vilka bromsar??

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
nygårds
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 oktober 2009 kl. 15:30
Ort: Eskilstuna

vilka bromsar??

Inlägg av nygårds »

hej, nu när man fått jobb o pengar över så ska det bli en till bil.. alltid tyckt att hundkojorna varit coola så nu blir det en.. med mc motor.

kommer att besikta som amatör byggt fordon..

men till en av de stora frågorna - vilka bromsar ska man satsa på?? har varit inne på minispares o kollat och sett 4-kolvskiten till frambromsarna..
kommer att besikta med ca 120-140 hk i motorn o med en vikt runt 700-800kg tjänstevikt?

vad rekomenderar ni?? och ska man satsa på en-/tvåkolvs ok bak eller ska man köra med trummor??

en projekttråd kommer att skapas när jag fått tag på ett lämligt objekt.

mvh robert
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: vilka bromsar??

Inlägg av heemini »

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: vilka bromsar??

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Kör på fyrkolvsoken. Bra bromsar är viktigt.
Skit i mc-motorn, blir bara jobbigt och kräver mer jobb än vad det ger.
Skaffa en 1275:a och borra till 1293 eller 1380. Med en bra topp och kam så har du ca 110-115hk vid 8000rpm.
Du behåller bilens själ och får minst lika roligt, samt att du slipper att besiktiga bilen som ombyggt fordon.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: vilka bromsar??

Inlägg av silverbullet 96 »

From SFRO:s webpage

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
-Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
-Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
-Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

So that works out at around 120-130 bhp for a mini. Have you checked if you could "besikt" such a car.

Most who have done an mc conversion have used a r1 150 - 170bhp, could you or would you detune the engine?

Id love to do a promotive conversion but i would need to be 110% that i could get it through the test.

I have noticed taht there is a r1 engined mini floating about on blocket at the moment as it has before. I suspect its because it is impossible to pass the bilprovning.

As for brakes - 4 pots on the front with decent pads and nice discs and i would say minifins drums on the back. Anyone know what the front to back brake ratio is 75% to 25% maybe!
Skriv svar