Projekt, Swift besiktning.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

Hej, jag har idag varit i kontakt med SFRO angående besiktning av min Austin Mini 1000 -71 (26kW) som numer innehåller en motor från Suzuki swift gti 16v 1300 motor (75kW).

Enligt SFRO så kan det röra sig om en ombyggd-bil besiktning och skulle då kostar 4000 + regbesiktning, eventuellt bullerprov och sen en vanlig besiktning, och skatt och försäkring på det. Det är lite mycket för att få den rullande.

Vi hade lite mailkontakt fram och tillbaka, och han skrev sen att det kan gå att få igenom bilen som ändrat fordon på bilprovningen med. Så jag ringde till bilprovningen, dom kollade i sina tabeller och det lät lite sådär halv-lovande. Dock så var effektökningen lite väl mycket för att ha det som ändrat fordon, och han menade att om jag hade en dokumentation som styrker att det är samma bil, upphägning, fjädrar osv osv som i 1300 bilarna så skulle det hjälpa. Då är frågan, var får jag tag på svart på vitt från verkstadshandbok, specifikationer på detaljerna som är relevanta för hjulupphägning osv, för visst är det väl samma på en mini 1000 som det är på en 1300? Förutom att det är Cooper S skivor fram på dom, vilket jag har monterat. Så ett nytt sätt med 7,5" skivor med nya ok Sitter på kärran. =)

Det jag behöver veta i tråden är: Var finner jag relevant information som styrker att det är samma bil, komponenter i en mini 1000 jämfört med en mini 1275? Vet jag det och kan framföra det, så kan jag eventuellt registreringsbesiktiga om den som en Cooper S och därmed slippa typ 10 000 i ren byrokrati för att få den godkänd genom sfro osv. Det blir lite för mycket administrativa avgifter annars.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av crowan »

Kan du inte visa dem en verkstadshandbok? De innehåller definivt skillnaderna mellan en 1000 och 1300.
clubman 1330
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

crowan skrev:Kan du inte visa dem en verkstadshandbok? De innehåller definivt skillnaderna mellan en 1000 och 1300.


Det kanske räcker, men står det angivelser om fjädring och sånt där med? Det lät lite som att dom ville ha detaljnummer osv så att dom vet att det är samma artiklar och sånt som sitter där. Men det är ju hundkoja vi snackar om, det känns som att dom ändrade föga i sin design mellan bilarna. Särskilt fjädring osv, det finns väl bara en slags gummipuck liksom. Ska kolla sen när jag kommer till päronens om det står specifikationer så jag kan "saxa" en kopia alternativt ta med hela boken då.. Annars får jag väl köpa papper på en 1300 eller nåt. Någon som har? =)
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

Jag kom på en sak till, denna oranga är reggad som mini clubman saloon, ställer det till det eller? för jag har papper på ett lik som står i garaget med, en Leyland Mini 1000 -77 oxå den angiven med 26kW, men det är en mini 1000 bara under det fältet där det står mini clubman saloon på den andra. Jag tänkte om jag ska regga den som en 1275 GT eller nåt annars. Jag vet inte =)
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av bulten08 »

jo clubman ställer nog till det fråga Jonas här på forumet han har ju precis reggat sin clubman med swift genom sfro
annars är det nog en parts list som skulle vara det bästa för att stryka att det sitter cooper s grejer på bilen kan kolla om jag har någon sån till cooper s.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

bulten08 skrev:jo clubman ställer nog till det fråga Jonas här på forumet han har ju precis reggat sin clubman med swift genom sfro
annars är det nog en parts list som skulle vara det bästa för att stryka att det sitter cooper s grejer på bilen kan kolla om jag har någon sån till cooper s.
/Marcus
Kanon, vore skitbra om du kunde hitta det.
Då får jag swapa papper och chassinummer då, men det är väl ingen biggie kanske. Bättre med en Leyland mini 1000 på pappret då om man ska cooper S regga alltså? Fan undrar vad skillnaden är... Är väl bara längre huv på en clubman enkelt sett?
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av G13B »

har också gett mig fan på att besikta min i år, eller till våren. samma setup som din 10", s bromsar, bur etc
det verkar ju funka fint med tex volvo att hänga i en turbomotor + turbobromsar och sen åka och rega om…borde ju inte vara någon skillnad på kojan egentligen :?
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

G13B skrev:har också gett mig fan på att besikta min i år, eller till våren. samma setup som din 10", s bromsar, bur etc
det verkar ju funka fint med tex volvo att hänga i en turbomotor + turbobromsar och sen åka och rega om…borde ju inte vara någon skillnad på kojan egentligen :?

Dom kollar ju på sin tabell, så om man har papper på en mini 1000 med ynkliga 26kW tex så får man ju bara öka effekt och vrid en propertionerlig procentsats, dvs större effekt på pappret från början, ju mer får man öka med.. Konstigt men sant då det är samma bil typ.. Cooper S sa han att dom fanns till 93kW i deras tabeller, men Swiften är bara på 75kW ju. Så om man får om pappret att bli till en cooper S i samma veva så verkade man ha bättre tolerans. Då kan man säkert regga som Cooper S och ha ytterligare lite krut. Ska kolla mer sen, men nu blir det mat hos päronen =)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av blacksaabrules »

Några ovetenskapliga funderingar från mej.

Clubman finns som 1275 GT, ska väl motsvara cooper S ?!

Att regga den som en -77 kan knappast vara smartare, då finns det väl knappast några cooper S tillverkade och efter -75 års modeller så finns det mer pisstråkiga avgasregler som måste följas, i det luddiga bilprovningssystemet.....

Lycka till, fast jag misstänker att det hade blivit betydligt enklare att gå via SFRO. Då behöver inte SegoBert på bilprovningen ta några egna beslut den dagen heller och varit glad och bara ryckt lite i bilen, stämpla papper, osv, osv.....



/ Erik


P.S Ja int bitter! :D
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av heemini »

Clubman i papprena är väl inget problem. Din rundnos har ju flipfront vilket borde vara en lätt förklaring till varför fronten är bytt. Om någon överhuvud taget bryr sig. 1275 GT papper borde räcka för precis som Erik säger så är det ont om Cooper S från 70-talet.
Här kanske det finns papper, det finns ju iallafall en reservdelsbil http://www.blocket.se/skaraborg/Austin_ ... ?ca=11&w=3
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av bulten08 »

läs lite längre ner på den projekttråden så står allt
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... 8&start=30
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

Tror ni att det ökar mina chanser för en besiktning om jag köper papper på en 1275gt? fick erbjudande på det nu, en -74. 40kW på pappret. Men det blir ju ändå nästan dubbla effektökningen... Sfro är svindyrt... 4000 + regbesiktning + eventuellt bullerprov + släp och en körsträcka och en ledig dag från jobbet. Då landar man ju på kanske 6-8000 bara för att ta sig förbi byrokratin.
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av jonas »

:meck:


Tjommen jag hade kontakt med på bilprovningen sa att det inte går att typa om en bil till något den inte var från början. Alltså från 850, Clubman, 1000, 1275GT eller vad du nu har går det inte att typa om den till en Cooper S i pappren, även om allt så är flyttat från en äkta S.
Det var min första tanke, men den sket sig :(
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av Helipop »

jonas skrev::meck:


Tjommen jag hade kontakt med på bilprovningen sa att det inte går att typa om en bil till något den inte var från början. Alltså från 850, Clubman, 1000, 1275GT eller vad du nu har går det inte att typa om den till en Cooper S i pappren, även om allt så är flyttat från en äkta S.
Det var min första tanke, men den sket sig :(

Fast jag ringde ju till en rätt kunnig snubbe på bilprovningen, deras linje för tekniska frågor. Och jag frågade specifikt om man kunde göra så att man kunde typa om den vid besiktningen då så att det blir en cooper s och får den nya mallen för effekttolerans osv osv. Och han sa att det gick, men bara om det var inom gränserna för effekten man ökade från ursprunget. Dvs att man höll sig inom ramarna för hur mycket man får effektöka under titeln "ändrat fordon". Annars blir det ju SFRO. Om man kan göra sådär så borde man ju kunna registrera om bilen flera gånger och trappa upp effekten en del =) För om det fanns cooper s som hade 93kW specat som han sa på bilprovningen, så borde man ju alltså få ha 93kW och öka 20% och då hamna under ramarna för ändrat fordon. 1,2x93 = 111kW = 148hk. Så då borde man ju alltså om man har en cooper s reggad få ha en motor på 148hk?!
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Projekt, Swift besiktning.

Inlägg av jonas »

Åk in till bilprovningen och testa!
:rivstart:
Jag menar, vad är det värsta som kan hända?

:meck:
Skriv svar