12G940 topp på en 998?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

12G940 topp på en 998?

Inlägg av heemini »

Har fått tag på en 12G940 topp som jag tänkte montera på min 998. Har kollat på tidigare inlägg och bl.a säger Snailspeed att han monterat direkt på med 1275 topplockspackning. Det låter ju himla smidigt. Men OM det ska göras några ingrepp i toppen, VAD är viktigast och varför?
God Fortsättning!
Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 12G940 topp på en 998?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Vet inte om toppen passar rakt på ditt 998cc block, men med tanke på att många bitar i BMC-A motorn passar rakt över från olika modeller så skulle det förvåna mig om det inte skule gå.

Lite beroende på varför du monterar en annan topp så finns det olika saker att göra med toppen.
Är det mer effekt (HK) som du är ute efter och önskar större ventiler så är du en bit på vägen. Men för att öka gashastigheten genom toppen så bör man följa upp med en passande kamaxel.

Är det bara mer vridmoment som du jagar så ska komretionsförhållandet upp. Större ventiler och högkomp kolvar.

Men lite av båda är det bästa för att få en körbar motor.

Vad gäller själva toppen så se efter om gjutkanter och gjut skägg finns kvar i insug och avgaskanaler, finns det så fila bort dessa med en "Dremmel". Passa in insug och avgas mot toppen så kanalerna löper utan kanter.

Utvx vipparmar ökar lyfthöjden lite och ger lite mer gasflöde genom ventilerna.

Ska du fila i toppen så var försiktig vi insug kanalerna, lätt att gå igenom till hålen för stötstångerna.
Lite allmän info men som förhoppningsvis kan vara till lite hjälp.
Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: 12G940 topp på en 998?

Inlägg av hultarn »

Den optimala lösningen för en 998 är en 12G295-topp, dvs gamla 998-Cooper. Finns egentligen bara ett krux, och det är att denna topp har större förbränningsrum = lägre komp. Annars flödar den väldigt bra och passar rakt på. Finns inte mycket att fila på för vanlig körning.

Det gör inte 12G940-toppen, då dennas förbränningsrum är anpassade för större cylinderdiameter, med andra ord blir det en strypning av flödet med mindre cylindrar.
Enligt David Vizard är det bättre att välja 295 framför 940.
Ett annat möjligt problem är att ventilerna tar i blocket, och då blir det problem.... :roll:

,Mats
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: 12G940 topp på en 998?

Inlägg av heemini »

Det var något sån´t här som jag misstänkte. Är lite orolig för det där med att ventilerna tar i blocket.... MEN kan det vara så att en tjock 1275-packning höjer så mycket att ventilerna går fria? Ref. Snailspeed´s gamla inlägg.
12G295 satt väl också på MG/Austin 1100 ?
Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar