skivbromsar

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

skivbromsar

Inlägg av Hylsan »

Jag fortsätter att terrorisera er med frågor inför önskelistan som ska lämnas till tomten början på december (minispares jul-rea, eller vilket företag det nu brukar vara...)

Eftersom jag kommer köra trimmat 1275 så säger de flesta att man bör köra med diskar fram för att få stopp på besten, men jag undrar lite om det är värt de extra pengarna och köra med 4-pots eller om det räcker med standard cooper S bromsar?
Ska köra 10" så något annat är väl inte att tänka på, eller?

Detta är ju deras budget-kit [minispares:42540], men skillnaden kan jag inte säga något om??

4-pots [minispares:34524]

Skiljer ju typ 2000kr på de varianterna..

Alla tips och tankar är välkomna.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: skivbromsar

Inlägg av heemini »

Ja budget kiten är ju slut hos dem så ska du ha det snart så får du nog ta 4-pot. Mini-Sport har färdigbyggda för i stort sett samma pris.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: skivbromsar

Inlägg av minijanne »

Var lite strategisk: ...vänta till julrean (förhoppningsvis) sätter igång om några veckor...men beställ innan 4 januari när dom höjer VAT´n till 20% 8)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: skivbromsar

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Bra bromsar är väldigt viktigt, vet inte om man kan få för bra bromsar. Jag har iallafall aldrig kört en bil med för bra bromsar. Så mitt råd är att gå på det bästa, även om det blir lite dyrare.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: skivbromsar

Inlägg av Hylsan »

minijanne skrev:Var lite strategisk: ...vänta till julrean (förhoppningsvis) sätter igång om några veckor...men beställ innan 4 januari när dom höjer VAT´n till 20% 8)
Jo jag skrev ju att jag skulle vänta till jul-rean ;)

och det är inte sagt heller var jag ska beställa det ifrån heller, det var mest för att ni skulle förstå vad jag menade :)
Eftersom det handlar om relativt mycket pengar så är det onekligen priset som får avgör en del vart jag köper det.

Kan inte påstå att jag har brådis, nångång innan nästa sommar vore kanon ;)
nja, skämt o sido så hade jag väl kanske planerat för bromsarna runt februari (alltså monteringen)

Kan inte bestämma mig dock om 4-pots är overkill...för två tusen kan jag få andra roliga saker...trots allt..alu-trummor bak tex :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: skivbromsar

Inlägg av minijanne »

Om du ska köpa så mycket (och om du beställer från Minispares) så kan du bli medlem på miniforum (TMF+) - kostar £5 och ger 5% rabatt på Minispares. Det är iallafall 300 spänn om du handlar för 6000...många bäckar... :wink:

Läs mer här: http://www.theminiforum.co.uk/forums/index.php?showtopic=74340
och här: http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... pic=152469

...och...4-pot är 4-pot men 2000 spänn är 2000 spänn - om du bromsar mycket och hårt så ska du ha 4-pot annars funkar det bra med cooper S - vid en inbromsning vid rödljusen är det nog sak samma, det är när man börjar pressa dom hårt som det märks skillnad

//janne
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: skivbromsar

Inlägg av Hylsan »

mmm..jo jag ska ju inte tävla med bilen, även om man aldrig vet när man behöver nita bromsen.
Lutar lite åt att börja med vanliga och sedan uppgradera kanske, den möjligheten finns ju alltid även om den blir dyrare.

Ska kolla upp TMF+, har gjort det innan men aldrig blivit av...

Hur är det med broms-servo, är det något att satsa på eller?


Tack!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: skivbromsar

Inlägg av heemini »

På min nu sålda vita hade jag servo och MiniSpares Cooper S bromsar + Minifins där bak. Grymma bromsar!!!!! :D
Det räckte alla gånger för gatbruk med både vild och mild körning.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: skivbromsar

Inlägg av minijanne »

Hylsan skrev:mmm..jo jag ska ju inte tävla med bilen, även om man aldrig vet när man behöver nita bromsen.
Lutar lite åt att börja med vanliga och sedan uppgradera kanske, den möjligheten finns ju alltid även om den blir dyrare.

Ska kolla upp TMF+, har gjort det innan men aldrig blivit av...

Hur är det med broms-servo, är det något att satsa på eller?


Tack!
Det är en lite filosofisk fråga. Servon påverkar inte bromsverkan egentligen utan bara den kraft man måste applicera på pedalen för att uppnå samma bromsverkan. En servo 1:2 är alltså ungefär som att din fot blir dubbelt så stor...eller tung ...eller stark. ...den blir ju alltså inte dubbelt så stor... :roll: hehe, skulle vara kul att försöka manövrera pedalerna i en koja med ett par 66:or :mrgreen:
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: skivbromsar

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nu blir jag kanske påhoppad. Men servo ger inga bättre bromsar, det ökar bara bromsoljans tryck mot bromskloven. Visst kan det upplevas som om servot ger bättre bromsar, för det bromsar mer vid lägre pedaltryck.
Skippa servot och använd muskelservo dvs tryck hårdare med benet :D
Våra bilar är lätta och behöver sällan hjälp av ett servo. Dessutom så ger ett servo lite sämre känsla i bromsen.
Vem vill ha styrservo på sin koja? Ger sämre känsla i styrningen, väger en massa, och behövs knappast. Samma sak med broms servo. Tycker jag.

Är ni andra av en annan åsikt så skriv gärna ner mig :D

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: skivbromsar

Inlägg av heemini »

Ja servo kan man både ha och mista. Ingen skillnad i bett men, som ni påpekar, stor skillnad i tryck som behövs appliceras!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: skivbromsar

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Man kan nog ganska lätt säga att om det sitter ett servo på bilen så låt det sitta. Är inte värt jobbet att ta bort det.
Men om jag skulle bygga om en bil till skivbromsar så skulle jag inte köpa ett servo. Lägg dom pengarna på något annat bättre i stället.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: skivbromsar

Inlägg av Hylsan »

Tackar för alla synpunkter.
Tanken är ju att bilen ska bli lite åt det sportigare hållet så jag skippar servot.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: skivbromsar

Inlägg av jonas »

Tjenare.

Jag har kört
-12" original skivor
-Metro 4-kolv
-Minisport 4-kolv
Alla utan servo och det enda jag kan tycka är att Metrooken var en aning trögare, eller behövde mer pedaltryck.
Om det går, försök att inte snåla på bromsar, det är mitt tips.
Säkerheten kommer tyvärr allt för ofta i andra hand
:rivstart:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: skivbromsar

Inlägg av minijanne »

Hylsan skrev:Tackar för alla synpunkter.
Tanken är ju att bilen ska bli lite åt det sportigare hållet så jag skippar servot.
Tvärtom!!! Ska den vara sportig ska du ha servo - fram till 69 var det bara Cooper S som hade servo 8)
Skriv svar