Inpassning gummidon bak åt pipan

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av freden »

Hej!
Har precis renoverat bakre armarna. Tog en stund att få rätt mått på bronsbussningarna. I alla fall så tänkte jag montera ihop de flesta "lösa" delar och upptäckte att inpassningen av gummidonen, alltså den delen som skall sitta direkt mot bakvagnen inte passar alls. Gummidonens diameter är nästan identisk med bakvagnens "ring". Är detta vanligt? Ska jag böja och hamra på ringen? Känns inte som rätt metod, men man vet ju aldrig :roll: Skall gummidonen sitta innanför ringen, eller utanpå? På framvagnen så hamnade ju "ringen" inuti gummidonen. Har lånat ut min vst-bok tillfälligt så jag tänkte kolla här.

/freden
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
Gradstock
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 april 2009 kl. 07:43
Ort: Enköping

Re: Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av Gradstock »

Jag har för mig att jag reflekterade över det när monterade mina, jag fortsatte och det gick bra. Jag tror det kan vara så att det blir sådant tryck på den när allt släpps och bilen tynger ner hela bilen. Min bil fungerar och allt verkar ok! :?
Austin mini -73
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av freden »

När jag monterade gummidonen fram så var passformen supertight. Jag tog en aningens fett runt kanten så gick det precis och allt passade fint. Problemet nu är att det verkar inte ens vara i närheten. Svårt att förklara precis hur det ser ut, men nu diffar det rejält för att funka. Vill inte börja bända och banka innan jag vet säkert.
MINI 1000 -68
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av freden »

Någon som har yttermåtten på den fastsvetsade "ringen"? Skulle vara kanon så att jag kolla upp varför det inte stämmer.

/freden
MINI 1000 -68
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av freden »

Någon som vet om gummidonet skall sitta innanför eller utanför ringen? Bara så att jag kan börja bända och banka skräpet åt rätt håll... Hittade inget vettigt i handboken att gå efter.
MINI 1000 -68
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av Tulka »

Kanske du har bytt till en hydrobakvagn? Då är det en ring med bajonettfattning. Brukar gå att
banka till.. Kommer inte ihåg om det passar bäst att hamra ut eller in.

Tulka
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av freden »

Nix, ingen hydro. Ringarna är "vanliga". Risken finns ju alltid att det varit en hydro från början och sedan har någon svetsat in nya ringar. Det skumma är då varför det inte passar. Om det kvittar hur jag placerar donen så är det bara att modifiera åt valfritt håll?! Så himla typiskt att jag inte kollade upp allt innan jag blästrade och målade bakvagnen. Det sista man behöver är merjobb...

/freden
MINI 1000 -68
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Inpassning gummidon bak åt pipan

Inlägg av freden »

Jag vet inte om "intresseklubben" läser detta, men i alla fall så slipade jag bort de gamla ringarna och svetsade dit nya. Den tidigare diametern var totalt 5mm fel :shock: Verkar som att nån hejare varit på tidigare.

-freden
MINI 1000 -68
Skriv svar