Tankmätaren

Allt som har med elektronik att göra.
mongoose

Inlägg av mongoose »

Jag instämmer på "Mini-rookie"(?)....tjacka en reservdunk!

"There is no fuel left for the pilgrims"/Mongoose
mongoose

Inlägg av mongoose »

Jag instämmer på "Mini-tokig"! Tjacka en reserv-dunk! (skrock skrock)

"There is no fuel left for the pilgrims" /Mongoose
mongoose

Inlägg av mongoose »

Oups! too drunk too funk!
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

mongoose skrev:Oups! too drunk too funk!
Hehehe, sånt som händer... :wink:
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Henrik Hagström

Re: Tankmätaren

Inlägg av Henrik Hagström »

Min tankmätare visar ingenting. tar jag lös kablarna från givaren och sätter ihop dem så visar den nästan fullt.
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tankmätaren

Inlägg av dizapear »

Lyfter denna tråden lite. Min tankmätare visar inget i instrumentbrädan. Själva givarn i tanken ät ny, men jag får ingen visning i mätarn. Har mätt upp både resistans och spänning i mätarn. men jag vet inte vilken jag skall gå efter. jag har även problem med tempgivarn som inte visar nåt i instrumenten. Nån som har tips?
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Re: Tankmätaren

Inlägg av tallefjanten »

d händer att voltstabilisatorn som sitter bak på hastmätarn ballar ur ( har bytt några gånger
på div bilar jag har haft.)
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Tankmätaren

Inlägg av Hans L »

Att två instrument inte fungerar gör saken enklare! Jag tippar på något av följande:
1/ Jordfel! Kolla så att instrumenten är jordade och att den kabel som skall sköta jordningen verkligen är jordad i andra änden.
2/ Det finns en liten spänningsregulator för strömmen till instrumenten. Den sitter på de flesta Smith instrument och jag tror att de sitter även på kojans instrument även om jag aldrig haft problem där. På min Triumph däremot så hade jag exakt lika problem som du och det ordnade sig när jag bytte spänningsregulatorn. Det är en liten rektangulär manick som sitter på baksidan av något av instrumenten och som skall jordas via ett plåtbleck.
Lycka till! :D
Hans L
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tankmätaren

Inlägg av dizapear »

Finns det något sätt att mäta att spänningsregulatorn fungerar?
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Tankmätaren

Inlägg av Hans L »

Det är lättare att kontrollera att den inte fungerar! :D
Koppla helt enkelt ihop de två kablar som går in-ut i regulatorn. Får du utslag på mätarna då så är det regulatorn som inte fungerar. Glöm inte att slå på tändningen bara!
Regulatorn är till för att du skall få rätt och jämn spänning och därmed rätt visning. Normalt varierar spänningen ganska mycket under körning och du skulle då få varierande visning
Hans L
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tankmätaren

Inlägg av dizapear »

Kan det vara så enkelt som att de som har kopplat det en gång har kopplat fel? Tydligen byttes instrumentbrädan från original till en svart bräda med instrumenten i mitten. Och vad jag har fått erfara, så har de inte gjort världens bästa jobb på nåt de har gjort...
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tankmätaren

Inlägg av dizapear »

Plockade bort spänningsregulatorn idag. Skakade lite på den, öppnade den och den va trasig. Lite tråkigt att en ny kostar skjortan. Om inte man beställer från England. Men då tillkommer ju frakten. Om inte den är för hög, så kan det vara värt det. Men som en lösning just nu skall jag bygla över så att den vita kabeln och de 2 gröna går ihop. Kan nog leva med att mätarna svajar lite...
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Tankmätaren

Inlägg av Mazze »

Det är billigt att köpa grejor från England. (såvida inte vikten blir hög iofs). Jag handlade grejor från MiniSpares i fjol, paketet var stort som en sexpack folköl (0,5 liters) och fraken gick på 7 (!) pund. Det är billigare frakt än många firmor i Sverige kan erbjuda.

:)
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tankmätaren

Inlägg av dizapear »

Det var ju billigt! Spänningsregulatorn kostar ju bara 9-10 pund på minisport, så det kanske är värt det. Har i alla fall gjort en kabel att bygla över med. Skall kolla hur det funkar i första hand. Men inan sommarn blir det i alla fall nya prylar.
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Tankmätaren

Inlägg av Fekkeman »

Tänk bara på att Minisport tar ca 350 spänn i fraktavgift, fast då kan du proppa på upp till 30 kilo. De är heller inte så snabba har jag märkt, en månad och inget paket i sikte......
Skriv svar