spotify

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

spotify

Inlägg av Helipop »

bra eller anus? jag skulle säga bra anus.. =) http://open.spotify.com/track/5GxYznakQynnsPd1CGg2co
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: spotify

Inlägg av John Doe »

Folk säger att spotify är så j*vla bra och blah blah blah... Samma gäller för filmtjänsten Voddler!
Att lyssna på DRM-skadad musik som man inte kan lägga över på sin mp3-spelare eller mobil tycker jag är fel...

Internet grundades just därför att informationen skulle vara FRI (hit räknas ALLT som finns på nätet som information) inte förbli förvanskad via DRM, Ipred, ACTA och sån skit...

Största nackdelen med Spotify är ju att artisterna inte får ut nå pengar alls som det var tänkt från början. Bla. därför Uggla hoppade av Spotify...
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: spotify

Inlägg av Helipop »

Kirill skrev:Folk säger att spotify är så j*vla bra och blah blah blah... Samma gäller för filmtjänsten Voddler!
Att lyssna på DRM-skadad musik som man inte kan lägga över på sin mp3-spelare eller mobil tycker jag är fel...

Internet grundades just därför att informationen skulle vara FRI (hit räknas ALLT som finns på nätet som information) inte förbli förvanskad via DRM, Ipred, ACTA och sån skit...

Största nackdelen med Spotify är ju att artisterna inte får ut nå pengar alls som det var tänkt från början. Bla. därför Uggla hoppade av Spotify...

håller med till viss del kirill, lite spö ska du ha dock.. =)

spotify är som vi säger i småland "gutt" för att man slipper tanka ner nya grejer och tips folk skickar. och man uppmärksammar ny mysik som man kanske annars aldrig skulle blivit kund åt. men det dåliga är att mycket musik man lyssnar på inte finns där, om man inte lyssnar på det som är mest mediabevakat så att säga. men allt som säljs på mtv är ju bara produkter, röst med bröst, lite inlevelse och ingen känsla. så jag trivs med udda musik, ouppmärksammad punkrock osv som man mer råkar få uppsyn på.. inte bara det givetvis. men förstå tänket. jag har uppmärksammat mycket som jag inte skulle gjort utan folks tips och spotify eller mp3or via msn eller torrentz. dom som gör "bra" musik som säljer får alldeles för mycket pengar ändå, och ändå fler fans just tack vare att folk sprider deras musik så att dom blir uppmärksammade av folk som inte skulle upptäckt dom annars..

puss och kram =)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: spotify

Inlägg av John Doe »

Visst är det så som du säger ;D

Ta ett bra exempel, Takida! Gruppen krängde mp3:or till höger och vänster och fick sitt kontrakt efter ett tag.
Ett annat, dock dåligt exempel är Basshunter... Hans musik var okej från början Innan han vart känd, men suger nu som känd då bolagen styr vad han ska göra för musik :lol:

Sen så finns det ju en uppsjö utav radiokanaler på nätet, guld.nu som är från Sundsvall spelar bara gammal musik, och banditrock kör ju i Stockholm och kör hederlig rock tex =)

http://www.di.fm har en rejäl uppsjö utav kanaler samt ett forum där låtlistorna postas...

Enda jag kritiserar när det gäller Spotify är att artisterna får ej bra betalt, samt att musiken är DRM-skadad...
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: spotify

Inlägg av Mazze »

Kirill skrev: Enda jag kritiserar när det gäller Spotify är att artisterna får ej bra betalt, samt att musiken är DRM-skadad...
Visst vore det kul om alla artister blev rika på Spotify, dock tror jag alla (även riksfånen Magnus Uggla) håller med om att det är bättre att få lite betalt via Spotify än inget alls via illegal fildelning.
Som vanlig är det dessutom så att det är skivbolagen som tar det mesta.

DRM-skadad förresten? Läs på vad DRM är innan du säger sånt! DRM har inget med ljudkvalitet att göra.
Låt bli att lyssna på musik som du inte kan lägga på din mediaspelare om du tycker det är så fel. Ingen tvingar dig.
Själv tycker jag Spotify och GrooveShark är skitbra alternativ till att ladda hem uselt rippad musik i MP3-format.

Med Spotify Premium kan du dessutom spara musiken i datorn eller en mobiltelefon, dessutom i ett ljudformat som är betydligt bättre än det mesta som finns på andra mer tvivelaktiga sajter.

Mer om artisternas ersättning från Spotify här:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ok ... 457513.svd
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: spotify

Inlägg av John Doe »

Artisterna tjänar ändå mer på fildelning via kassettavgiften än på Spotify :wink:
Vet att DRM inte har något med ljudet att göra, bara det att DRM begränsar VAD du får göra med musiken du lyssnar på =)

Det jag syftar på är att, grundtanken med att ALLT skulle vara fritt har sen länge försvunnit för att bolagen ska tjäna så mycket pengar som möjligt! Medans vi som lever efter grundtanken och vill fortsätta upprätthålla detta stöts bort från samhället via leksakspoliserna som Henrik Pontén osv :|
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: spotify

Inlägg av Mazze »

Ja! Någon borde ringa någon och be någon göra något åt Pontén och hans anhang. :evil:

Fast det är en helt annan sak och en annan diskussion.

/M :rivstart:
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Skriv svar