Austin mini-Första bilen

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av _clubman_ »

har du justerat ut backarna bak å fram om du har trummor?
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Markussss
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 september 2010 kl. 22:17
Ort: Borås

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av Markussss »

Nej ja har inte hunnit ta av trummorna på den än, tänkte jag skulle göra det nu i veckan! Det med v4an där någon annan som vet om det stämmer kunde ju vara så att det är lite lättare att få tag på!
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av _clubman_ »

det stämmer med v4saker ja... dock så finns det 2 storlekar! högst osäker på rätt... 19.05mm :?: :?:
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av minijanne »

men tänk så här: ska du ändå köpa andra grejor (från england) så kostar en bak-cylinder från minispares ([minispares:35818])£8.17 (cirkus 92SEK) och V4 cylindern kostar 119 SEK - alltså billigare att köpa från england än biltema :wink:
Markussss
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 september 2010 kl. 22:17
Ort: Borås

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av Markussss »

Okej! Ja du har rätt, målet är väl att inte köra biltema, ska se vad min gammle lärare har liggandes också :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av Hylsan »

om inte han har så tror jag att jag har nya liggandes...var det bakre eller främre?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Markussss
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 september 2010 kl. 22:17
Ort: Borås

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av Markussss »

Det har jag inte kollat än! Men ska kolla så får vi se :)
Markussss
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 september 2010 kl. 22:17
Ort: Borås

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av Markussss »

Tog ner trummorna runt om idag, mycket riktigt var var det hjulcylindrarna, fram var alla kassa, läckte som såll. Så beställde det tillsammans med en ny huvudbromscylinder och lite annat, nån som vet hur lång tid det tar att få hem saker från minispares ca ? :)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av heemini »

Du har det säkert inom en vecka. De brukar vara snabba! :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Markussss
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 september 2010 kl. 22:17
Ort: Borås

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av Markussss »

NU alla kojjameckare får någon komma med bra förslag.. Min huvudbroms cyinder var ju kass, backar och bromscylindrar fram..beställde det och bytte det.. smörjde upp allt så justeringar osv gick lätt! Justerade backarna fram och bak och började lufta..först vanligt, sitta i bilen och pumpa medans polarna öppnade...började höger bak och sen vidare v bak, h fram och v fram.. fick lite tryck men inte tillräckligt.. Luftade vanligt 4,5 gånger till med lite bättre resultat..

Sen provade ja fylla på bakifrån 3,4 gånger, då får ja tryck om ja pumpar 3,4 gånger på pedalen och bromsarna nyper väldigt bra när ja håller pedalen nertryckt och den sjunker inget MEN släpper ja pedalen i typ 2 sec och trycker på pedalen igen då så är den i botten och får pumpa 3,4 gånger igen för att få tryck.. Har luftat som en galning men blir ingen skillnad, fixade även så att ja kunde lufta med en luftingsmaskin men får ingen tryck som håller sig!! Blir fan galen!

Någon som känner igen sig eller vet hur man ska göra?? // Markus
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av MinMorris »

låter som backarna inte är justerade riktigt. men förmodar att du redan kollat detta ett x antal ggr. de kan vara lite känsliga och efter du har haft tryck på dem kan de ha flyttats och centrerats i trumman vilket gör att de behöver justeras igen.
sjunker pedalen ner när du luftar bak? kanske konstig fråga men på min koja sitter där en kraftfördelare vilken var sönder och gjorde att jag inte kunde lufta ordentligt.
Markussss
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 september 2010 kl. 22:17
Ort: Borås

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av Markussss »

Grejjade med det idag, har ju justerat backarna men finljusterade lite men utan resultat...Men kom på en lösning som funkar, gjorde en liten distans så att pedalen inte går helt tillbaka och då försvinner inte trycket! Vet inte om det gör något, bilen rullar ju lätt osv, får åka till besiktingen och se vad dom säger :)
miniworks
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 september 2013 kl. 11:19
Ort: Osby

Re: Austin mini-Första bilen

Inlägg av miniworks »

DET E MIN FÖRSTA KOJA JAG BYGGDE NÄR JAG VA 15ÅR :) NU E JAG 31....... FAN VA KUL Å SE... Å ATT DU BOR I BORÅS MED.. NÄR JA BOR I VARBERG....... DET HÄR MÅSTE VI PRATA OM ;) HAR KORT PÅ BILEN NÄR DEN VA KLAR Å ALLT ;) PLUS INNAN JA BÖRJA MED DEN.


MVH FREDRIK
Skriv svar