Min Mini dör när man svänger vänster...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
mencken
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 juni 2010 kl. 18:34
Ort: Linköping

Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av mencken »

Har precis blivit lycklig ägare till en Mini 1000 -78 som knappt gick när jag hämtade den, har stått ett tag.
Nu har jag servat den med alla tänddelar/filter och den börjar gå riktigt rent o fint! Problemet börjar när jag svänger vänster... Den dör fullständigt!
Jag har jordat batteriet ordentligt och satt en extra jordfläta på motorn men det hjälper inte ett dugg. Kopplade på en tändningsprovare för att se om man hade gnista när man svänger eller om det var bränslerelaterat men gnistan slocknar totalt bara man svänger lite vänster... Var ska jag fortsätta??? Har bytt lock, rotor, stift, kablar, kondensor och som sagt jordat allt så gott som möjligt!
Hjälp! :)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av heemini »

Är det bara motorn som dör eller bryts strömmen helt?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
mencken
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 juni 2010 kl. 18:34
Ort: Linköping

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av mencken »

Bara gnistan som försvinner, fläkt o allt sånt fungerar fortfarande! Imorgon byter jag spolen också bara för att ha bytt alla delar som har med tändningen att göra...
Användarens profilbild
mickemicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 april 2010 kl. 16:24
Ort: Bollebygd

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av mickemicke »

spolen behöver du säkert inte byta, kolla kablarna som går till spolen/fördelaren istället. när du svänger vänster så rör sig det mesta i bilen till höger, kolla kablarna till spolen/fördelaren om dom kan glappa, ligga emot karossen eller något sådant istället.Det måste vara något som rör sig lite när du svänger, ställ dig framför bilen å tänk: VAD händer när jag svänger vänster som hör ihop med tändningen... lycka till
mencken
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 juni 2010 kl. 18:34
Ort: Linköping

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av mencken »

Ingen mer som har nåt vettigt tips? Imorgon byter jag drivknut o kastar i nya bussningar till motorstagen, efter det vill jag ju bara ha en superrekond kvar! :D Rev dän förra ägarens stereokablar också, ifall det skulle påverka nåt men icke... :meck:
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av MinMorris »

Så om bilen står stilla och du svänger på ratten så försvinner gnistan? Inte bara när du kör? Tänkte hur du annars kollar gnistan samtidigt som du svänger....
Har du haft av kåpan till ratten? Long shot men kan kanske bildas en kortis där vilket dödar gnistan men samtidigt gör att du har kraft nog att dra igång fläkten.
mencken
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 juni 2010 kl. 18:34
Ort: Linköping

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av mencken »

Ska ner och riva loss kåpan nu, den tanken slog mig också... Bara när jag kör, inte annars! Har en lång kabel mellan spolen och locket med en indikatorlampa på! Smidigt när jag ville avgöra ifall det var bränslerelaterat eller hade med ström att göra...
mencken
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 juni 2010 kl. 18:34
Ort: Linköping

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av mencken »

Sådär, felet avhjälpt med en ny spole... Nu kan jag svänga hur mycket jag vill! :D
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av minijanne »

och vad blir slutsatsen...? Varför var det bara vid vänstersväng... :roll:
Glad amatör
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2008 kl. 22:27
Ort: Jönköping

Re: Min Mini dör när man svänger vänster...

Inlägg av Glad amatör »

En annan lösning är att bara svänga höger :mrgreen: Jag vet att den var dålig!
Skriv svar