HJÄLP.. das växellåda is kaputt (+en liten roman om varför)

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
niklas82

HJÄLP.. das växellåda is kaputt (+en liten roman om varför)

Inlägg av niklas82 »

Hejsan



nu var det såhär, att när jag skulle köra ut o hälsa på alla på mini träffen i halmstad. så började min växellåda att krångla i form utav att jag helt plötsligt inte fick i vissa växlar..



gick fint att åka hem igen (bor numera i halmstad) på 3:an.. slog en signal till Mini2fast4U som sa : kom ut hit med möööged så tar vi en titt... inte så dumt tänkte jag att få expertishjälp, då jag själv är risig som fan på avancerad meck... ett tu två så jag jag ute på vägen igen o i höjd med centrum så fick jag helt plötsligt bara i 4:an inget annat inte ens backen... jag försökte få in den på en mindre väg för att stanna och när jag rullande o desperat måste få i lägre växel av olika anledningar så låser sig hela lådan o det utbryter ett "däckaskri" ... satt o ryckte febrilt hit o dit i spaken och kom fram till följande :



Antingen 4:ans växel eller låst låda... jag valde det förstnämnda eftersom det är lite enklare o tänkte att jag måste få hem den igen... så jag körde på 4:an hem igenom hela stan.. så om nån undrar var den brända lukten av lammeller kom ifrån den dagen så har ni svaret där...



NU till min fråga : eftersom att jag inte är nån hejjare på avancerad meck så måste jag försöka få tag på någon som kan ta en titt på detta o förmodligen så får jag köpa en ny låda eller nya delar beroende på hur illa det är..



VAR hittar jag en sådan herre i närheten av Halmstad??? tycker det är synd att behöva sälja lillen som är perfekt i övrigt bara för jag inte kan laga den..



Är tacksam för alla tips..



MVH Niklas Tufvesson
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

ajajajaj

Inlägg av mini2fast4u »

Tja Nicklas!



Om det nu är så att lådan är kass så hade jag köpt ett begagnat drivpaket

och bytt alltihop på en gång! en dags jobb! Och min mormor hade förmodligen klarat det med en verkstadshandbok till hjälp!

Om det nu inte skulle vara lådan vilket jag inte tror att det är så får du kolla hela växellänkaget så att alla bussningar är ok o inte glappar och att inte lagringen till själva spaken är kass! Börja där? Är den sladdrig?

Har du remote eller rod change låda? (remote har en balk som växelförarn går i)

Och nu kanske du behöver en ny koppling!?! :wink:
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
niklas82

Inlägg av niklas82 »

okej.. du/eller någon annan har inte nått namn på nån mekaniker som är vettig, som kan ta en titt på min låda o se vad det är för fel ?

har helt enkelt inte kunskapen till att göra detta..
Amini
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 augusti 2007 kl. 18:41
Ort: LAGAN

Inlägg av Amini »

Ett gammalt inlägg men man undrar ju hur det hela slutade då jag har samma problem med min nyinköpta mini 1000....???? :?
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Låter som samma fel som jag fick på min Allegro under en semester på Irland -98.

Det är en så sliten växelförare att den inte kan lägga i och ur växlarna på ett korrekt sätt. På min låda var det 1-2:an som krånglade. Ettan fick ja inte i. Tvåan fick jag i men inte ur. Resultatet blev att när jag körde på tvåan och la i trean så låste sig lådan eftersom jag fick i två växlar samtidigt. Byt låda och använd din bil. Det finns gott om lådor i garagen runt om i Sverige.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Amini
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 augusti 2007 kl. 18:41
Ort: LAGAN

Inlägg av Amini »

Jag har hört att det kan räcka med att byta bussningar i växellänkaget, (remotelåda) det sitter en nylonbussning i botten på själva växelspaken, har enligt Jana och Bodins utgått och finns inte att köpa längre!!
Längre fram vid motorn skall det också finnas bussningar som kan behöva bytas men jag har inte riktigt koll på var de sitter eller hur det går till att byta dem.
Någon på detta forum som har efarenhet av detta??
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Eftersom du har fått i två växlar samtidigt på din bil så är felet inuti växellådan. Närmare bestämt gaffeln till 3-4:an. Det är inte något fel på ditt länkage.

För att reparera din växellåda så måste du plocka ur hela motorpaketet och dela på motor och växellådan. För att komma åt gaffeln som är utsliten måste hela växellådan plockas ner i beståndsdelar. Det är mycket lättare att köpa en begagnad låda som är felfri.

Då du inte har så långt till Vessigebro så ring till Dalhems (0346-20735) och hör med dem om de inte har en låda att sälja till dig.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Amini
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 augusti 2007 kl. 18:41
Ort: LAGAN

Inlägg av Amini »

Okej, tack Oscar för informationen. jag skall kolla upp detta, har ingen lust att riva ur hela paketet bara, vill ut på vägarna NU! men det verkar som att det inte är mycket annat att välja på...
// Bengt
Skriv svar