Rostlagning/reservdelar

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Carolineflyckt
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2008 kl. 21:03
Ort: Söderhamn

Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Carolineflyckt »

Hej hej!
Jag har lite frågor angående resevdelar till min koja. Det jag behöver köpa är yttresparklåda höger+vänster,
golv fram höger+vänster och en ny framskärm pluss trekants plåten. Är det orginal delar jag ska köpa eller funkar det lika bra med eftermarknadsdelarna? Har läst lite i olika trådar och vissa verkar ha haft problem med passform m.m
Jag har inte hållt på med sånt här tidigare så vore jätteglad om jag kunde få lite tips :D

MVH Carro
Austin mini 1000-76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av heemini »

De bitar du beskriver är de vanligaste vid rostlagning på en koja. Mina erfarenheter är att det oftast är de "svåra" bitarna som kan ha dålig passform om de inte kommer från någon större tillverkare. Tror att du säkert får helt OK passform på de icke-orginal-delar som du kan handla från Jana eller från MiniSpares /MiniSport i England. Lycka till!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av bulten08 »

framskärm och trekantspklåten tycker jag du ska köpa original då det underlättar otroligt mycket att passformen är bättre som jag fått känna på när man köpt pirat-plåt men de andra bitarna kan man köpa pirat då passformen inte fullt lika vikitgt och dessa plåtar brukar vara bra.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Drutten »

Hej

Tips från mig är att köpa från England då du ska ha så mycket... det är helt okej priser med frakt också!

Kul att en tjej till fixar sin koja!! Lycka till

//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Carolineflyckt
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2008 kl. 21:03
Ort: Söderhamn

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Carolineflyckt »

heemini skrev:De bitar du beskriver är de vanligaste vid rostlagning på en koja. Mina erfarenheter är att det oftast är de "svåra" bitarna som kan ha dålig passform om de inte kommer från någon större tillverkare. Tror att du säkert får helt OK passform på de icke-orginal-delar som du kan handla från Jana eller från MiniSpares /MiniSport i England. Lycka till!
Okej. Jag har vart ut på MiniSpares fast jag tycker det är jättesvårt att förstå vilka delar som passar till min bil. Företaget jag hört med nu är British Motor AB i sthlm. Jana har alltså också bara eftermarknads grejer?

Jätte tack för tipsen!
Austin mini 1000-76
Carolineflyckt
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2008 kl. 21:03
Ort: Söderhamn

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Carolineflyckt »

Drutten skrev:Hej

Tips från mig är att köpa från England då du ska ha så mycket... det är helt okej priser med frakt också!

Kul att en tjej till fixar sin koja!! Lycka till

//Drutten
Okej jag får kolla upp lite mer på återförsäljare, men alla sidor som är på engelska har jag svårt att förstå mig på :oops: Har du köpt från nått bra företag du kan tipsa om?

Tack detsamma:)

//Carro
framskärm och trekantspklåten tycker jag du ska köpa original då det underlättar otroligt mycket att passformen är bättre som jag fått känna på när man köpt pirat-plåt men de andra bitarna kan man köpa pirat då passformen inte fullt lika vikitgt och dessa plåtar brukar vara bra.
/marcus"
Okej, tack så mycket för tipsen! :)
//Carro
Austin mini 1000-76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av minijanne »

Somerford minis har reservdelskatalogen på nätet med skisser, gjorde iallafall livet lite lättare för mig: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=25
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av heemini »

British Motor är jättebra! Glömde nämna dem.
Prismässigt så tjänar du på att köpa direkt från England, som de flesta av oss nog gör. Frakten kan ibland te sig skrämmande för enstaka delar men räknar du ihop totalen när du köper mer så blir det mycket billigare. Å andra sidan så är det inga jättebelopp för de plåtbitar du nämner.
Tror nog att Thomas på British Motor och Jana båda kan fixa såväl orginal som aftermarket. Prismässigt ligger de ganska lika! Bor du i Sthlm så ligger ju dock British lite närmare.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Carolineflyckt
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2008 kl. 21:03
Ort: Söderhamn

