Sida 1 av 1

Motorn "hackar"

Postat: 9 november 2010 kl. 12:47
av vijo82
Tjenare!

Har fått problem med min Austin Mini 1000 1969. Så länge jag kör under 80 så går den hur bra som helst men så fort jag kör snabbare än det så går den sämre och sämre och slutligen så stannar den. Den misständer och hackar mycket i hastigheter över 80. Nån som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand

Vijo

Re: Motorn "hackar"

Postat: 9 november 2010 kl. 18:18
av hgmc
Låter som om den inte får tillräckligt med soppa .
Igensatt bränslefilter ?

Re: Motorn "hackar"

Postat: 11 november 2010 kl. 11:01
av Sudden
hgmc skrev:Låter som om den inte får tillräckligt med soppa .
Igensatt bränslefilter ?
Tänkte säga detsamma, men det kan även vara vakuumklockan på fördelaren som strular.

Re: Motorn "hackar"

Postat: 11 november 2010 kl. 16:03
av freden
Minns att jag hade en liknande upplevelse. Det var vacuumslangen från fördelaren som hade fått en spricka.

Re: Motorn "hackar"

Postat: 11 november 2010 kl. 23:42
av vijo82
Har nu kollat bränslefilter(fanns inget men tanken är hyfsat ny), testat med annan tändspole, bytt rotor, kondensator och brytare men felet består.

Ska kolla vakuumklockan på fördelaren samt slangen, röret. Vad händer om man pluggar igen röret, både på insuget och på fördelare? Går den ännu sämre då? Det är så att anslutningen på insuget ser ut att vara pluggad och nu går slangen istället till en anslutning som sitter på en bricka mellan förgasaren och insuget.

Re: Motorn "hackar"

Postat: 12 november 2010 kl. 00:06
av freden
Du bör montera ett bränslefilter, oavsett om tanken är ny eller gammal. Minsta lilla skräp kan ställa till det. Den bricka du beskriver är en slags "spacer" med vacuumuttag. Det uttaget är för att koppla in en vacuummätare. Den vacuumslangen/röret som jag var inne på, går mellan fördelare och till en anslutning direkt på förgasaren. Någon som monterat den fel?! Funderar på mer vad det skulle kunna vara som gör att motorn går illa...

Re: Motorn "hackar"

Postat: 12 november 2010 kl. 09:28
av MinMorris
när byttes tändkablarna senast? kan vara dags. jag hade liknande problem, bilen gick bra när jag körde sakta men så fort jag kom upp i höga hastigheter och höga varvtal så hostade bilen och problemet blev bara värre och värre med tiden. visade sig vara gamla tändkablar...

Re: Motorn "hackar"

Postat: 12 november 2010 kl. 11:02
av heemini
Det kan också vara så att dina förgasarinställningar har rubbats. Går den bra med lite choke så ligger felet troligen där. Mycket billigt att testa! :D

Re: Motorn "hackar"

Postat: 12 november 2010 kl. 12:15
av Sudden
vijo82 skrev:Har nu kollat bränslefilter(fanns inget men tanken är hyfsat ny), testat med annan tändspole, bytt rotor, kondensator och brytare men felet består.

Ska kolla vakuumklockan på fördelaren samt slangen, röret. Vad händer om man pluggar igen röret, både på insuget och på fördelare? Går den ännu sämre då? Det är så att anslutningen på insuget ser ut att vara pluggad och nu går slangen istället till en anslutning som sitter på en bricka mellan förgasaren och insuget.
Den kommer att gå dåligt, om du ens kan köra utan vakuum. Du får ju inte rätt tändförställning på högre varv om du pluggar vakuumet. Du bör märka redan på tomgång att motorn går sämre när du kopplar ur det.
En annan sak att kolla är att den inte tjuvar luft någonstans, kolla packningar osv.

Re: Motorn "hackar"

Postat: 13 november 2010 kl. 00:20
av Crona
Det låter som flera säger ligga på bränslesidan, har du elektrisk eller mekanisk bränslepump?
När bilen stannar startar den direkt igen?
Om du har möjlighet så skruva av locket till flottören och se om där är fullt med bränsle.

//Thomas

Re: Motorn "hackar"

Postat: 17 november 2010 kl. 20:12
av vijo82
Det var troligtvis vakumslangen som låg bakom problemet och nu är det löst!

Tackar för hjälpen

Re: Motorn "hackar"

Postat: 18 november 2010 kl. 20:25
av Sudden
Härligt! Då var jag inne på rätt spår alltså, alltid kul att få reda på att det löste sig och hur det löste sig.