hydrolasticdamask och andra frågor

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av tercELLEN »

Hej!

Vars kan man få tag i nya damasker till vätskefjädringen? Försökte en gång beställa från Janamotors men det hade utgått från lagret

Sen undrar jag om man måste ha en vakuumpump innan man fyller fjädringen? Har läst runt på några forum och undrar om det inte går att blöda ut luften som man gör med bromssystemet?

I mitt fall så är fjädringen tömd på tryck och vätska på vänster sida sedan länge, och om bilen är upphissad så hänger fjädringen ner på vänster fram så att en liten "pinne" kommer ur spår. Det är en kolvformad sak som går upp i vätskekudden ovanför om man petar den på plats. ÄR detta en defekt eller är det för att det inte är något tryck i systemet som denna metallpinne kommer ur spår?
:?
Mvh: Joel
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av minijanne »

Hejhopp...hydrolastic-kille!

Här kan du se hur systemet är uppbyggt: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=53. På din beskrivning låter det som om det är knucke jointens axel (nr 56 på bilden) som åker ur fjädringsdonet (dvs helt normalt när systemet är tomt). Sen var det frågan om damasken: är det gummidamasken (53 på bilden (dust excluder) du menar så finns dom på minispares ([minispares:36303]). Om det däremot är fjädringsdonet (52 på bilden) så kan det vara svårare, kolla på ebay (sök på mini + hydrolastic).

Pumpning: Blöda går inte! Däremot är det kanske inte (någon rättar mig säkert nu) nödvändigt att vacuumpumpa. På pumpen jag använder funkar inte vacuum helt bra så jag brukar bara pumpa i som det är, utan vacuum, och det har funkat för mig :)
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av tercELLEN »

aha! Ja en sån skulle säkert också varit bra att byta. Damaskerna som krisar mest är dock dem bakre, http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... page&id=55, alltså nummer 44. Är det besvärligt att montera ner fjädringen för att fräscha upp den och byta damasker? vad använde du för att pumpa in vätskan igen? Och vad hade du för häxblandning? :P Jag har hört att det används glykol och vatten, eller glykol och metanol. Måste bara passa på att även fråga då jag ser att du även har en 70talare clubman som jag antar inte har hydrolastic; vilket ger en bättre åkkomfort? vätskefjädring eller det "vanliga" fjädringssystemet?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av makervall »

Hejsan


Det är bara "små" kojorna som har haft hydrolastic, så Jannes estate har gummikoner och hans Clubman har hydrolastic.

Problemet med att inte vakumsiga tror jag är att kompresions förhållandet mellan vättskan och luften är helt olika så fjädringen kommer inte att bli lika. Men hur stor skillnad det blir vet jag inte riktigt. Första gången jag fyllde så hade vi lite dålig vakumsugning och fyllningen med hjälp av en brandsläckare var inte helt hundra. Jag tycker att den var lite svampigare då än vad den är nu.

Själv kör jag med glykol och vatten. Men har hört att bioetanol och en liten skvätt olja ska funka fint. Bara det är något som är lättflytande och inte äter upp gummi eller järn så borde det vara lugnt.
Sen går det ju att beställa riktig vättska från England. Men jag tror att den måste skickas med båt pga brandrisken!? Ja den finns i Sverige också men kostar 7-800:- för 5 liter.

Du kanske har sett min byggtråd http://www.hundkoja.com/j/index.php?opt ... =22&t=6747
Jag byggde mig en egen pump. Den är nu vidareutvecklad med en kylkompressor från ett kylskåp som vakumsug.

De bakre donen är lätta att plocka ur för byte av damask. Skruva loss slangen på bakramen, lyft upp bilen, ta bort hjulet, ta bort fjädringens returfjäder, sen är det "bara" att vrida vättskedonen och krångla ut det. Har provat ett par ggr och det funkar.
OBS se till att det inte är tryck i systemet när du lossar slangen, dvs tryck in påfyllningsnippeln först. Annars får du nog vättska över hela garaget...

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av minijanne »

Jepp, jag har hydrolastic kvar på min Clubman - jag tycker det är grymt skönt. Det blir ju mindre rallykänsla eftersom den blir kanska lite svampigare/svajigare överlag i jämförelse med torr fjädring men mig passar det bra, skönt på landsväg också. En annan fördel är att den inte degenererar på samma sätt som torr fjädring där gummikonerna trycks ihop med åren. Känslan i en hydrolastic är antingen precis som från fabrik eller så är den trasig.

Jag kör med Glykol/t-sprit (50/50) nackdelen med vatten är att donen är av järn, om du då inte har vacuumsugit ordentligt så har du luft i systemet och luft och vatten leder till korrution = inge bra.

Tips när du tömmer är att tömma innan du hissar upp bilen, på så sätt har du tryck i systemet och får lättare ut all vätska. ...så får du bara vätska över halva garaget :lol: - det ÄR rätt slabbigt det här. Tänk också på att rören (metallrören alltså) är rätt fragila och om du drar sönder dom så måste du byta hela vägen framifrån och bak...

