Stökigt

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Stökigt

Inlägg av macaholic »

En sak som störde mig ganska mycket innan jag plockade ner minin var alla sladdar, kablar, mojänger, relän, jox, säkringar och annat som fyllde upp motorrummet. Jag förstår inte att en bil med så lite elektriska finesser skall ha så mycket kablar och i en sån röra. Nu skall det emellertid sägas att en del så hemmasnickrat ut, så det kanske är någon försigkommen hemmapulare med en bisarr läggning som varit i farten tidigare, vad vet jag.

Exempel.
När jag plockade ner hastighetsmätaren förväntade jag mig, en viss ordning och formgjutna kontakter för enkel montering, men döm om min förvåning när jag inte bara hittade flera kablar än vad som används för att koppla ihop gatu-belysningen på Manhattan men också ett virrvarr av flatstift-skodda kabeländor i en ända salig och konstrik röra. För att ytterligare förvirra fienden har man, sannolikt under påverkan av mörkrets makter, eller ansenliga mängder alkoholhaltiga drycker vald samma färg för i princip samtliga kablar, skall det vara så eller är det någon klåpare som varit i farten?

För att korta ner frågan en smula, hur får jag ordning i kabelhärvorna både i motorrummet och bakom mätaren?

Med tanke på att det är väldigt lite el-finesser så tycker jag att det borde vara relativt enkelt att göra ordning i detta och få kablarna snyggt hopbuntade och undangömda?
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Stökigt

Inlägg av Drutten »

macaholic skrev:En sak som störde mig ganska mycket innan jag plockade ner minin var alla sladdar, kablar, mojänger, relän, jox, säkringar och annat som fyllde upp motorrummet. Jag förstår inte att en bil med så lite elektriska finesser skall ha så mycket kablar och i en sån röra. Nu skall det emellertid sägas att en del så hemmasnickrat ut, så det kanske är någon försigkommen hemmapulare med en bisarr läggning som varit i farten tidigare, vad vet jag.

Exempel.
När jag plockade ner hastighetsmätaren förväntade jag mig, en viss ordning och formgjutna kontakter för enkel montering, men döm om min förvåning när jag inte bara hittade flera kablar än vad som används för att koppla ihop gatu-belysningen på Manhattan men också ett virrvarr av flatstift-skodda kabeländor i en ända salig och konstrik röra. För att ytterligare förvirra fienden har man, sannolikt under påverkan av mörkrets makter, eller ansenliga mängder alkoholhaltiga drycker vald samma färg för i princip samtliga kablar, skall det vara så eller är det någon klåpare som varit i farten?

För att korta ner frågan en smula, hur får jag ordning i kabelhärvorna både i motorrummet och bakom mätaren?

Med tanke på att det är väldigt lite el-finesser så tycker jag att det borde vara relativt enkelt att göra ordning i detta och få kablarna snyggt hopbuntade och undangömda?

Ville bara säga att jag håller fullständigt med, jag vill också veta hur man får det snyggt undangömt.. Dock har jag lite olika färger när man väl skrapade bort all skit, men inte var det snyggt..

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Stökigt

Inlägg av John Doe »

Det går att gömma undan sladdarna på ett otroligt snyggt sätt faktiskt och jag använder en snubbe från England som mall för hur jag kommer göra det på =)

Bild
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Stökigt

Inlägg av macaholic »

Jag vet inte riktigt om den bilden är så talande, för vad jag kan se finns det en massa x-tra godis i den bilen, dessutom verkar den ha flippfront, fast visst var det snyggt.
jag har faktiskt funderat på att dra om hela elsystemet och samla allt under bilen alternativt bakom instrumentbrädan, men vi får väl se vart det slutar.
Har också funderat på att göra en täckkåpa som i möjliga mån skall täcka över bromcylinder och allt annat jox, då får man en del utrymme därunder för sladdar, relän och annat skrot.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Skriv svar