Mini 1000 -78 "Red Devil". SÅLD

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Per Eklund »

Ball koja du har!
Angående att montera spakstället stumt i bilen. Hörde lite med en kille som körde racing med koja.
Han sa att om man ska göra det, så måste man montera motorn stumt med. Det sliter tydligen hårt på sakerna annars.
Det rådet fick jag iaf.

mvh Per
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Tack för tipset!

Jag kommer montera den med en gummiplatta som mellanlägg och så ska jag provköra lite och se hur det kränger :rivstart: Motorfästena verkar extremt stumma när man bänder i motorn.
/Petter
Mini 1000 -78
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Per Eklund »

Kan ju också passa på att tipsa om en sak till, när det gäller motorfästen.
Det övre motorfästet eller staget. Sätt ett sådant fäste på andra sidan motorn med. Alltså vid termostathuset någon stanns.
Fick detta tips av en rallyåkare som kört mycket rally med koja. Gjorde mycket nytta när man har en bra trimmad spis.
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Per Eklund skrev:Kan ju också passa på att tipsa om en sak till, när det gäller motorfästen.
Det övre motorfästet eller staget. Sätt ett sådant fäste på andra sidan motorn med. Alltså vid termostathuset någon stanns.
Fick detta tips av en rallyåkare som kört mycket rally med koja. Gjorde mycket nytta när man har en bra trimmad spis.
Ok, tack! Jag får titta på detta även om jag har ganska rensat med saker att fästa i när det gäller motorrummet eftersom allt "onödigt" är bortkapat :D
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Nu har jag spenderat många timmar under (och i) bilen och det mesta börjar bli ordning på :)

-Bromsrör nya fästen
-Delvis nytt avgassystem och alla fästen nya
-Massor med onödiga hål igensvettsade i golvet/tunneln
-Nya förstärkningar med fästen för bälteshållarna i tunneln (då dom tidigare endast satt i plåten innan :shock: )
-Stolsfästen flyttade och omsvettsade

Nu ska det bara lackas svart inne igen :!:
DSC_8060.jpg
DSC_8057.jpg
Och en bild på rensade och nytvättade bagaget
DSC_8058.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av John Doe »

Per Eklund skrev:Kan ju också passa på att tipsa om en sak till, när det gäller motorfästen.
Det övre motorfästet eller staget. Sätt ett sådant fäste på andra sidan motorn med. Alltså vid termostathuset någon stanns.
Fick detta tips av en rallyåkare som kört mycket rally med koja. Gjorde mycket nytta när man har en bra trimmad spis.
Du har ingen bild där du kan visa på ett ungefär =)
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Jag tar väldigt gärna mot tipps på värden på hjulinställning som passar både på gata och bana :meck: Det är förhoppningsvis snart dags att :rivstart:

Nu är allt lackat invändigt och jag har även hängt i och kopplat in instrumentpanelen:
DSC_8062.jpg
DSC_8067.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

/Petter
Mini 1000 -78
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av John Doe »

Speedster skrev:Första uppstart :D

http://www.youtube.com/watch?v=UpePhjl1PAI
Sånt djävulskt sexigt ljud ;D
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil" första uppstart (film)

Inlägg av Speedster »

Så då har man varit och köpt lite saker för att klä in buren och lite annat småpill.

Första provturen resulterade också i liten arbetslista :rolleyes:

Jag märkte att den inte blev varm så jag plockade isär termostathuset och mkt riktigt så satt det inte någon termostat i den så det har nu monterats.
Det lite jobbiga var att den bromsade för mkt bak vilken gjorde den lite lurig vid hårda inbromsningar i kurva :drive: så jag har köpt ett par hjulcylindrar med lite mindre diameter vilka ska monteras snarast så hoppas jag att det blir lite bättre.

Jag letar fortfarande efter en sats med stansar för att banka in ramnumret så om någon har en att låna ut så hör gärna av er eller om någon vet var det finns att kåpa i rätt storlek!
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil" första uppstart (film)

Inlägg av heemini »

Hittade min hos Jula. Den är bara 3mm, men tyckte att det fick duga.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil" första uppstart (film)

Inlägg av Speedster »

Kravet är 4mm men helst 7mm så jag valde bort Jula. Hade det varit en vanlig bes så är det ok men nu ska den reg bes så då känns det bättre att göra "mer" rätt :D

Nu har jag bytt hjulcylindrar bak igen...och nu verkar bromsfördelning riktigt bra utan otrevliga överraskningar!
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil" första uppstart (film)

Inlägg av Speedster »

Jag hade trevligt besök av Andreas med sin roliga Mini van idag, skönt när min Mini får träffa lite syskon.
DSC_8081.jpg
DSC_8085.jpg
Det vimlar av Minis :lol:
DSC_8083.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil" första uppstart (film)

Inlägg av Speedster »

Nu har jag varit och gjort hjulinställning på bilen vilket skapade mer jobb än innan då det blev lite haveri på vägen.
En felaktig slangklämma gjorde att en kylarslang hoppade av och sedan gick avgassystemet av när jag skulle försöka köra upp på tröskeln in till verkstaden (trots div plankor). Hjulinställningen gick inte häller smärtfritt då vi inte riktigt fick till inställningen bak som jag ville. det gick inte att få så mkt toe in på bakvagnen som jag ville så jag måste modifiera justeringarna så det blir lite mer utrymme så det blir till att plocka ner bakvagnen.

Jag har även investerat i en lite greppvänligare ratt så nu ska jag bara hitta någon som kan hjälpa mig att svarva en adapter mellan gamla hålbilden och nya (nya är mindre)!!!???
DSC_8091.jpg
Sedan panikhandlade jag en varvräknare då jag inte fick ordning på den gamla, kanske inte den snyggaste men det får gå.
DSC_8097.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Då var det dags för en liten uppdatering. Jag har lagt en del tid på att få ut någon av bilarna nu när solen och värmen börjar komma :rolleyes:

Efter att jag körde av avgassystemet vid hjulinställningen så har jag plockat ner det och svetsat om och bytt ut ett par bitar så nu ska det fungera. Jag ska bara svetsa på en mutter så jag kan koppla in lambda men muttern har inte kommit än så det får vänta.

Ett inte så sportigt tillbehör inhandlat men det är ett måste då bilen förhoppningsvis ska användas i lite olika väderlekar :)
DSC_8123.jpg

Fyrpunktsbälte inhandlat och monterat (kanske blir ett på passagerarsidan om det dyker upp ngt lämpligt)
DSC_8122.jpg

Sedan har jag slipat och filat och plockat upp och ner bakvagnen för att få möjlighet att ställa toevinkeln rätt bak...hoppas hoppas hoppas att den går att få till mina värden nu. Det fattades 3 mm förra gången.
DSC_8118.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Skriv svar