Plusjord

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Plusjord

Inlägg av vijo82 »

Hejsan

Har köpt mig en Mini 1000 1969:a och är lite osäker om den har plus eller minusjord. Om den har plusjord och jag kopplar in batteriet fel. Alltså kopplar den som om det var minusjord. Vad händer då? Går det överhuvudtaget att starta bilen?

Tack på förhand

Viktor
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Plusjord

Inlägg av MinMorris »

Om det är plusjord, vilket jag är tveksam till för en så ny bil, så startar bilen inte om du kopplar in batteriet fel.
Tyvärr är jag inte säker på om det är plus eller minusjord för har själv aldrig sett en bil med plusjord.
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Re: Plusjord

Inlägg av vijo82 »

Ok

Tack för svaret. Det var så att jag tog ut batteriet och laddade. Satte tillbaka det och startade bilen och då funkade den i cirka 30 sekunder. Efter lite felsökning kom jag fram till att den inte fick någon bensin och såg att plus var kopplat till minus på bensinpumpen så då blev jag lite osäker på om den hade plus eller minusjord. Dessutom funkade inte stereon heller. Men kopplade in bensinpumpen rätt och då funkade bilen förutom stereon då. Måste vara någon som jävlats med mig och vänt sladdarna på bensinpumpen....
Marklund
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juli 2010 kl. 22:26
Ort: Gävle

Re: Plusjord

Inlägg av Marklund »

på min 69 är de plusjord. allt i bilen funkar utom bensin pumpen om du sätter minusjord. så prova med plusjord så kan du nog höra om bensin pumpen går
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Plusjord

Inlägg av Tulka »

Batteriskorna skall ju vara olika stora så det ska inte vara någon risk
att sätta batteriet fel. Sen kan ju någon ha ändrat för att passa stereon/radion?
Inte så vanligt med plusjordade ljudanläggningar längre.

Tulka
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Re: Plusjord

Inlägg av vijo82 »

Testade att vända batteriet och bilen funkade då också. Men inte stereon. Så bilen är alltså plusjordad vilket medförde att en säkring till stereon gick när jag satte batteriet fel. Kablarna passade lika bra på både plus och minus.
Tackar för hjälpen, nu ska den rastas!
Skriv svar