1275 motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
ante.schoblom
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2011 kl. 23:32
Ort: Sundsvall

1275 motor

Inlägg av ante.schoblom »

Har faktiskt inte köpt min Mini än men det första jag kommer göra är att får den att gå som jag vill, alltså byte av stötdämpare, bussningar, däck, avgassystem osv!

Något jag vill göra är att skaffa en helt ny 1275 motor! Vilka säljer sådant och ungefär hur mycket skulle det kosta mig?

Eller bör jag köpa en begagnad och renovera en sådan istället?

Tack på förhand!
/ Andreas Schöblom

***
Blivande Mini ägare!
***
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275 motor

Inlägg av jonas »

En 1275 rova går loss på allt från typ 2000 och uppåt, allt beroende på skick och vad som är gjort. Jag vet dom som sålt originalmotorer kompletta och fungerande för 2500 och sen finns det trimmade varianter för över 10 000. Sen finns det dom som vill ha 5000 för ett renoveringsobjekt, men räkna med typ 3000 för en motor som behöver översyn och lägg till några tusingar till om motorn fungerar. Sök på blocket och här på hundkoja.com.
En std 1275 koja eller Allegro motor ger runt 55hk, en Cooper S eller 1300GT 70-75hk.
1100 motorer ligger på ca 50hk, så det är ett alternativ.

/Jonas
:rivstart:
ante.schoblom
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2011 kl. 23:32
Ort: Sundsvall

Re: 1275 motor

Inlägg av ante.schoblom »

jonas skrev:En 1275 rova går loss på allt från typ 2000 och uppåt, allt beroende på skick och vad som är gjort. Jag vet dom som sålt originalmotorer kompletta och fungerande för 2500 och sen finns det trimmade varianter för över 10 000. Sen finns det dom som vill ha 5000 för ett renoveringsobjekt, men räkna med typ 3000 för en motor som behöver översyn och lägg till några tusingar till om motorn fungerar. Sök på blocket och här på hundkoja.com.
En std 1275 koja eller Allegro motor ger runt 55hk, en Cooper S eller 1300GT 70-75hk.
1100 motorer ligger på ca 50hk, så det är ett alternativ.

/Jonas
Okej, finns stora alternativ alltså! Kanske låter lite dumt men det ända jag är ute efter är den största möjliga motor som passar i en 75/98 mini (Vet inte än eftersom jag inte fått tag på någon).

Vet du någon i närheten av Sundsvall eller någon sida där jag kan beställa motorer och/eller motorrenovering om jag hittar en begagnad?


Tack på förhand!
/ Andreas Schöblom

***
Blivande Mini ägare!
***
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 1275 motor

Inlägg av heemini »

Det är en himla skillnad om du skaffar dig en 75:a eller en 98:a !!!!!!! 98:an har redan en 1275 motor men har även katalysator och massor av annat. SPI eller MPI. Ska du göra ingrepp i en så ny motor så är det dyrt. Även bilen som sådan är dyrare. Räkna med 40 och uppåt. För 20-25 kan du säkert hitta en helt OK fungerande och besiktigad 70-talare.
Eftersom du inte verkar speciellt insatt i kojavärlden så rekommenderar jag dig att läsa på ordentligt innan du köper minsta pryl! Börja med Wikipedia så kan du följa kojans utveckling från 1959 och framåt. Fråga dig hur mycket du kan göra själv och hur mycket du över huvud taget är beredd att göra. För de pengar som du nämner måste du vara beredd på en hel del jobb innan den är körklar.

Beställa motorer gör man inte.... Visst kan du köpa nyrenoverade maskiner i låda från England men då pratar vi STORA pengar. Du får göra som vi andra med begränsad budget: kolla alla annonser och forum. Renovera eller låta någon renovera. Gå in på ex. MiniSpares hemsida så får du ett begrepp om vad både motordelar och andra delar kostar.
Lycka till!!!!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
dojdojtrollet82
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 augusti 2010 kl. 20:57
Ort: Hörby

Re: 1275 motor

Inlägg av dojdojtrollet82 »

var en kille på tradera som sålde en, tror den var ute igen...
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 1275 motor

Inlägg av heemini »

Det är ett 1275 block med lite tillhörande grejor som en av detta forums administratörer säljer. Priset är rätt om man är beredd att bygga motorn från grunden. :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
ante.schoblom
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2011 kl. 23:32
Ort: Sundsvall

Re: 1275 motor

Inlägg av ante.schoblom »

Tackar för svaren! Ska läsa på lite om Minis nu i veckan då innan jag börjar beställa motor delar/andra saker!
/ Andreas Schöblom

***
Blivande Mini ägare!
***
Användarens profilbild
Aggudabbu
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 april 2010 kl. 16:33
Ort: Visby

Re: 1275 motor

Inlägg av Aggudabbu »

skulle dock ändå vilja rekommendera att du köper en bil först innan du köper nått annat så du vet vet du har och inte har innan du börjar handla annat.
Austin Healey Sprite -61
Vauxhall Cresta -64
ante.schoblom
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2011 kl. 23:32
Ort: Sundsvall

Re: 1275 motor

Inlägg av ante.schoblom »

Aggudabbu skrev:skulle dock ändå vilja rekommendera att du köper en bil först innan du köper nått annat så du vet vet du har och inte har innan du börjar handla annat.
Jo, det ska jag självklart göra! Ska åka och titta på 2st på Tisdag, eventuellt Fredag! 8)
/ Andreas Schöblom

***
Blivande Mini ägare!
***
Skriv svar