Sida 1 av 1

motorbyte, motorfästen

Postat: 29 januari 2010 kl. 00:30
av BelseBoB
Tja!

helt ny på forumet och i Mini världen :) e så att jag fick bekräftat idag att en säljare ville efter lite om och men sälja sin Austin Mini -64 åt mej så jag ska åka och hämta den imorgon!

men tänkte kanske i framtiden byta motor i den till en större och då funderar jag om det alls är samma motorfästen mellan nån av mini motorerna?

det sitter nu en 848 i den men skulle va kul med lite mer effekt så en 1275 skulle ju sitta fint! men är det samma motorfästen eller om inte går det att ta fästen från en cooper S eller annan modell med 1275?
är det olika vxl-lådor på dem? ifall jag råkar hitta endast en motor.

eller har ni nåt annat tips på val av motor?

kommer bilder på skönheten så fort jag får hem henne! bli lite jobb med lack m.m. till att börja med men skulle vilja veta lite om motor/fästen innan jag börjar leta efter en.

Mvh. Kulan

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 29 januari 2010 kl. 17:13
av Tulka
Din fråga är lite komplicerad att svara på. De tvä yttre motorkuddarna är lika på alla manuellt växlade minis men sedan använder man olika plåtfästen för att vidare fästa upp paketet.Kylarfästena uppe och nere kan vara olika beroende på motorstorlek och var den suttit i för bilmodell. Inre drivknutarna och axlar finns i tre varanter. Växelmekanismer finns olika,din 850 är kanske av "paraplymodell".Kort sagt,passar brukar det inte göra ,men det går att lösa. Det kan ju ha hänt en del med bilen på snart femtio år,så vi kan säket säga vad som är orört när vi får se dina bilder.

Tulka

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 31 januari 2010 kl. 18:31
av MinMorris
Själv tycker jag det är synd att modifiera bilarna, min personliga åsikt är att vill du ha en koja med 1275 motor så köp hellre en Cooper S eller Clubman GT.

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 31 januari 2010 kl. 23:33
av Tulka
Kan också tillägga att jag tycker att 850n är trevligast att köra.Är ju en ganska udda gammelbil.

Tulka

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 1 februari 2010 kl. 12:03
av minijanne
Håller med MinMorris - sälj 850:an och köp en MK3 och tryck i en 1275:a - dom finns det gott om, och motorn passar utan problem. Synd att "förstöra" en 64:a :(

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 1 februari 2010 kl. 18:05
av lennie
Vilket gnäll!
Belsebob, jag tycker inte att du ska sälja din bil och köpa en annan bara för att vissa anser att du förstör bilen!
Jag tror att stoppa i en större motor är en förbättring om den gamla är för slö för dig,

men det är min personliga åsikt.
Mvh Lennie

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 7 februari 2010 kl. 17:07
av crowan
Man kan väl alltid spara originalmotorn, så är det lätt att återställa om man skulle vilja göra det.

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 9 februari 2010 kl. 23:40
av BelseBoB
sälja den? ja fick den så billit så en ny chans kommer nog inte. ja ska inte förstöra nåt annat än att kanske byta motor i framtiden :) men kommer ju köra med 850:in ett bra tag då det här är min första mini.

får hem papperna på den snart och då lägger jag upp lite bilder. den har varit avreggad sedan 1980 men den är i riktigt fint skick förutom lacken som är rätt matt, de röda lädersätena är som nya!

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 10 februari 2010 kl. 00:22
av G13B
stoppa i en swift :mrgreen:

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 10 februari 2010 kl. 23:42
av mini2fast4u
Hej Belsebob! får gratulera till ett utmärkt köp! Är bilen av årsmodell 1964 är din bil en Mk 1 a. Denna var första generationens mini som hade mindre bakljus, mindre bakruta och allt som oftast likströmsgenerator! Mitt tips till dig om den nu är i sådant skick du säger är att försöka behålla bilen i sitt originalutförande! Kan låta konstigt men de här bilarna, ÄVEN om det nu bara som många säger är en 850 också börjar bli värda pengar, framförallt i originalskick! Oftast är dessa bilar redan sönderskruvade för länge sedan med större motorer och dylikt! Nu är ju detta min högst egna personliga åsikt och bara ett tips till dig! Du har köpt dej ett stycke nostalgi och enligt min mening den snyggaste mest "riktiga" kojjan! Denna var ju vanligast förr i tiden! Så lycka till, väntar spänt på att få se bilderna och dig körandes ute på vägarna! MVH Tobbe

Re: motorbyte, motorfästen

Postat: 11 februari 2010 kl. 16:49
av hultarn
crowan skrev:Man kan väl alltid spara originalmotorn, så är det lätt att återställa om man skulle vilja göra det.
Kruxet är ju att hålet för växelspaken i golvet inte alls passar, en 850 har ju "magic wand"-spaken som sitter rakt ner i lådan.
Med 1275 blir det en annan låda med remote eller rod change som har hålet i golvet längre bak.

Drivaxlarna är ett annat krux, om man inte vill lägga en massa pengar på Cooper S motor, utan väljer den billigare och vanliga 1275 som kom senare. Då är det helt olika inre drivknutar.

Rent fysiskt är 850 och 1275 lika stora utanpå och 1275 får därmed får direkt plats i en 850.

Är din bil ett ett bra originalutförande tycker jag att du ska sträva efter att behålla den som standard, alldeles för många fina 850:or har blivit förstörda genom åren.
Bevara den, och köp en busbil också! :-)