Bromsljuskontakt

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Bromsljuskontakt

Inlägg av Fekkeman »

Någon som har en aning om var man kan få tag på bromsljuskontakten som sitter i motorrummet, alltså den lilla plastpluppen som sitter på den delen som förgrenar ut bromsrören åt olika håll? Har sökt igenom varenda nätsida utan att hitta någon som ser likadan ut. Kanske någon här inne har någon liggandes till salu?

/Robban
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av minijanne »

är det den här du menar [minispares:36731]? :P
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av Tulka »

Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av Fekkeman »

Precis Tulka, den är det! verkar dock vara slut hos dem, men nu vet jag ju vad den heter iallafall. :D

Minijanne, vet du om det är någon moderniserad verision av den tidigare? swkulle ju funka isåfall. :D

/Robban
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av bulten08 »

vad har du för årsmodell? för jag tror att du har bromsljuskontakten vid pedalstället inne i bilen och den du menar är en givare som varnar för bromskretsbortfall.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av Fekkeman »

Ja du Marcus, enligt papper är det en 73:a så det får man väl tro på. Dock har tidigare ägare härjat omkring ganska mycket med egna lösningar så jag är osäker på det mesta med den lille rackarn, men det är nog som du säger att det sitter en vid kontakt vid pedalstället och att det är den för kretsbortfall som sitter inne i motorrummet, men är det då den som skall vara sammankopplad med den lilla lampan/knappen under instrumentpanelen på vänstersidan?

/Robban
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av bulten08 »

"men är det då den som skall vara sammankopplad med den lilla lampan/knappen under instrumentpanelen på vänstersidan?"

ja det stämmer. men egentligen så kan man strunta i den knappen och givar om de inte fungerar får du lär ju märka om du tappar trycket i bromssystemet.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av Tulka »

Osäker på hur du menar,Marcus.Märker när bromsen bara tar på ena framhulet och man far av vägen?Jo,det märker man ju.

Tulka
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av bulten08 »

om en krets går av så känner man det i pedalen för den blir svampig och tar längre ner och sen hur ofta tittar man ner på knappen eller använder den (rätt så onödig min mening om den nu inte hade suttit vid instrumentet och fungerar utan att man behöver trycka på den).
/marcus
Senast redigerad av bulten08 den 17 december 2009 kl. 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av Magna-Flash »

Har kopplat min som huvudbrytare till slutsteget! 8)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Bromsljuskontakt

Inlägg av Tulka »

Tycker nog att jag haft nytta av varningslampan på andra bilar.Brutit loss fastrostade bromsklossar på gamla Volvo 140or och lyckats spärra en krets.Då har man hajat att något är fel innan man backat ur garaget.
På kojan verkar det här mer va en nödlösning för att tillmötesgå lagkrav på fastlandet.Synd att lampan inte är kombinerad med handbromsen som på andra bilar.Då får man ju en automatisk koll på att lampan är hel.

Tulka
Skriv svar