Dust excluder och även donen (displacer units) är likadana fram och bak.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av bulten08 »

jag tänkte på en sak Citroën har ju haft vätskefjädring väldigt länge så LHM Olja funka att i fjädringssystemet :meck:
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av Mini Maz »

bulten08 skrev:jag tänkte på en sak Citroën har ju haft vätskefjädring väldigt länge så LHM Olja funka att i fjädringssystemet :meck:
Har hört att den är för tunn...kanske går att blanda till, vad vet jag :D
Senast redigerad av Mini Maz den 22 oktober 2010 kl. 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av tercELLEN »

makervall skrev:Hejsan


Det är bara "små" kojorna som har haft hydrolastic, så Jannes estate har gummikoner och hans Clubman har hydrolastic.

Problemet med att inte vakumsiga tror jag är att kompresions förhållandet mellan vättskan och luften är helt olika så fjädringen kommer inte att bli lika. Men hur stor skillnad det blir vet jag inte riktigt. Första gången jag fyllde så hade vi lite dålig vakumsugning och fyllningen med hjälp av en brandsläckare var inte helt hundra. Jag tycker att den var lite svampigare då än vad den är nu.

Själv kör jag med glykol och vatten. Men har hört att bioetanol och en liten skvätt olja ska funka fint. Bara det är något som är lättflytande och inte äter upp gummi eller järn så borde det vara lugnt.
Sen går det ju att beställa riktig vättska från England. Men jag tror att den måste skickas med båt pga brandrisken!? Ja den finns i Sverige också men kostar 7-800:- för 5 liter.

Du kanske har sett min byggtråd http://www.hundkoja.com/j/index.php?opt ... =22&t=6747
Jag byggde mig en egen pump. Den är nu vidareutvecklad med en kylkompressor från ett kylskåp som vakumsug.

De bakre donen är lätta att plocka ur för byte av damask. Skruva loss slangen på bakramen, lyft upp bilen, ta bort hjulet, ta bort fjädringens returfjäder, sen är det "bara" att vrida vättskedonen och krångla ut det. Har provat ett par ggr och det funkar.
OBS se till att det inte är tryck i systemet när du lossar slangen, dvs tryck in påfyllningsnippeln först. Annars får du nog vättska över hela garaget...

/Magnus
Aha! trodde att de gav upp hydrolasticen efter 69ans årsmodell.

Alltså jag har läst i nån tråd att man kan köpa sig en fettspruta, fylla den med vätskan, försegla bakänden med tejp och pumpa in i systemet. Det låter som det enklaste sättet för mig att få in vätskan utan att bygga sig en pump eller köpa en om det nu funkar. OM fettspruta funkar så behöver jag ju fortfarande en vaccumpump... Känner mig inte tillräckligt smart och kunnig för att bygga en själv såsom du har gjort... Har inte heller materialet som du använde. :/ Hur får jag tag i en sån i billigast möjligaste form?
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av tercELLEN »

minijanne skrev:Jepp, jag har hydrolastic kvar på min Clubman - jag tycker det är grymt skönt. Det blir ju mindre rallykänsla eftersom den blir kanska lite svampigare/svajigare överlag i jämförelse med torr fjädring men mig passar det bra, skönt på landsväg också. En annan fördel är att den inte degenererar på samma sätt som torr fjädring där gummikonerna trycks ihop med åren. Känslan i en hydrolastic är antingen precis som från fabrik eller så är den trasig.

Jag kör med Glykol/t-sprit (50/50) nackdelen med vatten är att donen är av järn, om du då inte har vacuumsugit ordentligt så har du luft i systemet och luft och vatten leder till korrution = inge bra.

Tips när du tömmer är att tömma innan du hissar upp bilen, på så sätt har du tryck i systemet och får lättare ut all vätska. ...så får du bara vätska över halva garaget :lol: - det ÄR rätt slabbigt det här. Tänk också på att rören (metallrören alltså) är rätt fragila och om du drar sönder dom så måste du byta hela vägen framifrån och bak...

Dust excluder och även donen (displacer units) är likadana fram och bak.
Ok. Ja jag tänkt just på det jag med att med vatten i blandningen borde risken för korrosion öka. En annan grej jag började tänka på; hur är det möjligt att vakuumsuga systemet utan att det kommer in nå luft? Tycker inte att det borde gå vakuumsuga genom ventilen om inte "pinnen" som öppnar ventilen blir intryckt och släppt direkt efter man är klar. Eller är det någon övermänskligt byggd ventil?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av makervall »

Tricket med vakumsugningen är att ha ett T-kors på slangen som kopplas till nippeln. På T-korset sätter man sen två kulventiler. Öppna kulventil ett och vakumsug. Stäng nr ett, öppna nr två och fyll på med vättska. Annars sugs som sagt ventilen tillbaks och det blir luft i systemet.
Det är alltså ingen magisk ventil, det är samma typ som ventilen till däcken.

