Sida 1 av 5

1275GT

Postat: 29 augusti 2010 kl. 21:03
av EXCEL,PATRIK.
Ny på forumet med ny bil på uppfarten.
under 80talet var jag aktiv med kojor, skruvade räserkoja och byggde egen. Utgick från en mini 1000 från 1973 som blev av med all inredning, in med en helbur. Sänkte bilen så mycket det gick, spaxdämpare, S bromsar fram och Minifin alutrummer bak. Välvässad 1293cc på ca110hk och 3:65 i slutvx. Mörkblå med glasfiber front.
Sålde bilen i mitten av 90talet och ångrade mig nästan med en gång.

Sen blev det Lotus Excel SE, som jag fortfarande kör och har glädje av. I vintras blev jag med en gammal Triumph.

Har hela tiden tittat efter en lämplig koja att köra som vardagsbil på sommaren. Hittade en på Blocket förra fredagen (20ende) Ringde och pratade med ägaren på söndagen, köpte på måndagen.

Nu är jag med en 1275GT med soltak, röd med svart tak. Lite småpyssel i vinter och jag kör koja till våren :D
Rapporterar här efterhand. Återkommer med bilder.

Hälsningar
Patrik.

Re: 1275GT

Postat: 30 augusti 2010 kl. 08:48
av Hylsan
Välkommen till Hundkoja.com!
återfalls-graden brukar vara rätt stor med kojor, har man väl ägt en koja så brukar man falla tillbaka till dessa för eller senare :D

Lycka till med små-pysslandet!

Re: 1275GT

Postat: 30 augusti 2010 kl. 16:51
av jonas
Grattis till bilvalet!

/Jonas

Re: 1275GT

Postat: 30 augusti 2010 kl. 16:52
av minijanne
Tror jag såg den på blocket - verkade vara ett bra köp! Välkommen (tillbaks) och lycka till!

Re: 1275GT

Postat: 24 september 2010 kl. 14:15
av John Doe
Hylsan skrev:Välkommen till Hundkoja.com!
återfalls-graden brukar vara rätt stor med kojor, har man väl ägt en koja så brukar man falla tillbaka till dessa för eller senare :D

Lycka till med små-pysslandet!
Ohja! Har fallit tillbaka för många ggr själv så :oops:

Grattis till återfallet ;D

Re: 1275GT

Postat: 25 september 2010 kl. 09:30
av EXCEL,PATRIK.
HEJ.
Visst är det så att återfall i att äga och köra koja är svårt att motstå. Letade länge efter en lämplig koja att ha som sommarbil innan jag hittade denna. Ville ha en med 1275cc motorn och skivbromsar fram. Så antingen en ombyggd till något som påminner om en S, eller en GT. Det blev det senare :D

Hälsningar
Patrik.

Re: 1275GT

Postat: 3 oktober 2010 kl. 11:52
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Efter hemtransporten i ösregn så ville inte startmotorn riktigt, efter några varv så dog den helt. Nu har jag monterat en ny startmotor och solunid, och starten funkar jätte bra. Men motorn går skit, tror att en vetil har bränt. Bilen gick väldigt dåligt vid provkörningen. Då hade den stått still i tre år, så det blir till att riva toppen och se hur det ser ut. Det bubblar vatten vid grenrörs packningen med så ny topp packning och grenrörs packning ska dit i alla fall.
Det är inte helt ovanligt att avgas ventilerna fastnar på våra kära små BMC-A.

Visst är det roligt med gamla bilar :D alltid något som hjälper en att fylla fritiden.

Hälsningar
Patrik.

Re: 1275GT

Postat: 27 februari 2011 kl. 21:21
av EXCEL,PATRIK.
Nu är kojan nere på sina hjul igen, ny topp packning och grenrörs packning, två lika beg stolar och nya hjul. Fortfarande massor av saker att göra innan bilen är klar. Har renoverat tre av bromsarna och ska se över tändningen. Men snart så ska det köras koja :D
Lite för breda däck
Lite för breda däck
Snart sommar
Snart sommar

Re: 1275GT

Postat: 27 februari 2011 kl. 21:40
av heemini
Den är snygg den där! Grattis! :D

Re: 1275GT

Postat: 27 februari 2011 kl. 22:36
av silverbullet 96
Really nice look!

I like the tyres when they are a little too wide, Do SBP or the police mind?

A nice set of negative camber arms and brackets might help 'tilt' the tyres inside the arches!

Re: 1275GT

Postat: 27 februari 2011 kl. 22:54
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Är jätte nöjd med min koja, fastjag knappt har kört den än :D
Siktar på Wood & Picket wheel arch, dom är snygga
10_big.jpg

Re: 1275GT

Postat: 14 mars 2011 kl. 20:59
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Trodde att någon ventil had bränt i motorn. Men när jag hade av toppen så såg jag inget konstigt. Satte i några gamla tändstift och vände toppen uppochner, ballanserade upp den i våg och fyllde förbränningsrummen med bensin. Lämnade verkstaden för kvällen. Nästa kväll kollade jag om någon bensin hade försvunnit eller runnit in i någon kanal i toppen. Det hade det inte, ventilerna var täta.
Bilen har stått utan olja sedan någon månad tillbaka. Men nu är den fylld med ny fin olja och ett nytt oljefilter är monterat. Provstart nu i kväll, saknar oljetyck. Gissar att oljan i pumpen har runnit ur när bilen stog så långe utan olja. Blir till att fylla pumpen baklänges. Tipps på hur det görs lättast, via oljeröret eller genom backventilen?

Motorn verkar gå bra, men körde inte så länge utan oljetryck. Konstaterade att där inte kom något tryck och stängde av sedan. Får jobba vidare senare i veckan.

Hälsningar.
Patrik.

Re: 1275GT

Postat: 14 mars 2011 kl. 21:19
av bulten08
du tar bort reduceringsventilen till oljetrycket som sitter bredvid oljeröret till oljetrycksmätaren på framsidan av blocket och trycker olja bakvägen med en oljekanna genom reduceringsventilshålet då fyller man upp pumpen.
/Marcus

Re: 1275GT

Postat: 15 mars 2011 kl. 21:01
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Tack Marcus, sparade mig massor av funderande på hur det var man gjorde lättast. Ut med pluggen, fjäder, säte och kula. I med ca ½ liter olja. Drog runt på starten utan att se något oljetyck på mätaren, kopplade bort tändspolen. Tänkte att man måste kanske ha ett bättre varv på motorn för att kunna bygga upp oljetryck. Så kopplade in tändspolen och startade maskinen. Och se mätaren för oljetrycket hoppade till och gavsig iväg längs med skalan.
Nu är kojan varmkörd, utan läckage. Spinner så fint.

Hälsningar.
Patrik.

Re: 1275GT

Postat: 15 mars 2011 kl. 23:53
av Gerry
Ååååhh, har du det stora soltaket??
Ett sånt skulle jag också vilja ha.
Så coolt!