Handbromsproblem

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Handbromsproblem

Inlägg av webbe »

Håller på att fixa med vad jag tror är det sista innan kontrollbesiktning som måste ske innan 5/7. Lite smått stressad. Nämligen handbromsen.

Trodde att byta vajer skulle räcka, men det gör det inte.
Har läst i det andra trådarna om att vajerna kan fastna osv, drar jag i handbromsen så visst rör sig bromsbackarna men inte så mycket så dom ska ta bra. Läste även att justerskruvarna ska justeras, mina sitter dock tvärfast och är lagom rundade.

Ska jag satsa på justerskruvarna eller på att vajern fastnar?
Vad händer när justeringskruven rör sig, flyttar man backarna närmare trumman eller vad händer?
Tänkte även att det kan va armen som handbromsen är kopplad till inne i trumman och att den är sliten.

Tacksam för alla idéer.

Anton
BelseBoB
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 januari 2010 kl. 00:16
Ort: vasa, Finland

Re: Handbromsproblem

Inlägg av BelseBoB »

kommer handbromsen högt upp då? det gjorde den på min och då justerade jag på justerskruvarna så den lyfter nu ca 15-20 cm och tar så det låser sig på asfalten om jag vill :) innan jag spände vajrarna hände inte mycket.
Ford 26m -70
Ford 17M RS HT 302 -70
Ford Taunus 2d -77
Austin Mini -64
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Handbromsproblem

Inlägg av webbe »

Handbromsen är spänd inne i bilen nu så att jag kan spänna 3 "klick". Då är den spänd max inne i bilen.
Släpper jag på det inne i bilen kan jag bara dra handbromsen högre men tillslut så är kan jag inte dra mer, men handbromsen tar inte så bra.

Har kollat armen inne i trumman och vaggorna som man spänner fast vajern kring och dom rör sig med.
Funderar på om armarna är slitna och om man kan göra en alternativ lösning till besiktningen.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Handbromsproblem

Inlägg av minitokig »

det är väldigt bra om man kan justera på justerskruvarna, de är koniska på insidan och tvingar isär två små klackar som tvingar ut bromsbackarna mot trumman. Viktigt att det är bra justerat så att backarna nästan tar i.
Sedan är det bra om de små kvadranterna som sitter på svingarmen, som vajern sitter fast i, kan röra sig. När man drar i vajern ska de liksom svänga med runt.
Bra om man har hyfasde belägg som det finns massa kvar på.
Bra om bromstrummorna inte är så slitna att det har blivit en kant.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Handbromsproblem

Inlägg av Tulka »

Backarna är ofta felvända. Den ände där bandet "saknas" skall vara mot rotationsriktningen. Plocka isär bakbromsarna brukar vara som; Finn fem fel!

Tulka
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Handbromsproblem

Inlägg av webbe »

Förstår inte riktigt hur du menar med "bandet saknas".
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Handbromsproblem

Inlägg av heemini »

Den sidan av backen som har mest yta utan belägg på. Belägget går något längre på ena sidan - kortare på andra.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Handbromsproblem

Inlägg av webbe »

Ok ska dubbelkolla det, är ditsatta så som en bild jag såg i Haynes.

Blir till att kolla banorna och se så att vaggorna rör sig samt att dubbelkolla inuti trummorna. Och såklart få loss justeringskruvarna.

Öppnar jag trummorna nu och kollar samtidigt som man drar handbromsen så visst rör sig bromsbackarna men det tar inte emot så mycket att det orkar hålla bilen still.

Vajern är även den inte "pianospänd" då jag har dragit handbromsen allt jag orkar.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Handbromsproblem

Inlägg av MinMorris »

Justerskruvarna kan vara ett h*lv*t* att få loss. Mina satt så hårt att det inte gick att lossa dem med nyckel, inte ens med WD40 eller värme. Fick ta en avbitare runt justerskruven och jag drog tills det lossade. Detta medförde dock att justerskruvens skalle för evigt var misshandlad. Om du får loss dem kan du också ta lite kopparpasta på gängorna, det motverkar att de fastnar igen. Justerskruvarna ska sen pillas på, enligt Haynes, var tredje månad. Följer man det och smörjer lite vid varje gång så kan de nog hålla sig ett bra tag!
Lycka till.
Skriv svar