vaccumklocka o förgasar-luft

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av Hylsan »

Även i år tänkte jag rensa i mitt motorrum, och hittade lite saker som jag inte riktigt vet vad de gör och varför jag har det. Fråga ett gäller vaccumklockan som sitter precis bakom motorn på höger sida (se bild). Vet inte riktigt vad den har för funktion och slangen som har en pil på är inte inkopplad i något utan hänger bara löst ner vid kylaren.

Sen är det uppe vid förgasaren (se bild) som jag undrar om man kan få något problem om man bara pluggar igen??

Bild
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av jonas »

Jag skulle tro att allt har och göra med avgasrening...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av Hylsan »

ok, så det är bara o plocka bort skiten då? :)
har inte sett många kojor som har det så det borde ju inte vara några problem med besiktningen eller så.

Frågan är om det bara är att plugga igen slangarna?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
ekorn
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 juli 2009 kl. 22:41
Ort: Kalmar, Vassmolösa

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av ekorn »

Nu kan jag vara ute och segla men slangen som du har liten ring på är till bränsleavdunstning, han skickar tillbaka oanvänt bränsle i den och bränner upp dem när du kör. Vaccum klockan är utjämningsventil till avgasreningen. Och slangen med pilen vill jag få till att den är till värmepaketet.

Mvh Emil
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av Hylsan »

hum...slangen med en ring runt går till avgasreningen men VAD som kommer i den vet jag inte. Tänkte plugga igen den i helgen, "Borde" inte hända något :roll:
Slangen med pilen går "igenom" vaccumklockan...så den är nog inte till värmen...

Men då kan jag plocka bort hela klockan också då???
Är ju ingen vits att ha massa skit om inte nått är inkopplat. (och jag tänker INTE plugga in avgasrenaren igen :D )
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av LittleScratch »

Jag hade samma grej me min koja o jag slängde bara ut skiten o plombade hålen, sen gick bilen märkvärt bättre!
Fast då hade jag plockat bort pumpen me som snor rättså mycke från motorn :)
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av Hylsan »

jo pumpen har jag tagit bort for ca 10 år sedan...lev bara inte riktigt färdig att plocka bort resten :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av Hylsan »

en till lite fråga om plugga igen hål..

Bild


Är det bara att plugga dessa också?
(har gått till vaccumklockan)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av heemini »

Ser ut som om du har en motor som har haft den stora avgasreningsmodellen. Har du oanvända fästen eller bultar mellan tändstiften också? Hålen på insuget ska du plugga och resten kan du riva bort utan problem eftersom du inte har avgasreningen kvar i komplett skick. Tror att du kommer märka lite positiv förändring :)
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av Snailspeed »

Om du pluggar returen till tanken så kan du få problem med bränsletillförseln. Din tank har ju en yttre krage på påfyllningsröret som tanklocket greppar i. Dessa tanklock har ingen luftning som de lock som är till den invändiga kragen på äldre tankar. Det blir helt enkelt undertryck i tanken med följd att inget bränsle kommer fram till förgasaren.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av Hylsan »

Jo jag har haft den stora modellen, för många många år sedan...

Men måste jag plugga returen då, kan jag inte bara låta den hänga?
Eller tänker jag på fel slang nu...

Insuget har väl inget med returen att göra?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: vaccumklocka o förgasar-luft

Inlägg av heemini »

Insuget ska du plugga. Men slangen som går till flottörhuset på förgasaren ska vara kvar p.g.a. risken för vakum i tanken.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar