Blinkers problem.

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Ny på det här med kojor men har kommit en bra bit på vägen, lagat kopplingen som satt fast m.m.

Tänkte testa att åka till besiktningen och få domen av bilens skick men bör ju ha fungerande blinkers samt tuta till det.
Min varningsblinkers fungerar utan problem men inte min blinkers.

Har en Leyland Mini-1000 -77.
Alla lampor blinkar fint vid varningsblinkers men inte ett ljud om man försöker med vanliga blinkersen.
Har även ingen tuta men det är nog självförvållat, drog ut tutan när jag skulle komma till vid kopplingen.

Någon som har nått tips på blinkers lösning?

Anton
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Blinkers problem.

Inlägg av John Doe »

Jadu... Kan vara en del saker som spökar! Men då du har varningsblinkers så utesluter jag blinkreläet :)
Då återstår bara kontakterna inne i själva "huset" där spaken går in...
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Blinkers problem.

Inlägg av bulten08 »

säkert blinkersrelät eller spaken sitter 2 st relä på din bil den ena är till varningsblinkers den andra till blinkers sitter bredvid varandra så slå på varningsblinkers så kan höra vart det sitter i motorrummet och då sitter den andra inte långt därifrån du kan testa att skifta reläena så kan testa om det är det som är felet.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Jag testade att skifta blinkers och varningsblinkers relä efter dina anvisningar, Varningsblinkers fungerar med blinkers relät.
Då vet jag ju att problemet inte är att relät är trasigt.,.eller?

Blinkers fungerade inte med varningsblinkers relät.

Nästa steg?
Mäta med multimeter om det kommer någon ström när jag blinkar?

Annan fråga., Skall tutan vara inkopplad med 1 eller 2 kablar?
Någon som vet färgkoder enligt Lucas systemet?

Anton
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Blinkers problem.

Inlägg av heemini »

Har du kollat så att inget är löst i kabelstammen från blinkspaken? Lossa kåpan runt rattstången och följ kablarna. Det finns även en kopplingsplint under instrumentbrädan i närheten av rattstången.
Min tuta har bara en kabel. Jordad direkt i chassiet.
Alla färgkoder står i Haynes, som du köpte! Längs ner på sidan under elschemat. :meck:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Ska ge mig på det nu.

Tutan ger ifrån sig ett ljud när jag släpper upp tutan, så den lever ju lite.
Någon idé? Mina vindrutetorkare är även dom mycket långsamma.

Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av timppa »

Känns lite som strömtillförseln inte är riktigt tillräcklig. Så jag hade helt klart börjat med spåret som heemini är inne på. Och så smörja lite med WD40 vid alla 'kopplingar' i roten på spaken.

Har dina vindrutetorkare problem med att stanna i stoppläget? Isåfall har jag läst en del om den där vindrutetorkar-stop-switchen [minispares:32887] kan ge en del konstiga elbekymmer om den är kass. Inget jag själv märkt av dock även fast jag en gång haft en dålig sådan switch.
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Har lagt några timmar på problemen ikväll och gått därifrån förbannad över att nu är det mer som krånglar.
Fick dock en del saker att fundera på och som jag vill reda upp, Har därför fotat av det som som gör mig fundersam.
Bild 1
Bild 1
Bild1
Säkringarsdosan där jag upptäckte vad jag tror är att alla säkringar är på omvänd plats?
plats 1,2 25 amp
plats 3,4 25 amp
plats 5,6 25 amp
plats 7,8 35 amp

Borde inte det vara tvärt om?
Och även 15 amp i slutet?
Alltså 35, 25, 25, 15A

På plats 5 kabel av? Någon som vet vad den är till? Enligt Haynes så e det vindrutetorkare, instrument och fläkt om jag sett rätt. Vindrutetorkarna fungerar ju och fläkten går, en det går kanske från den "undre platsen"?
Bild2
Bild2
Bild2
Vad är detta?
Röd kabel hänger löst så även de 2 gula och de 2 gråa, de gula och gråa har dragit fram emot tutan men är av på samma ställe.
Gröna går till säkringsdosan, Plats 2
Bild3
Bild3
Vad är detta?
En rosa kabel inget mer. Tror inte ens den går till något
Gabel står det på dosan.

Tänkte lägga till en bild till men det gick inte. Men rakt under dosan på bild 3 sitter det nån annan slags fördelare av något slag. Även här är det en röd kabel som är lös från en av 3 kontakter, på de 2 andra sitter det bruna kablar om jag ser rätt.

