Inkörning av nyrenoverad motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av Mr Gotland »

Hej!
Jag håller på att Totalrenoverar min 1275cc motor som är trimmad.
Så jag vill ha så mycket tipps som möjligt på hur jag ska köra in motorn på bästa sätt :rivstart:


:meck:
Lite saker som är gjort:
-Borrad till 1295cc
-Nya kolvar
-Ny Kam (Kent cam)
-Nya Kamlyftare
-Ny koppling
-Ny Oljepump
-Alla lager är nya
-Toppen är nyrenoverad vid verkstad
-Alla packningar/Packboxar
-M.m

Mvh // k0nk3l
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av silverbullet 96 »

On the "mini engine builder dvd" they recommended not to use good quality oil for running the engine in as they are just to good, lubricating the engine too much and not allowing the components to "bed in".
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av crowan »

När jag startade upp min första gången fick jag tipset att köra den på ca 2000-3000 varv i ca 20 min direkt.

Det rök och luktade, men det funkade nog bra, den går ju än :-)
clubman 1330
Användarens profilbild
Aggudabbu
Inlägg: 53
Blev medlem: 9 april 2010 kl. 16:33
Ort: Visby

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av Aggudabbu »

crowan skrev:När jag startade upp min första gången fick jag tipset att köra den på ca 2000-3000 varv i ca 20 min direkt.

Det rök och luktade, men det funkade nog bra, den går ju än :-)

Crowan, de du gjorde gick väl ut på att hålla lite tryck/kompression så att kolvringarna kommer expandera och att täta mer effektivt mot cylindern i förhållande till om du skulle låta motorn gå på ett lågt varv i början.. eller?

Dock har jag hört att man nu för tiden egentligen borde köra motorn på betydligt högre varv direkt när man fått ett oljetryck och på så sätt få ännu bättre tätning av kolvringarna och på så sätt på en "renare motor" lite bättre komp och tydligen något längre livslängd, dock är detta en ganska okonventionell metod och enligt många galenskap, men inte enligt mig.
Austin Healey Sprite -61
Vauxhall Cresta -64
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av crowan »

Jag fick faktiskt inte reda på varför, utan bara att det var så det skulle göras. Men det låter väl mycket rimligt som du säger.
clubman 1330
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nu kommer vi från ämnett lite. Att köra motorn på varv när den startas första gången efter en renovering är som det skrevs tidigare, för att kolvringarna ska sätta sig är rätt.
Men även att kamaxlen ska köras in och ythärdningen i nockarna ska "täta" i stukturen.

Till frågan i rubriken.
Kör motorn med en billig olja på ca 2000-3000rpm i ca 15-20 min, oljan ska upp i arbets temeratur.
Låt motorn svalna i närga timmar (under natte ntex) och föroreningar och skit sjunker till botten.
Byt olja och filter och kör 300-500 mil på denna olja (den riktiga oljan för motorn).
Nu är motorn skapligt inkörd och kan köras som du vill :twisted:

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av Mr Gotland »

EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Nu kommer vi från ämnett lite. Att köra motorn på varv när den startas första gången efter en renovering är som det skrevs tidigare, för att kolvringarna ska sätta sig är rätt.
Men även att kamaxlen ska köras in och ythärdningen i nockarna ska "täta" i stukturen.

Till frågan i rubriken.
Kör motorn med en billig olja på ca 2000-3000rpm i ca 15-20 min, oljan ska upp i arbets temeratur.
Låt motorn svalna i närga timmar (under natte ntex) och föroreningar och skit sjunker till botten.
Byt olja och filter och kör 300-500 mil på denna olja (den riktiga oljan för motorn).
Nu är motorn skapligt inkörd och kan köras som du vill :twisted:

Hälsningar
Patrik.

15W-40. Kan man använda den under dom där 20 minuterna ?
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
karki
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 juli 2005 kl. 19:16
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Inlägg av karki »

kör en mineral olja för inkörning , absolut inte syntet för då bäddar inte ringarna in ordentligt! prima oljepumpen innan start.
smeta på kamlube (inkörningspasta)på nockarna på kamen & ändarna på lyftarna annars kan det gå ner sig fort om det vill sig illa!
det finns tex red line assembly lube eller kent kams egna kamlube att använda till det, red line funkar även alldeles utmärkt till lager mm + att det kan stå flera år utan att rinna av delarna om du inte ska starta direkt.
dodge polara cab 1964 426 max wedge
Plymouth AAR cuda 1970. 340 six pack objekt
saknar hundkoja just nu
Skriv svar