Luftningsnipplar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Luftningsnipplar

Inlägg av Fekkeman »

Tänkte jag skulle försöka lufta mina bromsar, det går bra där bak för där sitter det nya cylindrar men där framme så sitter nipplarna verkligen stenhårt fast på oken (skivor). Hur mycket kan man ta i för att inte riskera att dom skall gå av? har provat att värma lite men det gav inget vidare resultat.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Luftningsnipplar

Inlägg av John Doe »

Testa att "pressa" åt båda hållen så kan det nog ge vika ska du se...
Annars skulle jag försöka få över en hylsa och inte en vanlig öppen "käft" på en blocknyckel.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Luftningsnipplar

Inlägg av bulten08 »

sånt där kan vara knepigt med som sagt använd först och främst en stadig hylsa och värm med gassvetsen runt omkring nippeln men inte på nippeln för mycket då kan den gav av för den blir för mjuk och testa att med hammare knacka på godset runt nippeln. sen kan man prova att dra åt den lite för att sedan dra lås den. om det inte går blir det väl till att borra och gänga om det brukar inte vara så lätt på bromsök eller köpa ett nytt ok.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Luftningsnipplar

Inlägg av Fekkeman »

Ok, så med andra ord är det bara till att köra på som tidigare och hoppas att dom inte går av.
wrroomm77
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 april 2011 kl. 16:13
Ort: Tranås

Re: Luftningsnipplar

Inlägg av wrroomm77 »

Om du mot förmodan inte skulle få bort nipplarna eller dra av någon så kan du alltid lufta i bromsrörsnippeln.

Jag har gjort det ett par gånger på gamla volvos och det har funkat bra.
henkemini1275mk3
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 augusti 2009 kl. 14:16
Ort: Jönköping

Re: Luftningsnipplar

Inlägg av henkemini1275mk3 »

jag har precis dragit gängorna i vä fr cylinder, de satt inte alls, hopplöst, det skulle vara det sista innan badet idag efter att jag har renoverat huvudbromscylindern.
Gängpaj, fasen, detär bara 4 dagar kvar på ombesiktningen

Ta det piano med värme, borde det gå.
Ragger

Mini 1275 Mk3
Skriv svar