Tacksam för all hjälp jag kan få och hoppas att jag kan få iordning på denna elhärva tillsammans med er hjälp.

Har även ett par extraljus som inte är inkopplade och en blå kabel som sitter löst i båda ändarna, funderar på om någon tidigare ägare dragit kabel till extra ljuset men inte slutfört bygget. har kabelsko i änden i motorrummet och sockerbit inne under ratten.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Blinkers problem.

Inlägg av heemini »

Som med alla gamla bilar med många ägare så är det massor av hemma-fix i elsystemen.
Om du vill vara helt säker så byter du hela kablaget och kopplar upp enligt ex.vis Haynes. Annars, och troligen mest vanligt, fortsätter du på hemmafixar-linjen, d.v.s. dra kablar så att du får allt att funka och ta bort allt som inte har någon funktion. Ang. säkringsdosan så kan ju kablarna vara omflyttade och säkringarna likaså. Det är bara att bita i det sura äpplet och börja spåra funktionerna.
Reläät på bild tre är inte orginal så vitt jag vet. Ska alltså inte sitta där. Inte heller något längre ner. Troligen gamla extraljus eller spelande tutor från 70-talet...... Det på bild 2 ser inte heller ut att höra hemma där. Kolla att koppla ur det och se om någon funktion försvinner. Du har ju foton så du kan se hur du kopplar tillbaka om det behövs. Skyll inte på LUCAS bara.... det funkade säkert när bilen var ny! :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Tack, Då vet jag ju iallafall att de 2 reläerna på bild 2-3 inte är orginal och kanske inte har någon speciell funktion.
Man börjar ju göärna med de kablar som hänger löst.

Visst kan kablar och säkringar vara omkopplade det e ju sant.
Har köpt nya säkringar idag med, ska se ifall dom som ser så hela ut ändå inte är hela.

Tror mycket väl att allt fungerade mycket bra en gång i tiden. var bara så surt att det enda som e kvar är en liten blinkers.

Gjorde misstaget att greja med batteriet inkopplat igår, Kan detta ha skadat något allvarligt?
Upptäckte det när jag var klar.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Blinkers problem.

Inlägg av heemini »

Tror inte det. Det är ju därför man har säkringar. Men man ska aldrig hålla på med el med batteriet anslutet (även om det oftast blir så iallafall) :oops:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Har fortfarande diverse elproblem men har iallafall köpt ett nytt batteri då det gamla inte kom upp i mer än 10.7 V fullladdat.
Nu drar allt igång bra mycket bättre.

Har lokaliserat det mesta till att det är glapp kring vindrutetorkarmotorn. Nu går det att blinka men torkarna går hela tiden, Innan stannade torkarna men blinkers fungerade inte.

Tänkte handla nya relän på biltema då dom spökar en del.
Såg i någon annan tråd att det e 43-134 som gäller. Är det 2-3 stift på det? Dom jag har är det 2 stift på.
Skippar man det 3dje eller kopplar man annorlunda.

Kan man använda samma till varningsblinkerrelä eller vad köper ni då?
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Har idag lokaliserat mitt blinkersproblem.

Efter timmar av svärande och funderande så av en slump så hittade jag felet idag, tror jag.

Drog igång bilen, utan problem.

Testade blinkers, utan resultat. Testade varningsblinkers, funka fint. Testade lite fram och tillbaka till jag upptäckte att med blinkern i och medans jag tryckte på varningsblinkers knappen så var det ett glapp innan varningsblinkern började blinka.

Blinkern har alltså inte fungerat för att det har varit ett glapp i varningsblinkers kontakten. trycker man bara till varningsblinkknappen lite så fungerar blinkern utan problem.

Snart dags för besiktning och se vad dom säger om den annars...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av Hylsan »

hum...ditt sista inlägg var mycket intressant då jag också har problem med mina blinkers.
Jag konstaterade också att det var glapp i knappen till varningsblinkersen men jag provade aldrig med blinkersen.

Ska testa lite till helgen, tack för tipset!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
webbe
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 december 2009 kl. 14:15
Ort: Stockholm

Re: Blinkers problem.

Inlägg av webbe »

Min bil står på jobbet. Svårt att hålla fingrarna ifrån den.
Jag har 1 timme lunch, blir äta fort och sen gå ut och testa lite med bilen.

Mina vindrutetorkare går hela tiden. säkert reglage vid spaken som e glapp.
Skriv svar