Ja det ska gå att bygga av en fettspruta också. Men det ryktas att de tenderar att läcka ganska rejält om man tar en billigare spruta.

http://members.cox.net/oldertech/hydrolastic.html

Angående mitt bygge så är jag inte alls någon kung på å bygga saker. Men det var inte alls svårt. Sen drar det ju iväg lite i pengar om man inte har sakerna i garaget. Bromscylinder med klocka går väll på 3-400:- på skroten skulle jag tro. Sen är det väll 3-400:- för kopplingar. Kylkompressorn fick jag av en kompis, men det kan du nog få en om du frågar någon kylteckniker lite snällt.
Men som sagt det drar iväg lite även när man bygger själv.


/Magnus
Austin 850 -66
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av tercELLEN »

makervall skrev:Tricket med vakumsugningen är att ha ett T-kors på slangen som kopplas till nippeln. På T-korset sätter man sen två kulventiler. Öppna kulventil ett och vakumsug. Stäng nr ett, öppna nr två och fyll på med vättska. Annars sugs som sagt ventilen tillbaks och det blir luft i systemet.
Det är alltså ingen magisk ventil, det är samma typ som ventilen till däcken.

Ja det ska gå att bygga av en fettspruta också. Men det ryktas att de tenderar att läcka ganska rejält om man tar en billigare spruta.

http://members.cox.net/oldertech/hydrolastic.html

Angående mitt bygge så är jag inte alls någon kung på å bygga saker. Men det var inte alls svårt. Sen drar det ju iväg lite i pengar om man inte har sakerna i garaget. Bromscylinder med klocka går väll på 3-400:- på skroten skulle jag tro. Sen är det väll 3-400:- för kopplingar. Kylkompressorn fick jag av en kompis, men det kan du nog få en om du frågar någon kylteckniker lite snällt.
Men som sagt det drar iväg lite även när man bygger själv.


/Magnus
Kung på att bygga eller inte så var det gode påhittigt att använda dig av huvudbromscylindern! De enklaste lösningarna sägs ju vara de bästa :wink:
Ändå tycker jag det låter relativt billigt om man jämför med vad det skulle kosta att lämna in bilen hos någon. Det blir ju som en engångssumma också, och det är ju värt massor att klara av uppgiften själv i framtiden! Den här T-korsningen och kulventilerna du pratar om, skulle du kunna länka till sådana så jag vet exakt vad jag ska leta efter?
Senast redigerad av tercELLEN den 18 oktober 2010 kl. 20:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av minijanne »

makervall skrev:Tricket med vakumsugningen är att ha ett T-kors på slangen som kopplas till nippeln. På T-korset sätter man sen två kulventiler. Öppna kulventil ett och vakumsug. Stäng nr ett, öppna nr två och fyll på med vättska. Annars sugs som sagt ventilen tillbaks och det blir luft i systemet.
Det är alltså ingen magisk ventil, det är samma typ som ventilen till däcken.
...fast så funkar ju inte en "riktig" pump - där är det en slang för vacuum och en för pumpa - så nåt jävla magiskt måste det vara:)
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av makervall »

Till skillnad från Janne så har jag inte sett någon riktig pump i verkligheten. Jag har varit sugen på ebay några gånger men frakten till sverige överstiger troligen priset för pumpen. Men jag märkte att när jag hade vakumsugit och sedan lossade slangen från nippeln så sög den in luft. Om det berode på dålig nippel eller om det ska fungera så det kan jag inte svara på.

Skickar med en bild på mitt t-kort och kulventiler. Det är helt vanliga luft eller vatten kopplingar, de hittar du på tex Jula eller Biltema. Tyvärr har jag inte kvar artnr på de jag köpte.

Bild

/Magnus
Austin 850 -66
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av tercELLEN »

makervall skrev:Till skillnad från Janne så har jag inte sett någon riktig pump i verkligheten. Jag har varit sugen på ebay några gånger men frakten till sverige överstiger troligen priset för pumpen. Men jag märkte att när jag hade vakumsugit och sedan lossade slangen från nippeln så sög den in luft. Om det berode på dålig nippel eller om det ska fungera så det kan jag inte svara på.

Skickar med en bild på mitt t-kort och kulventiler. Det är helt vanliga luft eller vatten kopplingar, de hittar du på tex Jula eller Biltema. Tyvärr har jag inte kvar artnr på de jag köpte.

Bild

/Magnus
Tackar så mycket! Så du har alltså kopplat både kylkompressorn och vätskepumpen till det här, och så växlar du bara om i T-korset? Skulle en sån här kompressor funka? http://www.jula.se/vakuumpump-130-w-131359
Eller kanske till och med en trädgårdspump? http://www.jula.se/tradgardspump-53-l-min-800-w-137321
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: hydrolasticdamask och andra frågor

Inlägg av tercELLEN »

Fast å andra sidan kan man få tag i en kyl för under hundralappen på blocket... :/ Om man nu törs utmana sig själv med att bygga en vakuumpump
Skriv svar