Projekt, Swift besiktning.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

jonas skrev:Åk in till bilprovningen och testa!
:rivstart:
Jag menar, vad är det värsta som kan hända?

:meck:

Jag kanske skulle göra det med 1275gtpapprena från början då? Så dom inte märker att det först var en clubman, som sen blev en clubman gt, som sen blev en cooper. =)
Användarens profilbild
n.trane
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 februari 2005 kl. 19:29
Ort: Halmstad

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av n.trane »

Bilprovningens hotline e nog tyvärr inte alltid helt konsekventa i sina tolkningar av deras egna regler.
Om man byter bromsar till cooper s för att klara effekt kraven så kan man bara byta motor ej växellåda.
Man kan oxå byta bromsar + växellåda.
Bromsar+motor+växellåda= ombyggt fordon=SFRO. :(
Min sfro bes kostade bara 2000kr, :)
och jag behövde inget buller test. kanske ett krav som tillkommit efter juli 2009 då min swift koja blev road legal. 8)
Hoppas dock att du har samma flyt som Ola vars bil bara dansade igenom utan sfro:s inblandning.
Lycka till/Niklas.
Bilagor
IMG_6015.JPG
IMG_6014.JPG
IMG_6013.JPG
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

n.trane skrev:Bilprovningens hotline e nog tyvärr inte alltid helt konsekventa i sina tolkningar av deras egna regler.
Om man byter bromsar till cooper s för att klara effekt kraven så kan man bara byta motor ej växellåda.
Man kan oxå byta bromsar + växellåda.
Bromsar+motor+växellåda= ombyggt fordon=SFRO. :(
Min sfro bes kostade bara 2000kr, :)
och jag behövde inget buller test. kanske ett krav som tillkommit efter juli 2009 då min swift koja blev road legal. 8)
Hoppas dock att du har samma flyt som Ola vars bil bara dansade igenom utan sfro:s inblandning.
Lycka till/Niklas.

Tack för det svaret, ska höra mig för mer nu då. Men ett tekniskt utlåtande från sfro kanske ger mer matnyttigt för regbesiktningen att gå på, eller tror du att man måste göra en riktig sfro för 4000kr? tekniskt utlåtande kostar 2000.
Användarens profilbild
n.trane
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 februari 2005 kl. 19:29
Ort: Halmstad

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av n.trane »

Jag besiktigade som ombyggt fordon hos Sfro, blekgröna bilden, priset var 2000kr
men det kanske e dyrare nu.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

n.trane skrev:Jag besiktigade som ombyggt fordon hos Sfro, blekgröna bilden, priset var 2000kr
men det kanske e dyrare nu.

Jag ska höra om man kan förhandla lite. För det är väl inte så mycket dom ska gå igenom liksom? Allt är ju orginal utom att jag har nya bromsar och ny motor på samma framvagn med samma geometri till hjulupphägningen sett. Borde väl vara en mindre kontroll tycker man.. Dock så har jag en följdfråga, jag har inget tändningslås, har en såndär switch och en startknapp, så jag undrar, måste man ha tändningslås? Och fråga nummer två, det är en swiftrattstång i nu antar jag, inte orginal rak rattstång, utan en med två leder, ställer det till det kanske? Vill ha den för den funkar skitbra och ser bra ut med.
Användarens profilbild
n.trane
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 februari 2005 kl. 19:29
Ort: Halmstad

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av n.trane »

Startknapp e inget problem, har själv huvudbrytare och startknapp.
Rattstången kan kanske klara sig om man inte byter styr växeln,
annars går det under ombyggt fordon om man byter motor med
växellåda och eller bromsar, bild 3 ombyggt fordon.
men kolla med din sfro kille.
Eller montera orginal och byt sen :roll:
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

n.trane skrev:Startknapp e inget problem, har själv huvudbrytare och startknapp.
Rattstången kan kanske klara sig om man inte byter styr växeln,
annars går det under ombyggt fordon om man byter motor med
växellåda och eller bromsar, bild 3 ombyggt fordon.
men kolla med din sfro kille.
Eller montera orginal och byt sen :roll:
Yes funderar på det sistnämnda, hänga på ett orginal och byta sen. Det borde dom väl inte notera på dom vanliga besiktningarna sen att det är bytt?!
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Majk_ »

Lyfter fram en gammal tråd :-P

Fick du den reggad med motorn? Eller gav du upp?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Cooper-74 »

Majk_ skrev:Lyfter fram en gammal tråd :-P

Fick du den reggad med motorn? Eller gav du upp?
Tror du hittar ett sorts svar här: http://www.blocket.se/dalarna/Hundkoja_ ... a=23_7&w=3

Regbes verkar den inte vara!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Majk_ »

Cooper-74 skrev:
Majk_ skrev:Lyfter fram en gammal tråd :-P

Fick du den reggad med motorn? Eller gav du upp?
Tror du hittar ett sorts svar här: http://www.blocket.se/dalarna/Hundkoja_ ... a=23_7&w=3

Regbes verkar den inte vara!

Jaha, var det samma :lol: Var den jag var lite småsugen på, tänkte om "Helipop" fått ordning på sitt åk, men tydligen inte då :lol:
Turbovan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 oktober 2014 kl. 19:26
Ort: Tønsberg , Norge

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Turbovan »

Litt sent kanskje, men vis til Spec på ERA turbo på bremser evt, samt sfro sin bok, kap fordonsbyggnad s 160. Der står det "BLMC tillåter 126 hk i cooper s och 123 i MGB. Usikker på hvilket år boken er fra.
G13b har ca 101 hk, så det burde ikke være noe problem.
Skriv svar