Mini 1000 -78 "Red Devil". SÅLD

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Mini 1000 -78 "Red Devil". SÅLD

Inlägg av Speedster »

Hej på er alla Minifolk!

Efter att ha avverkat lite olika hobbybilar och garaget bara rymmer glidare så var det dags att hitta ett projekt som så småningom skulle gå att busköra och ta ut på banan :rivstart:

Eftersom jag ägt ett par nya Minis och nu kör en Mini JCW -03 så snöade jag snabbt in på att hitta en äldre Mini då att äga en sådan varit en barndomsdröm! Efter ett tags letande så hittade jag ett objekt i Karlstad så det var bara att koppla på kärran och upp och hämta av den tidigare trevliga ägaren.

Nu har den stått i garaget ett tag och eftersom man letar letar lite delar och frågar så får man ju även lite frågor tillbaks på vad man har och om det finns bilder. Så då är det väl lika bra att lägga upp en tråd :D

Det finns en hel del att göra med det största målet är förstås att få den rullande och få den igenom besiktningen med bur och allt annat 8)
DSC_7894.jpg
Här kommer lite info och bilder på bilen:

Kaross:
-Rostfri
-Röd med silvrigt tak/bonnet stripes
-Bortkapadade hjulhus ersatta med rörram
-Modifierad torpedvägg uppkapad för förgasare/luftfilter
-Skärmbreddare Maglis wide
-Spoiler fram

Interiör:
-Rensad inredning
-Fullbur
-I-bräda med mätare centrerade till förarplatsen
-Sparcostolar x2

Fälgar:
-Superlight 7x13"

Däck:
-Yokahama

Chassi:
-HiLo fram och bak
-Justerbara GAZ-dämpare runt om
-Justerbara länkarmar fram
-Camberjusteringssats bakram

Bromsar:
-AP fyrkolvsok fram
-AP huvudbromscylinder
-Super Minifins bromstrummor bak
-Stålomspunna bromsslangar

(Jana har lagt ner mkt tid och delar på denna motor/låda, jag ska försöka lista lite av det som är gjort)

Växellåda:
-Totalt renoverad
-Omdrevad till mer tätstegad (toppfart ca 180km/h)
-X-pin diff
-Short shift (ej monterad än)
-Förstärkt koppling
-Race oljepick up

Motor:
-Borrad till 1293
-Allt balanserat och invägt
-Högkompkolvar
-Steg 2 topp
-Extractorrör
-Oljekylare
-Större kylare


Saker som jag söker:
-Greppvänlig ratt
-Fyr/sexpunktsbälten
-Ny bränsletank/fuelcell

Och givetvis lite bilder:
DSC_7912.jpg
DSC_7913.jpg
Senast redigerad av Speedster den 9 november 2011 kl. 21:11, redigerad totalt 6 gång.
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Jag fick förfrågan om bilder på buren så här kommer ett par sådana:
DSC_7948.jpg
DSC_7944.jpg
DSC_7943.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Mini Maz »

Det här ska bli mycket intressant att följa! Riktig rejsbil för gatan :D
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av E.T. »

Tjusig! De var en "rörig" båge..... :D
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Jo det känns inte som jag behöver komplettera något just på den biten ;)
/Petter
Mini 1000 -78
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av John Doe »

Tackar tackar för bilderna på buren :)
När det kommer till SBAB så har det absolut inget att säga till om när det gäller bur, eftersom detta inte ingår i deras uppgift! De kan varken godkänna eller underkänna en bur... Enda som kan godkänna en bur är ju tävlingsfolket =)

Så mao är det fritt fram att fixa bur i bilen om man inte tävlar för att inte bli platt som en pannkaka =)
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Jag har småmeckat en del och fixat lite med att få till körställningen vilket inte riktigt är bra än då jag har lite svårt att få bak stolen tillräckligt men det är nog bra för besiktning (lagom mellanläge nu).

Bränslepumpen och filtret monterat och fungerar fint nu plus nya bränsleledningar.
DSC_7949.jpg
DSC_7931.jpg
Jag har även pillat en del med framvagnen men jag kommer behöva ett helt gäng shims till för att justera in spindellederna fram då alla fyra är nya men ej injusterade.
DSC_7923.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Bromsoken fram har bytt till rätt på hö/vä sida (luftnipplarna satt nedåt innan) och hela systemet är luftat. Jag upptäckte dock att en av hjulcylindrarna bak läcker så det blir till att byta på båda sidor, jag har nya bromsbackar på väg från England men jag viste inte att hjulcylindern läckte när jag beställde :roll:
DSC_7929.jpg
DSC_7933.jpg
Spolarbehållare monterad plus nya slangar (ett steg närmare besiktning)
DSC_7950.jpg
Nu väntar jag på lite delar...
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av blacksaabrules »

Hallå Speedster!

Kul att se din koja här också! Om du känner för att lufta dina bromsar en gång till så ska egentligen bromsslangen fram vara monterad genom hålet i framramen ca 5 cm från det stället den är monterad nu (hålet syns på bilden).
Bra bilder på din bur, tack för dom. Fast min bur kommer inte bli så avancerad, ska fortfarande kunna ha barnen i baksätet på min bil är det tänkt.
Ytterligare ett tips om bakbromsarna är att borra lufthål i dom, tydligen så blir dom varma dom där aluminiumtrummorna. Kan ta en bild av mina vid tillfälle om du önskar.

Rackarns så snyggt du verkar ha i ditt garage förresten, måste vara trevligt att greja där.

/ Erik
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

blacksaabrules skrev:Hallå Speedster!

Kul att se din koja här också! Om du känner för att lufta dina bromsar en gång till så ska egentligen bromsslangen fram vara monterad genom hålet i framramen ca 5 cm från det stället den är monterad nu (hålet syns på bilden).
Bra bilder på din bur, tack för dom. Fast min bur kommer inte bli så avancerad, ska fortfarande kunna ha barnen i baksätet på min bil är det tänkt.
Ytterligare ett tips om bakbromsarna är att borra lufthål i dom, tydligen så blir dom varma dom där aluminiumtrummorna. Kan ta en bild av mina vid tillfälle om du önskar.

Rackarns så snyggt du verkar ha i ditt garage förresten, måste vara trevligt att greja där.

/ Erik
Hej igen :D

Tack för tipset med bromsslangen, jag tänkte faktiskt att jag skulle fixa till det men jag visste inte att den skulle vara genom hålet...gör om gör rätt!
Ta gärna en bild på dina trummor, ALLA tipps är välkomna :!:

Jo garaget är trevligt, det har tagit mig ett tag att bygga men äntligen är det i stort sett klart och man kan börja använda det. Problemet är att jag hyr ut en halva till en kille med en folkabuss men han kommer flytta ut i veckan så snart kan jag börja mecka på allvar :D
DSC_4232.jpg
DSC_4244.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av blacksaabrules »

WTF!!! Har du en sån speedster :shock:
Jag funderade på om jag skulle bygga en sån eller köpa koja, men det blev en koja :D och det ångrar jag inte, fast 356 speedster står kvar på "att göra listan" det är säkert. Ruskigt snygga bilar i ditt garage, hojta om någon av dom står ivägen :roll:

Ska försöka fixa någon vettig bild på trummorna inom en vettig framtid.

Lycka till med pysslandet och bilprovningen, hoppas dock att dom inte riktigt vet vad som är vad när du testar, brukar väl vara lite så på såna här gamla bilar.

/ Erik
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

:D jo det blir Speedstern och Coopern som får samsas i garaget. Speedstern har jag ägnat många år åt att bygga och dom senaste två somrarna så har den rullat så ofta det går.
Den får dock gå över till att vara lite mer glidarbil nu när Minin är inhandlad.
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av E.T. »

Ingen tråkig maskinpark direkt......
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Eftersom jag fortfarande inte blivit av med min hyresgäst så får jag göra lite jobb som inte kräver att jag hissar upp bilen (då jag gärna vill flytta den senare).

Idag har jag ägnat 2 timmar åt att skotta av all snö på garagetaket vilket jag inte trodde man skulle råka ut för i Göteborg :roll:

Men jag han också med att fixa till i-brädan då inte mätarna satt riktigt där jag ville och den böhövde göras lite roligare.

Bestämde mig för att använda den gamla plexiskivan som var i-bräda idag och modifiera den. Förarsidan kapades ur en kolfiberskiva (då plexin var lite sladdrig) och resten kläddes i konstläder.
DSC_7960.jpg
Lite mallande av mätare och strömbrytare.
DSC_7962.jpg
Och så här blev resultatet, blev ganska bra och piggar upp den spartanska inredningen lite :wink: Nu fattas bara en vippbrytare i det tomma hålet under dioden. Den engelska flaggan som satt på innan fick även komma med på nya panelen.
DSC_7971.jpg
Nu önskar man bara att man hade råd att klä lite mer av inredningen med kolfiberpanel :?
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Äntligen fick jag ut Minin för tvätt innan det är dags att palla upp den för div mek. Kanske inte det bästa vädret så det behövdes en del hjälp att putta för att få in och ut den ur garaget... :lol:

Lite bilder från snöiga Göteborg
DSC_8010.jpg
DSC_8003.jpg
Så har det även kommit paket från Dalhems och Mini Spares så nu finns det lite att göra :meck:
DSC_8021.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Skriv svar