Austin mini 1000 -73 Renovering --Liten update 14/1

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Austin mini 1000 -73 Renovering --Liten update 14/1

Inlägg av Rille0 »

Har äntligen fått tag i ett vettigt objekt!

En 73as koja i förvånansvärt fint skick som jag tänkte göra iordning nu i höst-vinter för att sedan kunna besikta i vår :)

Bild
Nyhämtad i väntan på avlastning.

Som sagt bilen är en Austin Mini 1000 av årsmodell 1973 :)

Halft nerplockad i delar men hör o häpna 100% rostfri!

Målet är att få en fin sommarbil i bra bruksskick som man ej ska vara rädd för att använda.

Saker jag ska göra:
Skrapa och måla underredet
Lyfta ur motor och måla upp motorutrymmet.
Dra nya Broms och bensinrör.
Byta bromsslangar runt om.
Byta Backar och cylindrar.
Byta hjullager runt om.
Byta alla spindelleder och styrleder:
Byta Bussningar mm

Alla spindlar/Nav/bromssköldar/trummor ska blästras eller elektrolysbadas samt målas innan montering.


Motorn ska lyftas ur och renoveras samt trimmas så småningom :)
Dubbla Su samt extraktor rör som följde med köpet ska renoveras och monteras.

Ska dra ny el pga av att förra ägaren varit framme med avbitartången lite överallt, nån som vet vart man kan köpa kompletta kabelstammar till vänsterstyrd bil? :)


Samt mycket mer.

Har dock inga planer på att slipa ner och lacka om karossen denna säsong, får bli ett senare projekt efter jag fått bilen körbar.

Bild

Bild

Bild
Lyftit av toppen för inspektion, Rostigt och skitigt men inte allt för slitet, Det finns hopp!
Har monterat bort kylare,vattenpump mm efter denna bild för att göra motorn klar för urlyft.

Bild
Bromssköldarna får bada i elektrolys :)

Ni får ursäkta Bilderna men har tagit dom med mobilen, blir riktiga bilder sen.

Kommer uppdatera lite allt eftersom det händer nått nytt!

Wish me luck :rivstart: :bean:
Senast redigerad av Rille0 den 15 januari 2011 kl. 00:29, redigerad totalt 2 gång.
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av heemini »

Naturligtvis önskar vi dig lycka till!! :D
Kul att ytterligare en bil räddas. Mini Spares har massor av kablage. Sök på "wiring loom" så hittar du säkert vad du söker så småningom.
Du sparar mycket pengar genom att handla från England och MiniSpares har nästan allt!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av minijanne »

Snyggt köp! Gillar checkerd-gangsterkepsen! Som heemini sa, http://www.minispares.com har nästan allt du kan tänkas behöva.

Somerford Minis har riktigt bra sprängskisser: http://www.somerford-mini.co.uk/. Autosparks har elhärvor till nästan vad som helst http://www.autosparks.co.uk/ (om inte minispares har)
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av Rille0 »

Tack för svaren, har redan tittat på minispares men är osäker på vilken jag ska ha, men det jag undrar mest över är om det iöverhuvudtaget funkar med en kabelhärva därifrån pga deras högerstyrda bilar.

kan denna vara nått kanske?
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32917

Har fått hem ett stort paket från Veteranshop.se med Hjullager,spindelleder,bromsdelar mm :) har fullt upp med andra ord.

Ps. Gangster kepsen ligger på soptippen numera :D :D
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av minijanne »

spelar ingen roll - all el som ska in i kupén går in i mitten så det spelar ingen roll om det är LHD eller RHD :wink: - nån som har tänkt till där :idea:. Det som ska bakåt (bakljysen mm) går alltid på vänster sida oavsett var ratten sitter.

Vill inte svara på om denna är den rätta - men det verkar rimligt :| Kolla även här: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=90
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av heemini »

Det kan nog vara rätt kabelsats. Om det är för höger eller vänterstyrt spelar ingen roll. Samma lika. MiniSpares och de andra stora firmorna har oftast ett alternativ för oss som har ratten på fel sida så det behöver du aldrig oroa dig för. Det är ju inte så mycket som skiljer dem åt. De svenska firmorna som säljer kojadelar handlar nog en hel del från MiniSpares.... :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av Rille0 »

Nya tag idag, åkte ner till jobbet på förmiddagen och pressade i nya hjullager i baknaven samt värmde loss justerskruvarna från bromssköldarna, blir nya justeringar sen.

Väl hemma så spraya jag på lite färg på grejerna och montera på bilen, bara för och upptäcka att bakaxeln är glapp vänster bak :evil: :evil: antar att det sitter nå slags lager i axeln som på peugeot/renault? mao drygt som fan o byta eller? tar gärna emot tips angånde detta.

Sen har jag monterat ner bärarmarna fram och lagt dom i blästringslådan, ska på nya bussningar sen också

Ska lägga en beställning på lite mer delar i veckan,
Bromscylindrar
Monteringsdetaljer(fjädrar o allt småplock te bromsarna)
Bussningar

o lite annat

glömde tyvärr ta bilder idag men de blir mer sen :)
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av minijanne »

Har precis gjort det och det var väl lite pilligt :lol: . Följde den här beskrivvningen och det gick väl rätt bra: http://www.eunos.com/keith/mini/files/radius_arm_short.pdf . Förutom en smärre incident: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=14&t=7935#p41243.

