shock:
Gängorna har återgått till sin ursprungsform med hjälp av vatten och skit. Fick lite fäste i den ena gummibläran men bara för en liten stund, tur att man inte hade fingrarna i mellan.

Såg också att tidigare ägare gått fram med svetsen väldigt grovt på undre bärarmarna. Troligen för att få bättre styrgeometri. Men det var inte snyggt och inte rätt gjort.

Så nu har jag ett paket på väg från Mini spares med HILO och nya gummidon,verktyg för att montera de nya gummidonen med mm gänga, nya undre bärarmar jousterbara och allt annat som behövs till framvagnen.
Lite bredare skärmbräddare typ W&P men 2,5tum breda.

Vore väl f::n om jag inte ska få kojan klar snart. Solen skiner och det är 14 grader varmt ute och kojan går inte att köra med.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar