Kortis

Allt som har med elektronik att göra.
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Kortis

Inlägg av freden »

Hej!
Efter hopsättning av kojan så testade jag allt när det gäller elen och det funkade. I alla fall så har det uppstått en kortslutning någonstans. Det som inte funkar är; halvlysen, baklysen och intrumentbelysningen. Själva belysningskontakten funkar. Efter lite felsökning så hittar jag inte felet. Hängsäkringen går direkt när man slår till belysningsvippan till halvlyse. Det kan ju liksom inte blivit några skavda kablar eller liknande när bilen stått still. En fundering är om Laddningsregulatorn är boven?! Jag misstänker denna då felet uppkom när jag provstartade motorn. Någon som varit med om samma fel, eller har tips på hur man kollar laddningsregulatorn? Jag vet hur man ställer in den, men hur kollar man om den orsakar en kortis?

/freden
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Kortis

Inlägg av bulten08 »

hade exakt samma fel på min pickup det var en kontakt i blinkers spaken som hade smält.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Kortis

Inlägg av freden »

Ok, ska kolla det. Blinkersspaken är i alla fall lätt att komma åt. Har rivit ner det mesta snart. Skrev laddningsregulatorn tidigare.... Jag menade givetvis Spänningsregulatorn, det är den rätta benämningen. Hade ingen laddning när jag startade motorn. Efter lite felsökning så var inte kabeln till position "A" på rätt ställe. Den kabeln som skulle sitta där, satt på position "A1". Kopplade om och den gamla likströmmaren gav direkt dryga 13 volt och med lite gas ca 14. Helt ok tillsvidare. Ska som sagt kolla spaken och om det inte är den så får man lugna nerverna och fortsätta leta fel...

/freden
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kortis

Inlägg av MinMorris »

Om du kopplat allt precis så kanske du kommer ihåg hur kablarna går? Dra ut kabeln direkt efter säkringen och starta funkar det så går du vidare, koppla in en sak efter en annan. Förhoppningsvis kan du komma närmre problemet.
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Kortis

Inlägg av freden »

Det jobbiga är att hängsäkringens båda kablar går direkt in i kabelstammen. Jag har en idé om att kolla upp blinkersspaken först och ett par andra punkter. Om jag inte hittar felet efter det så ska jag se om jag inte kan få låna en spänningsregulator och koppla in den för att eventuellt utesluta något knas från den. Kan tilläggas att det är kortis utan motorn igång, eller ens tändningen på. Kortslutningen kommer direkt när jag slår till belysningsknappen för halvlyse. Ok, ska grotta ner mig ytterligare i problemet. Kan ju vara intressant å se i slutändan vad det kan vara :D
MINI 1000 -68
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Kortis

Inlägg av freden »

Felsökningen pågår och skapar bara fler frågetecken :? Känns som att man hellre skulle slipa rost typ...har försökt utesluta/koppla bort det mesta och mäta efteråt. Kan det bli kortis i tändningslåset? Jaja, felsökningen fortsätter...
MINI 1000 -68
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Kortis

Inlägg av freden »

Tur att jag tar blodtryckssänkande medicin! Nu har jag kopplat bort kablar till allt möjligt; Bränsletank, baklyktor, framlyktor, instrumentbelysning, tuta, generator, kontaktstycket till blinkersarmen, regbelysning, fläktmotor och kanske något mer jag inte kommer på just nu.....och det är fortfarande kortslutning :evil: Snacka om pinsamt om felet skulle vara simpelt...men just nu ser det inte ut så...
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Kortis

Inlägg av Fekkeman »

Hade du kollat tändningslåset? Jag menar likväl som det kan bli glapp där bak vid kontakterna, så kan det säkert även bli kortis. Man får ju tänka på att det inte är direkt purfärska grejer som sitter där.
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Kortis

Inlägg av freden »

Tändningslåset är kvar att kolla! Läget är ju att det är "endast" hängsäkringen som går. Bilen går att starta och den laddar t.o.m skapligt. Säkringen går utan att jag pillar på tändningslåset. Det räcker alltså att slå till halvljuset så sprakar det till. Nu måste jag tänka till hur jag ska mäta t-låset på bästa sätt... Får ta nya friska tag imorgon.
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Kortis

Inlägg av heemini »

Är du 100 på att det inte är något fel själva switchen? Om du pillar ut den och "tjyvkopplar" kablarna, går säkringen ändå?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Kortis

Inlägg av freden »

Jodå, först kopplade jag om så att halvljus bytte plats med helljus. Säkringen gick, men helljus funkar oavsett. Igår gjorde jag även som du nämnde...byglade med en kabel, stack i en säkring, slog till batteriet och samma visa igen...så vippbrytaren är intakt. Hade bilen varit "modern" så skulle jag misstänka att uppstarten orsakat något, alltså någon känslig komponent som fått sig en pärla. Säkringen går direkt, så att det borde inte hinna med att smälta ihop något innan dess. Jaha, vi får se vad ett par timmar idag kan ge för resultat...
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Kortis

Inlägg av heemini »

Det är fruktansvärt frustrerande med sådana fel. Lycka till!!!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
hgmc
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 juni 2010 kl. 18:01
Ort: Västerås

Re: Kortis

Inlägg av hgmc »

Låter ju faktiskt som om du råkat förväxla någon plus kabel till jord någonstans .
Bit i hop och lycka till :idea:
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Kortis

Inlägg av freden »

Tack för stödet :D Jag hann inte med så mycket idag. Har mest "ryckt" i lite kablar och anslutningar för att se om multimetern reagerar. Försöker se om det är något som skulle vara felkopplat, men det mesta är bortkopplat. Åter igen, så har "halvljuset & Co" funkat perfekt under flera veckor av kontroller och därefter är den enda skillnaden att jag startat motorn. Snart kan man elschemat utantill :lol: Hade det varit en "megakortis" så borde de andra säkringarna rykt?! Det är t.o.m nydragen pluskabel från batteriet. Skulle den av någon anledning vara skadad och i kontakt med chassit så skulle väl samtliga säkringar gå?! Bilen är ju numera minusjordad. Minus från tändspolen till fördelare etc. Likströmsgeneratorn laddar 13V direkt och 14V vid ökat varvtal. Ok, det kunde varit bättre och jag är sugen på att byta till växelström så småningom när ekonomin tillåter. Samtidigt som det är intressant med lite felsökning och en utmaning så får det gärna bli lite resultat också.
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kortis

Inlägg av MinMorris »

Om du kopplar loss allt från knappen, menar, att du har 12 volt in till knappen men resten bortkopplat, går säkringen ändå? Om inte, koppla in kabeln i knappänden och isolera den i andra änden, går säkringen är det förmodligen kabeln om inte, fortsätt testa :meck: .
lycka till!
Skriv svar