Minispares har rep-kit med alla delar för runt hundringen: [minispares:37509]

//janne
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av bulten08 »

det finns repsatser till baksvingarmana men du då krävs brotsch för du måste brotscha lagerna för axeln ska passa nästan lättare och bättre att köpa en utbytes från jana då den säkert är målad och klar och inte alltför dyr.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av hultarn »

Nej, det är inte alls så omständigt och svårt som på t.ex Peugeot, men som "bulten08" säger: köp utbyte så slipper du honandet.
Fördelen med just Mini är ju att de i de flesta fall är väldigt lättmekade, och att det faktiskt går att renovera det mesta. Utan en hysterisk prislapp...

Btw: Grattis till ett fint projekt! :)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av bulten08 »

lätt på hundkojan var det nog när den var ny, om bakvagnen aldrig blivit lossad på din bil så kan räkna med en en hel del bultar som går av då dom sitter i däckssprutet.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av Rille0 »

Tack för svaren ang. baksvingen blir till att renovera den, har beställt renoveringsats nu + att jag hitta en fet sats med brotchar i en hylla på jobbet så det blir nog inga problem.

Liten update nu då.

Bild

länkarmar blästrade och lackade i väntan på nya bussningar.
Spindlarna likaså uppfixade med nya lager osv

Blir kul o montera saker i nyskick sen :D

Bild

Ett hjulhus renskrapat och målat med täckfärg, blir underredsmassa på det sen, håller på med samma sak på golvet, trist men måste göras.

Bild

Motorn är allt annat än vacker, tjockt lager rost-damm i vattenkanalen och massa beläggningar på kolvarna. inte bestämmt mig om jag ska satsa på att göra iordning denna motor eller införskaffa en 1275 maskin och lägga i istället.

Bild

Bild
Mina dubbla Su, nån som på rak arm kan säga vad dom heter och vilken modell dom kommer ifrån? dålig bild jag vet men jag hittar inga märkningar på dem.


Väntar förövrigt på paket med alla bromsfjädrar,bromscylinderpackningar,bärarmbussningar,bromsslangar, baksvings-renoveringssats och mycket mer.

Under tiden så håller jag på och skrapar underredsmassa, förra ägaren har svetsat lite i golvet, dock var inte rostskyddsbehandlingen allt för seriös. gör om gör rätt.


blir ny uppdatering i veckan tror jag.
MvH Richard :bean:
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av heemini »

Ser ut som SU HS2.
hs2.jpg
hs2.jpg (37.3 KiB) Visad 8638 gånger
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av Rille0 »

okej, är det Cooper s förgasare det? eller Gt?

På tal om annat, nån som kan ge lite tips och råd på vilka stötdämpare/fjädertutor man ska satsa på? har bestämt mig för att byta rubbet trots att det inte ser ut att vara nå större fel på det.
Har hört talas om nått som kallas för hi-lo's men inte riktigt fattat vad det innebär :?:

länka gärna till nått bra o prisvärt kit. gärna lite sportigare grejer som ger rolig väghållning :)

Har förövrigt lyft ur motorn idag och börjat slipa rent i motorrummet

blir mer i veckan.
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Användarens profilbild
Rille0
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2010 kl. 18:09
Ort: Köping

Re: Austin mini 1000 -73 Renovering

Inlägg av Rille0 »

Ny update!
va ett bra tag sen jag uppdaterade men arbetet går iallafall framåt :D
Bild
Här är bakramen, blästrad och pulverlackad :) behövde inte rostlagas men va målad i faluröd och underredsmassa så blästring kändes bäst, blir fint med mina nyrenoverade baksvingar sen :)

Bild
Mina dubbla hs2or som har blivit glasblästrade, försedda med nya packningar och spjäll, samt polerat klockorna, insuget har också blästrats och lackats.

Bild
Extraktor grenröret, blästrat även det, målad med hot paint och lindat i avgasbandage , inte riktigt klar dock. får ursäkta den dåliga bilden.

Har även skrapat och målat golvet, tyvärr så har jag ej varit så noga med att dokumentera det men lite bilder får ni iallafall.

Började med att gå på med värmepicka och stämjärn, sen blev det roterande stålborste på tills det var nästintill plåtrent.

Fick byta lite plåt i ett hjulhus samt på reservhjulsbaljan, annars är bilen sjukt fin i plåten.

Bild
här är golvet grundat men hagmans 2k epoxygrund ( 300 spänn för en liter :shock: ), samt kittat alla skarver/rostlagingar.

Bild

Efter den behandlingen så spraya jag hela golvet med svart body, sen har jag börjat måla med ljusgrå ( vit?!?!) färg, kommer bli cleant som fan, samt lätt att hålla rent.

Bild

Bild

Sen ska bakramen upp med nya poly bussningar, renoverade baksvingar, hi-lows och kayaba dämpare , Fiiiint :)


målat bagageutrymme
Bild
Har även börjat i denna ända av bilen, slipar med biltemas "grovrengörare" även kallad n*gerkrull :) mkt effektivt.
Ska målas vitt sen ska jag dra ny el.
Bild

Har även köpt en topp på tradera, tror de va nån här på forumet som sålde den till mig tror jag bestämt :) ?

Bild

12g1316 heter den, mkt större ventiler än en std 1000cc topp samt nå slags puls-air ventiler (?) i avgaskanalerna, ska ta och gå igenom den för att se om det är nått och ha.

Letar nu förfullt efter en motor till min kära bil, ingen som sitter på en 1275 eller möjligtvis en fin 1100? med växellåda såklart.
Tveka inte att höra av er.

På återseende! // Richard

:rivstart: :bean:
Austin mini 1000- 73
Vw typ 3 2,0L - 72
Volvo 945 ltt automatic - 97

Nevermind the bollocks!
Skriv svar