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Carolineflyckt »

minijanne skrev:Somerford minis har reservdelskatalogen på nätet med skisser, gjorde iallafall livet lite lättare för mig: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=25
Tusen tack, var lite lättare att förstå sig på! :D
Austin mini 1000-76
Carolineflyckt
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2008 kl. 21:03
Ort: Söderhamn

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Carolineflyckt »

heemini skrev:British Motor är jättebra! Glömde nämna dem.
Prismässigt så tjänar du på att köpa direkt från England, som de flesta av oss nog gör. Frakten kan ibland te sig skrämmande för enstaka delar men räknar du ihop totalen när du köper mer så blir det mycket billigare. Å andra sidan så är det inga jättebelopp för de plåtbitar du nämner.
Tror nog att Thomas på British Motor och Jana båda kan fixa såväl orginal som aftermarket. Prismässigt ligger de ganska lika! Bor du i Sthlm så ligger ju dock British lite närmare.
Okej, jag får fortsätta kika runt lite och försöka slänga iväg en beställning helt enkelt!
Tack så mycket för hjälpen! :D
Austin mini 1000-76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av heemini »

Behöver du hjälp med de engelska namnen på delarna eller något annat så tveka inte att fråga oss! :rivstart:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Carolineflyckt
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2008 kl. 21:03
Ort: Söderhamn

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Carolineflyckt »

heemini skrev:Behöver du hjälp med de engelska namnen på delarna eller något annat så tveka inte att fråga oss! :rivstart:
Haha ja jag misstänker att jag kommer komma med lite mer frågor om ett tag! :)
Austin mini 1000-76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Drutten »

Halloj igen,

För de lite klurigare delarna så har jag gjort så att jag letat upp artikelnumret i Janakatalogen, sen googlat det eller letat upp det hos de engelska leverantörerna, på så sätt har det blivit lite enklare att "dubbelkolla" så jag får rätt del.

Har beställt mest från Minispares http://www.minispares.com/ :D

Men nu förra helgen drog jag iväg småbeställningar till Moss http://www.moss-europe.co.uk/ och Somerford som Minijanne länkade till. Än har inget hänt med leveransen (förutom att vissa saker var slut... :( ) Den ena skulle landa hos mig på måndag och det är snabbt tycker jag. :D

Hursom, tveka inte att nyttja forumet, jag får massa tips och råd här...

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Carolineflyckt
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2008 kl. 21:03
Ort: Söderhamn

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Carolineflyckt »

Drutten skrev:Halloj igen,

För de lite klurigare delarna så har jag gjort så att jag letat upp artikelnumret i Janakatalogen, sen googlat det eller letat upp det hos de engelska leverantörerna, på så sätt har det blivit lite enklare att "dubbelkolla" så jag får rätt del.

Har beställt mest från Minispares http://www.minispares.com/ :D

Men nu förra helgen drog jag iväg småbeställningar till Moss http://www.moss-europe.co.uk/ och Somerford som Minijanne länkade till. Än har inget hänt med leveransen (förutom att vissa saker var slut... :( ) Den ena skulle landa hos mig på måndag och det är snabbt tycker jag. :D

Hursom, tveka inte att nyttja forumet, jag får massa tips och råd här...

/Drutten

Okej tack det ska jag tänka på! :)
Ja den leveranstiden är väl inte direkt något att klaga på tycker jag! :)
Ja jag är väldigt nöjd med så snabba svar och tips kan jag säga, väldigt behövligt och bra då man
inte har sån värst bra koll själv! :D
Mvh Carro
Austin mini 1000-76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Rostlagning/reservdelar

Inlägg av Drutten »

..... Extra kul är att du äger samma årsmodell som jag också... (den svåraste av dem alla iofs) :D

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar