Gångjärn på insidan av kofferten?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av macaholic »

Jag skulle vilja ha bort gångjärnen på utsidan av kofferten så jag får en helt ren bakända på bilen, men jag går bet på det.
jag har varit på skroten och slaktad en bil som hade ett par gångjärn som omedelbart såg ut att kunna användas men jag får inte till det.

Problemet är, vad jag kan se med mina klena förståndsgåvor, att längden på gångjärnets infästning ökar exponentiellt istället för linjärt vilket får till följd att när luckan är öppen så passar det fint men när den är stängd sitter luckan alldeles för högt i förhållande till hålet.

Jag har försökt rita upp hur det borde fungera och kommit fram till att om jag bara kan få mitten/axeln på gångjärnet att hamna i samma höjd som där luckans exakta "vridpunkt" så borde det fungera men jag har inte testat.
Då när jag satt här och filosoferade så kom jag på att det kanske finns någon annan än jag som har grunnat på detta och som kanske rent av har en lösning på nämnda problem?

Bild

PS. ber om ursäkt för de "fina ordern", men jag hittar inget bra sätt att förklara, det är absolut inte min mening att verka snorkig.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av Magnusson »

Ett par huvgångjärn ganske???? Bara en tanke
Går det så går det!!
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av macaholic »

Jo, det kan vara en idé, själv har jag grunnat lite på om man kanske kunde använda gångjärnen som håller dörrena, det måste jag forska lite i i morrn, återkommer med mer info.

//Han i stan (verkstan)
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av bulten08 »

bara en tanke kanske gångjärnen till baklämmen på någon pickup kan funka då de brukar vara instuckna i lämmen och därmed inte syns.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av heemini »

Hänga luckan i överkant? :idea:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av macaholic »

Jupp, den tanken har jag lekt med idag, men när jag testade kom jag fram till samma bekymmer, det flyttar så att säga bara problemet från undersidan till ovansidan.
Jag har ett par reservdelsbilar liggande och skall försöka plocka av ett gångjärn från en av dem för att se om det funkar.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av heemini »

Någonstans, vet inte var eller till vad, har jag sett gångjärn som är ledade - tredelade alltså.
Kan vara båtgrejor. Men det skulle väl innebära att man kan "lyfta" in lucka på rätt plats. :?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av makervall »

I januari nummret av MiniWorld är det en kille som har gångjärnen på sin koffertlucka i sidan istället. De sitter helt osynligt på insidan. Det står inte vad det är för gångjärn men det är av samma typ som de till huven.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av macaholic »

Det är helt klart att det måste vara ett gångjärn som ökar i längd i samband med att det fälls ut och det gör ju ett huv-gångjärn så det är nog the way to go. Dessutom har jag handlat upp mig på ett par gasfjädrar och en öppningsanordning så jag kan öppna inifrån, tanken är att man skall dra i en spak och då skall den själv öppna sig och helst uppåt.

Det skall nog gå att få kläm på det, men några vanliga gångjärn är inte att tänka på den saken är klar.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av G13B »

man kan ju svetsa på två ben på insidan luckan i nederkant sedan bara låsa den med låset…går ju iofs inta att fälla ut då men för jädra lätt att konstruera o det är mer looken du är ute efter
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Gångjärn på insidan av kofferten?

Inlägg av macaholic »

He he, den var bra, det hade säkert fungerat om man bortser från det obehag som uppstår när klubbpolare hånfullt ser på, under tiden jag med en konstnärs balans försöker plocka av bakluckan och får den att balansera bredvid bilen :)

Nej riktiga gångjärn får det bli, jag behöver bara ägna mer tid åt att tänka och mindre åt att handla.

Tack för inlägget, though!
Mini 1000 - 1975 - Vit
Skriv svar