Saint Patrick

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Namnet på projektet är: Saint Patrick, döpt efter att det var Saint Patricks Day som bilen köptes. Och så förstås att den är just grön :)

Det är en skåpbil från 1968 med 850cc motor.

Kommer inte bli så mycket till projekttråd då det inte finns så mycket som behöver göras vad jag vet om, för stunden.

Men det som står på listan är:
- Lära sig mer om vad det är man egentligen köpt :)
- Bort med alla dekaler
- Nya stolar
- Korta plattan baktill som regplåten sitter på, dvs flytta belysningen närmre
- Se om mina cooper s fälgar passar, isåfall på med dem ( http://www.timppa.se/mini/mini1.jpg )
- Flytta brandsläckaren som sitter framför passagerarsätet

Här kommer lite bilder på nuvarande skicket:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Saint Patrick

Inlägg av minitokig »

Du vet väl om att han som ägde den i Östersund har lagt ut bilder på den under renoveringen:
http://www.jvbk.nu/galleri/bmc850/bmc850.html


tex
Bild

Finns lite andra gamla bilar på:
http://www.jvbk.nu/galleri/galleri.html
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Oj nej det visste jag inte. Kul bilder att ha, det tackar jag så mycket för!
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Saint Patrick

Inlägg av John Doe »

Grymt avis ska du veta ;D
Vad blir det för dekaler på sidorna nu då?! Hundkoja.com :mrgreen:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

hehe får se vad det om det blir någon dekal på. ska fundera på det sedan när man tatt bort det som sitter på, om det ser för tomt ut. Leker annars med tanken om att tillverka några stora magnetskyltar på jobbet som man kan sätta i plåt"rutan" med olika klassiska motiv, så kan man variera sig lite med hur man ser ut :)

Nu i morse var det mindre roligt dock när jag hade tänkt köra till jobbet pga det fina vädret, bilen startade inte. Bara klickade till lite i startmotorn, ett klickande som blev mindre och mindre hela tiden.
Bilen funkade perfekt igår när jag var ute och körde. Så jag misstänker batteriet är urladdat, så får hämta det och sätta på laddning.
Får hoppas det är batteriet som är kasst, för har ändå tänkt köpa nytt batteri som inte är så högt(får inte igen luckan bak riktigt just nu).

Hur mycket Ah kör ni med i era batterier?
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Saint Patrick

Inlägg av John Doe »

Tror mitt ligger på 65Ah, men är inte riktigt hundra ;D
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Saint Patrick

Inlägg av Mr Gotland »

Jag har 60Ah
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Saint Patrick

Inlägg av Sudden »

Wow, riktigt läcker kärra! De är ju för härliga de där skåpbilarna, verkar som du fått tag på en riktigt fin sak, kul.
Tror det blir snyggt med dina Cooper S fälgar, det passar en sådan bil. Lycka till med den nu.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Jo jag är riktigt laddad och nöjd med köpet. :rivstart:

Laddade batteriet med nån skitladdare vi hade på jobbet, men det hjälpte inte alls med att få igång bilen, så misstänker att batteriet är helt dött då inget elektriskt funkar, eller nått skit med solenoiden. Men pga jag har alla mina verktyg/mätinstrument i Rödluvan som står hos morsan i grannkommunen har jag inte kunnat kolla mycket mer på det.

Men det har blivit lite meckande ikväll! Bytt fälgar till cooper S och tagit bort dekoren på skåpet. :meck:
ok, tyvärr är det bara digitalt photoshop meck :D

Gillar verkligen dem fälgarna, men jag är fortfarande osäker på hur de kommer passa, tror jag kommer behöva köpa spacer för att få på dem över trumbromsarna. Men vill ju inte behöva sätta på skärmbreddare heller. Får testa helt enkelt

resultat:
Bild
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Äntligen rullar bilen igen! :rivstart:
Köpte ett nytt bilbatteri men funkade ändå inte. Så fanns inte så mycket mer man kunde göra utan verktyg / mätinstrument. Så fick ta mig till grannkommunen och hämta mina verktyg från morsans garage(där Rödluvan nu ivrigt inväntar avgassystem+stötdämpare). Tog med mig en cooper S fälg också så kan testa i dagarna hur det passar.
Blev helt plötsligt mycket enklare att felsöka när man hade en multimeter hehe. Felet berodde på att kontakten mellan +sladd och batteri var dåligt, så putsade den lite bara så funkade allt perfekt sen.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Saint Patrick

Inlägg av blacksaabrules »

Snygg van det där, kan du inte kasta upp en surfbräda på takräcket bara för att?
Fast ett par gamla träskidor kanske skulle passa bättre :D

/ Erik
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

En surfbräda från 60-70tal vore onekligt kul ide. Lite extra downforce på köpet också! :D
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Saint Patrick

Inlägg av timppa »

Suttit och försökt klura ut vad det är för märke jag ska ha framtill. Hade nödvändigtvis inte behövt ett märke men eftersom jag har två hål där så kan jag likväl sätta dit ett. Det som sitter där nu är enbart en liten magnetplatta med klistermärke på, inte så snyggt.

Bild
Såhär ser det ut med hålen. Nån som har en aning om vad det är för emblem som ska sitta mellan dem hålen?

Enligt http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... PickUp.pdf
så ska det vara en runt austin-emblem, men det har 3 fästpunkter så blir inte riktigt klok på det.. dvs sånt här: Bild

[minispares:35326] tycker jag annars är en sjyst emblem, men att det både står morris och cooper känns lite fel


Och så har jag kollat vad som behövs för att jag ska få på cooper s fälgarna, behöver ha trummor med inbyggda 1" spacers.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Saint Patrick

Inlägg av heemini »

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... r_1959.jpg

Fanns bilder på vans med detta emblem på Google men det här var den enda som jag hittade där man såg det tydligt.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Saint Patrick

Inlägg av John Doe »

blacksaabrules skrev:Snygg van det där, kan du inte kasta upp en surfbräda på takräcket bara för att?
Fast ett par gamla träskidor kanske skulle passa bättre :D

/ Erik
Lite OT här, men har en polare vars gamla opel har två uppsättningar slalomskidor på sig... "Krav" från gamla ägaren att dessa ska få sitta kvar tills han antingen skrotar bilen eller får de stulna :lol:
Skriv svar