Projekt "Phantom"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av minijanne »

Hylsan skrev:jo vi tänkte på stötstängerna så de ligger inte och väger på dem utan det är upp-pallat under toppen.
Håller definitivt med Edimus - du måste ändå ställa in spelet på vipporna när du sätter tillbaks toppen så du kan lika gärna ta bort hela vipparmsbrygganbryggan (och ska du plana måste du ändå ta bort den)

...för övrigt är din fläkt felvänd :lol:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Crona »

Hylsan skrev:Om jag förstod Vizard rätt så skulle detta vara a+ vippor, nån som har nån annan synpunkt?
Nu skall jag först erkänna att jag inte vet hur A+ vippor ser ut men de är väldigt lika Allegro vippor.
På tal om Visard, vad heter boken där han har med A+ motorn, misstänker att den är nyare än min How to modified your MINI.
Hylsan skrev:Om jag inte är fel på det så verkar det vara orginal topp men jag har inte kollat om det sitter nån annan kam ännu. Och med orginal menar jag då orginal för en MG 1300.
Måste nog tyvärr göra dig besviken även här, detta ser för mig inte ut att vara en MG1300 motor, det saknas två toppbultar och kolvarna ser ut att ha för djup urfräsning för att vara MG och sen även skorstenen som jag tror inte kom förrän 1976 då lagen om sluten positiv och negativ vevhusventilation infördes.
Vad har du för motornummer så skall jag kolla vad det är för en motor, men en gissning är att den kommer från en Allegro vilket de flesta 1275:orna gör.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Hylsan »

Well, besviken o besviken...Det enda jag vet om motorn är att det står mg 1300 på växellådan och att den är "något" modifierad.

toppen : 12G1316 (03B stod det också)
blocket: 12H159B - H4190
sumpen: 22G1128
svänghjulet: 36H107

Det var de nummer vi kunde tyda
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av heemini »

Ang toppen så finns info i denna tråd:
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=6640
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Crona »

Hylsan skrev: toppen : 12G1316 (03B stod det också)
blocket: 12H159B - H4190
sumpen: 22G1128
svänghjulet: 36H107

Det var de nummer vi kunde tyda
Vad jag kan se så är det ett Allegro block, troligen så kommer även toppen därifrån men jag har inte 1316 med i min lista och då bör det vara standard, en MG topp heter 12G940 och har 11 bultar och 35,6mm insugsventiler, finns även 12G940 toppar med 9 bultar och 33.3mm insugsventiler de satt på bland annat 1275GT.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av heemini »

1316 satt också på Sprite (1275) och Austin America som väl är Austin 1100/MG1300 - fastän de hade fläkten åt andra hållet..... :mrgreen:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Crona »

heemini skrev:Austin America som väl är Austin 1100/MG1300
Yes it's correct, Austin Amerika är ADO16 modellen och är ett samlingsnamn över alla modellerna men MG1300 modellen har alltid haft större ventiler och 11 bultar så 1316 kan inte ha suttet på någon MG1300 oavsett namn :wink:
Vilken Sprite modell?
I listan jag har är det 12G295 på den tidiga Spriten (1275) och 12G940 9 bultars till Sprite MK IV så det måste ha varit på en senare modell.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av heemini »

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Crona »

heemini skrev:http://www.spritespot.com/phpBB3/viewto ... =10&t=4494
Amerikanskt Sprite-forum :D
Tackar, ok typiskt de var självklart några år före oss med luftpump.
Men det står också att det inte satt på en MG :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Projekt "Phantom"

Inlägg av Ola »

Kom motorn med karossen? För det var väl den som kentemo började på att göra en roadster av.
Kentemo är ju trevlig så han kanske vet vart den kommit från och va det e för grejer såfall ?
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Hylsan »

Nej motorn kom inte med karossen, det var en mg1100-motor.
Måste erkänna att det var så länge sedan att inte ens kommer ihåg vart jag hämtade den, bara att det var en rejäl pärs och nånstans i mitten av sverige...

Men det byggs nog inte alltför många roadster så chansen att det är hans är rätt stor. Måste varit en 4-5år sedan jag köpte den och sedan tror jag det var några år som han hade den ståendes också.

å tack Crona o Hemini för detektivarbetet, såg posten här på forumet om toppen, men inte hunnit gräva så mycket mer sen.

Måste bli bättre på att dokumentera saker, helt hopplös...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Projekt "Phantom"

Inlägg av crowan »

Hylsan skrev: Gjorde en liten tidsplan för att försöka motivera mig mer.

till den 1 feb 2012
Plåtren/grundad kaross.
Motorn nerplockad samt ny delar beställda

till den 1 april
Dolda utrymmen målade + ramarna monterade
Motorn färdigrenoverad

1 maj
Helt färdig bil, besiktad och allt.

Det är egentligen bara den sista tidpunkten som jag är lite skeptisk till men vi får se.

Hur håller tidsplanen? Blir det sommarträff i ny bil i år?
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Hylsan »

hehe...jo jag hoppas verkligen det.
Det har inte varit så mycket jobb nu under december, det är ju så mycket annat då.
Januari blir kritisk i hur tidsplanen kommer hålla...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Hylsan »

Var nån timme ute i garaget igår.
Plockade bort lite delar från motorn inför titt på kamaxel mm, och ev. putsning.

Bild

Behöver man vara orolig?

Bild

Finns hopp om det...tror jag

Bild

Men måste man verkligen plocka loss svänghjul mm för att plocka bort kopplingen från blocket?
Hade hoppats på att det räckte med att låssa muttrarna till huset och lyfta ut hela paketet men det ser mörkt ut...

Imorgon tänkte jag dra ut och plocka loss kamkedjan och den bitan av paketet.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Projekt "Phantom"

Inlägg av Crona »

Hylsan skrev:Men måste man verkligen plocka loss svänghjul mm för att plocka bort kopplingen från blocket?
Hade hoppats på att det räckte med att låssa muttrarna till huset och lyfta ut hela paketet men det ser mörkt ut...
Kopplingen från blocket? Hur menar du?
Kopplingslamellen och tryckplattan sitter bakom svänghjulet, så skall kopplingen bort så måste svänghjulet bort och menar du kopplingshuset så måste allt av.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar