Mini 1000 -78 "Red Devil". SÅLD

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade men det beror på att jag bara kört :D Jag har haft lite problem med min bruksbil så Minin har rullat varje dag och det mesta ha fungerar riktigt bra.

Jag har stött på lite problem med dålig vevhusventilation, flexande subframeinfästning (se sid 4 för bild), fel termostat m..m men det mesta är nu åtgärdat.

Här kommer lite obligatoriska bilder :)

Nya stag till framvagnen har ramlat in på posten, men nu har jag gjort hjulinställning två gånger så dessa får vänta några veckor...
DSC_8174.jpg
Nytt lite tanklock monterat, andas klassisk racing :)
DSC_8176.jpg
Vevhusventilation fixad, kanske inte den snyggaste installationen men nu verkat det fungera bra. Jag byggde an behållare till ventilationen som är monterad på blocket samt att jag monterade ventilation i locket.
DSC_8190.jpg
Senast redigerad av Speedster den 3 juli 2010 kl. 11:15, redigerad totalt 1 gånger.
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Dragbil inhandlad samt att jag monterat drag och fått den reggad. Jag reggade även om kärran så jag fick dra den med BMW´n :racesmile
DSC_8168.jpg
Nu är det en lista på lite saker som ska fixas innan näste helg då det bär av till Kinnekulle för shakedown.
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Nu blir det Kinnekulle i helgen plus körning på Hasslösa om bilen håller två dagar i rad :) Rapport kommer efter helgen :rivstart:
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Lägger in ett par saker som fixats inför helgens körning. Funktion före utseende ;)

Jag fick modifiera rattnavet lite och tillverka en adapterplatta för att äntligen få dit en ny ratt som kommer lite närmare föraren. Lite mindre busskörställning men fortfarande inte bra, skulle behöva få ner ratten lite mer.
DSC_8196.jpg
Ny super :D varvräknare som fick monteras på rattkonsolen då det var enda stället som jag såg den bra. Jag har även monterat dit givare för oljetryckslampa (endast tryckmätare innan men den är ju svår att hålla ögonen på hela tiden...) samt att jag använde en shiftlight som oljetryckslampa vilken monterades bredvid varvräknaren för att ge en tydlig signal på om något skulle vara fel.
DSC_8197.jpg
Eftersom framdäcken sticker ut mycket så hade dom blästrat bakbreddarna ganska mycket så jag monterade lite folie som skydd
DSC_8212.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Jag har lånat en laptimer som jag förhoppningsvis ska kunna testa samtidigt som jag kör Harrys laptimer på iPhonen så kan man se hur bra dom stämmer överens vilket kan vara intressant!
DSC_8206.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Mini Maz »

Ser bra ut! Du får sänka vinkeln på rattstången då, finns sänkbara fästen. Eller så gör man ett eget...
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Mini Maz skrev:Ser bra ut! Du får sänka vinkeln på rattstången då, finns sänkbara fästen. Eller så gör man ett eget...
Japp det sitter redan ett sådant :)
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Det var ett tag sedan jag skrev här...

Det blev en hel del varv på Kinnekulle för att vara första gången som bilen gick för fullt. Allt fungerade över förväntan men vist blev det lite problem.
Jag har lite högt oljetryck vilket ledde till att oljan behövde lite vila ibland, det har nu blivit avhjälpt med justerbart tryck. Dagen efter bankörningen när det skulle köras konbana så hade jag fått luft i bromsarna vilket gjorde att det blev lite sisådär med den körningen men det gick ganska snabbt och var väldigt skoj ändå :D Jag har fortfarande inte löst det problemet men jag ska lufta en gång till och se om det försvinner.

Bilen skulle må väldigt gott av en uppsättning R-däck vilket jag hoppas hitta en beggad uppsättning av.

Körställningen blev väldigt bra med nya ratten och lite justerande av rattstången.

Nu är stagen till framvagnen monterade så nu går det att ställa bilen i alla "riktningar".
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Nu har jag justerat upp alla hjullager i bilen vilket tillsammans var problemet till att bromsarna inte fungerade som dom skulle. Jag hade lite mkt glapp på ett av hjulen fram vilket resulterade i att bromsbeläggen trycktes ut efter ett tag.

Jag gjorde en snabb hjulinställning i garaget nu när det tillkommit lite nya justerbara stag och sedan var det dags för första provturen. Hade bara tänkt att åka en kort sväng vilket resulterade i nästan två timmar :D

Oj vad rolig den är, nu hade det bara varit kul att få lite hjälp med att justera motorn så att allt lirar hundra med soppamängd och tändning för det finns nog en del till att hämta.

Äntligen i dagsljuset:
Bilar 002_liten.jpg
Även Speedstern har kommit ut i dagsljuset, 7 cm lägre efter vinterns svettsande och filande :meck:
Bilar 001_liten.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av minitokig »

Kul :-)
Bra jobbat!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Hylsan »

åååhh...en porsche speedster :shock: :P
en av de tre snyggaste bilarna i världen enligt mig i alla fall.

Kul att du fick ordning på bromsarna, den kojan måste gå som en skållad råtta kan jag tänka mig :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Nu blev jag nyfiken :D
På min topp tre ligger också Speedster tillsammans med AC Cobra (vilket jag byggt men sålt :( ) och sista måste jag nog fundera lite...

Jodå den går allt bra även om förgasaren måste trimmas in lite så registret blir bredare.
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Nu är bilen parkerad i garaget efter en fantastisk rolig sommar tillsammans. Det har varit en lugn sommar med bara "cafekörningar".

Nu är det dock nya projekt på gång och båda bilarna i garaget kommer säljas innan nästa säsong. Tråkigt men det är dags att gå vidare.

Säljesannons kommer någon gång under vintern...
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"

Inlägg av Speedster »

Så nu var det sista fixat innan försäljning. Kunde ju inte sälja med ett hål i golvet så det fick fixas en täckplatta :meck:
DSC_9931_v_spak.jpg
Så nu är den till salu!
/Petter
Mini 1000 -78
Skriv svar