Färg på motor

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
ekorn
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 juli 2009 kl. 22:41
Ort: Kalmar, Vassmolösa

Färg på motor

Inlägg av ekorn »

Är det någon som vet exakt vilka färger som var orginal på motorerna? Blir lite fundersam, har både rött, grönt och gult på min. grönt vet jag men fanns det med rött på motorn? :roll:

/Emil
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Färg på motor

Inlägg av hultarn »

Det där varierar ju med årsmodellerna, så det är svårt att svara rakt av. De äldre har den gröna färgen som sedan byttes mot svart nångång, kanske i slutet av 60-talet.

Röd och gul tror jag inte har varit originalfärger.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Färg på motor

Inlägg av Tulka »

Med reservation för att jag har defekt färgseende så sägs motorerna vara gröna fram till ~halva 70(vecka 48?),då man bytte till svart. Nästa byte kom med A+ någon gång runt 80-81. 1300or blev röda och 1000 är då gula men såldes ju aldrig i Sverige.
Sista årsmodellerna som kom till hit är jag osäker på,var de diffust svarta igen?
Sedan finns det ju efter femtio år en hel del med kulören utbytt.Brukar vara ett dåligt tecken.

Tulka
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Färg på motor

Inlägg av heemini »

Var det inte så att fabriksrenoverade motorer målades i guld? :meck:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Färg på motor

Inlägg av Sudden »

heemini skrev:Var det inte så att fabriksrenoverade motorer målades i guld? :meck:
Min motor är guldfärgad...eller ja, guld, olja och rent gjutjärn snarare! Går att se på min tråd om motorrenoveringen att blocket är guldfärgat under all smutsig olja: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... 7&start=15
Toppen är svartmålad och ventilkåpan är grön, jag kommer måla om allt i grön färg sedan.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Skriv svar