Teknisk spec samt registrering av cab

Prata om vad du vill
Gustaf
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 april 2010 kl. 22:42

Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av Gustaf »

Hej. Har med ljus och lyckta sökte efter tekniska specar (fordonsdata) till orginal cabbar av Mini. Har sett att det finns ett gäng till salu t ex på mobile.de. Vad jag kan minnas har jag aldrig sett dessa 80-90-tals cabbar som svenskregistrerade. Detta oroar mig lite, eftersom jag då misstänker att det är något krångel med en svensk registreringsbesiktning. Krävs det ett typgodkännande av just cab som bilmodell och att det inte finns någon sådan? (bromsprov, avgas, karosstyp osv) Jag spekulerar fritt här....
Finns det någon på Forumet som sitter inne med teknisk spec på dessa små roliga cabbar. Vet ni någon som tagit in en cab och fått den godkänd vid besiktningen? Vad krävdes i så fall? vore mycket tacksam och glad för respons.
MVH Gustaf
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av heemini »

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om den är typad/registrerad i annat EU-land så ska den även godkännas direkt i Sverige.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Gustaf
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 april 2010 kl. 22:42

Re: Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av Gustaf »

Hej igen. Tack för länken! :D

Har kollat lite med Bilprovningen. läget verkar vara som följer; (ungefär)

Det är inga problem att ta en en orginalbil - alltså om tillverkaren byggt den orginal. är den typat i EU så är den.

Om den är ombyggd (typ Lamm, eller ett par tyska firmor) så måste jag kunna påvisa att bilarna är byggda på uppdrag av tex Rover. Kan jag inte det, då kommer bilen bedömmas som ombyggt fordon och klassas enligt alla regler för dessa. det är den bistra sanningen.

fallet är alltså INTE så att bara för att den är godkänd inom EU så är det bara att ta in och få godkänd. Tyvärr.
tillgången till orginalcabbarna är ju dessutom liten, och de är dyra. De som ligger ute nu verkar starta på ca 100 000 kr.

Plötsligt kändes allt så motigt :(

MVH Gustaf
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av Tulka »

Det byggdes ju en del cabbar här hemma i Sverige för cirka 25 år sen. Det beskrevs hur man gjorde i M7Cs klubbtidning.
Kommer ihåg att medlem no 1 i klubben byggde och besiktigade en.Någon sålde också beskrivning och byggsatser.
Själv fick jag äran att åka med en hembyggd cab i höstas. Ägaren var en känd kojamek från Nynäshamn.

Tulka
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Re: Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av nalle71 »

kojamecken i nynäshamn sitter hemma med bruten fot just nu men jag skall över till honom & hjälpa honom med lite saker.
tänkte åka över för ett par veckor sedan med en flaska fågel (famous) så att det hade varit roligare att sitta hemma i alla fall en stund. :lol:
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av minitokig »

nalle71 skrev:kojamecken i nynäshamn sitter hemma med bruten fot just nu men jag skall över till honom & hjälpa honom med lite saker.
tänkte åka över för ett par veckor sedan med en flaska fågel (famous) så att det hade varit roligare att sitta hemma i alla fall en stund. :lol:
har han gasat för mycket?
:D

eller snavat över en liten bil i garaget?
:lol:

Hälsa mecken :-)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av minitokig »

Tulka skrev:Det byggdes ju en del cabbar här hemma i Sverige för cirka 25 år sen. Det beskrevs hur man gjorde i M7Cs klubbtidning.
Kommer ihåg att medlem no 1 i klubben byggde och besiktigade en.Någon sålde också beskrivning och byggsatser.
Själv fick jag äran att åka med en hembyggd cab i höstas. Ägaren var en känd kojamek från Nynäshamn.

Tulka
de såg väl ut ungefär så här:

Bild
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Teknisk spec samt registrering av cab

Inlägg av Hans L »

Ännu mera info! Detta finns även i länken ovan men här i lite bättre upplösning. Kan vara bra om man vill skriva ut....eller drömma mer detaljerat! 8)
http://www.roblightbody.com/mini/brochu ... riolet.htm
Hans L
Skriv svar