Stereo - iPhone

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Stereo - iPhone

Inlägg av macaholic »

Jag har inte riktigt hängt med i utvecklingen av bilstero de senaste åren så jag tänkte lägga ut en trevare här inför mitt kommande bygge.

Jag tänkte så här:
Jag vill ha en monsterstereo,men det skall inte synas en enda högtalare i onödan, tänkte följande:
Två högtalare under baksätet
En stor bas i det runda hålet till kofferten
Två rejäla killar under hatthyllan som döljs av klädselen
Så många förstärkare som behövs
Ett par skrikare framme vid instrumentbrädan men placerad på ett sådant sätt att de inte syns.

Jag tänkte låta min iphone vara källan till oljudet men vill inte ha någon synlig enhet, ingen radio, ingen CD-spelare, inget annat krafs helst skulle jag vilja koppla hela härligheten trädlöst eller åtminstone skippa den traditionella enheten i instrumentbrädan.

Jag vet inte vart jag skall börja leta eller om det är något speciellt jag skall tänka på i förhållande till minis konstruktion.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av Hylsan »

ska inte direkt ha någon monster-setup men jag har en "osynlig" setup. Har en 3,5-propp som jag kan stoppa in i valfri mediaspelare som går sedan till förstärkare i skuffen.

Två sexor under baksätet
Bild

sen håller jag på med att gjuta "lådor" till framsystemet som består av 4" koax.

Efter lite tester i höstas så kommer jag bygga en för-förstärkare då de slutstegen jag har inte riktigt klarade av den svaga signalen från min spelare.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av El Gringo »

Iphone som ljudkälla är väl kanske inte den bästa starten på ett monsterljud, ljudkvalitet och signalstyrka lämnar en del att önska, men visst, smidigt, mobilt och alltid i fickan, helt klart värt att prova!
Om du kan tänka dig att slänga in en cd nånstans så tror jag faktiskt inte att du kommer o ångra dig senare. Det borde inte vara så svårt o få till en dold installation.
Diskanter kan du sätta innanför de runda utblåsen i instrumentpanelen, då hörs de bra utan att synas. Och sätter du ett par lådor under panelen så borde de vara relativt osynliga om du bara sätter dem så långt in som det går, kanske lutar dem lite neråt, ljudet tar ju visserligen lite stryk då, men man kan ju inte få allt! :)

Under baksätet är det populärt med 6.5 tummare, har även sett en som klämt in ett par åttor där, men då är det nog svårare o få det dolt. Högtalare i hatthyllan hade jag skippat helt, svårt o dölja, tar plats från bagaget, o två högtalare till som behöver en förstärkare. Bas tror jag inte du ska ha för stor, bättre med en eller kanske två tior, kanske tom åttor! O välj en bas som spelar bäst i sluten låda, de är inte bara lättast o bygga, de tar minst plats med... Då bör du tom få plats med förstärkarna i bagaget med!
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av macaholic »

Tack för de tipsen.

Jag kommer inte att tumma på iphone/ipod kopplingen, jag vill inte ha någon CD spelare, växlare eller något dylikt, jag har packat ner alla CD-skivor i källaren sedan två år tillbaka, det vore ju synd att behöva leta upp dem igen :) Numera har jag all min musik, vilket är ca 130 gigabyte i min ipod och mina topplistor i iphonen.

Jag satt och funderade på att sätta ett par högtalare, kanske någon mellanregister-tjosan i de facken som ligger bredvid baksätet, man kanske till och med kan skruva ner ett litet slutsteg i varje fack?

Tänkte försöka få in ett slutsteg under hatthyllan så man slipper se eländet, elelr är det en dålig idé?

Reservhjulsbaljan är ju också ett utrymme somi min bil inte kommer att användas, där skulle man kanske kunna få ner en stärkare?

Vart köper man billigast och bäst sånna här pryttlar?
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av El Gringo »

Du får tänka på att det är en liten bil vi har. Det ska nog inte vara några problem o göra som du tänkt, men mät noga först!

Nu var det några år sen jag handlade några grejer, men Usa var faktiskt ett väldigt prisvärt alternativ sist jag kollade. Kanske lite meckigt, men billigt. Annars är det nog bara o bestämma sig för vad man vill ha o kolla runt på typ prisjakt o såna sidor vart det är billigast.
Har du nollkoll på stereoprylar så kanske det är bäst o hitta nån pålitlig snubbe i en butik som får plocka ihop det du behöver. Inte säkert att det blir sån prisskillnad ändå.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av Hylsan »

hum..lenhovda...ligger inte det vid Växjö?
http://www.ljudstudion.se/bilstereo-c-389-1.aspx

Har allri varit inne i butiken, men det ska vara en bra butik om jag inte minns fel. Inte så mycket budget grejjer dock.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av John Doe »

Jag säger såhär: Ett par 6,5" räcker GOTT och väl i en koja då hela bilen agerar baslåda... Hade detta i min första koja och det räckte gott och väl att bli döv på kuppen, därav jag sålde iväg ALLA mina slutsteg och basar eftersom det räckte med det ljud jag hade :D

Tänk även ett steg längre, ju mer ljud du har... desto större är stöldrisken av både bil och innehåll!
Har själv råkat ut för detta, då allt av värde länsades ur bilen för över 10.000 men fick bara tillbaka 6.000...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av Hylsan »

jo, men han skriver ju att han vill ha det dolt.

Men visst är det så att man igentligen inte behöver så många högtalare, iom bilen storlek.
Det som är tråkigt är att den är så ljudlig i sig själv. :( (om man ser till billjud)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Stereo - iPhone

Inlägg av Manne »

Hörlurar/öronsnäckor blir ju väldigt dolt så länge man själv inte är i bilen, enkel installation oxå :)

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar