Orkeslös och misständande, vad göra??

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
henkemini1275mk3
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 augusti 2009 kl. 14:16
Ort: Jönköping

Orkeslös och misständande, vad göra??

Inlägg av henkemini1275mk3 »

Jag har en MK3 med 1275 motor och dubbla SU. för att göra en historia kort;
Grenröret sprack, jag lagade, bytte packingar på avgassida, ställde tändning och förgasare enligt gällande rutin.

Tomgång går bilen bra, jämnt och fint, fungerar bra vid gaspådrag. Men när jag kör så känns den slö och "misständer" och går som en kanna skit och är inte direkt varvvillig.
Jag fick ett tips att den kunde ta tjuvluft nånstans så jag testade med startgas runt insug men inte ökande varvtal där inte.
Tändstiften ser likadana ut, vit/gråbrända inte svarta.
Jag har inte ändrat nåt mot innan förrutom att grenröret är helt och det sitter en ny avgaspackning.

För att nämna; jag har inte bytt stift eller tänddelar, det kommer nu i vinter att bytas, troligen byter jag hela avgassystemet till toppen å!,

Tacksam för lite hjälp.....
Ragger

Mini 1275 Mk3
Användarens profilbild
Dunder
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 juli 2009 kl. 22:17
Ort: Mariehamn, Finland

Re: Orkeslös och misständande, vad göra??

Inlägg av Dunder »

en äldre herre berättade en gång om en bil han ägt som han ställde in tändning och allt "by the book" men inte fick den att gå bra. han förde den till verkstad och där konstaterade dom att tändningen inte var optimal. dom förklarade att på en äldre bil börjar allting bli lite slitet och glappar lite så att det där med tändningen måsta man nästan lyssna sig till och provköra emellan efter små justeringar på tändningen tills man fick den bra.

om det är sant vet jag inte.. men det kan ju vara ett alternativ att vrida lite på fördelaren och se om det blir bättre, och att det bara skulle vara en sån sak :)
Austin Metro, Såld,
Leyland Mini, såld,
Austin Mini
Morris Mini
Triumph Spitfire
henkemini1275mk3
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 augusti 2009 kl. 14:16
Ort: Jönköping

Re: Orkeslös och misständande, vad göra??

Inlägg av henkemini1275mk3 »

Jo, jag kollade en "instruktions" film på youtube innan och tänkte att kanske ska man kolla HUR tändningen ska stå innan man justerar tändningen.


Men jag är fortfarande intresserad av ideer!!!

Nån som har ett bra komplett avgas liggande med mitt utblås!?

/ H
Ragger

Mini 1275 Mk3
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Orkeslös och misständande, vad göra??

Inlägg av ydrolina »

tändspolen. Tycker jag känner igen symptomen.

Men vad vet jag ?
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Skriv svar