En 75:a i vintermörkret

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Tack Speedster
Tyvärr duger inte den första till för den visar bilderna i dålig kvalitet och från fel håll
Den andra visar en bil med gängjärnen på utsidan, ser inte likadant ut tyvärr.
Jag har suttit halva natten och letat efter bilder på detta och dessa två var också bland de som jag hoppades på men ack :)
Jag fattar inte att det skall vara så svårt för alla mina delar är original.
Om man köper en original innerskärm med a-stolp och en original inre a-stolp så borde det väl passa ihop, lite som leg tycker jag, men så är det tydligen inte.

Tack för din insats, det uppskattats.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av minijanne »

Kolla "Tobbes sida", Renovering koja: där finns en hel del bilder

Länk: http://hem.bredband.net/tobbeoja/
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Äntligen har jag alla delar hemma på verkstadsgolvet, nu återstår bara att montera dem också :)
I dag skottade jag fler ton snö och mellan varven hann jag faktiskt svetsa dit innerskärmarna och dörrstolparna, en del jobb återstår emellertid när det gäller dörrstolperna, men det är mest pill.

Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Nu är höger innerskärm, ytterskärm och a-stolp punktad och klar. Som det kanske framgår av bilden har jag valt att svetsa igen alla skarvar istället för att sätta dolda svetspunkter på insidan av innerskärmen. Anledningen är att jag kommer att montera en spoilersats i glasfiber och att jag inte vill ha några skarvar i spoilern. Jag är rädd att det skall börja spricka om jag inte har en stabil grund under.

Nu är det sportlov och jag har tagit ledigt en vecka från jobbet så nu skall det bli åka av, både i snön och i verkstan. Hoppas kunna bli helt klar med svetsjobbet på onsdag, men det återstår mycket svetsning och slipning innan dess. Sen bär det av till blästring och ett första lager med grundfärg.

Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Fronten är nu helt klar förutom lite till svetspunkter som skall sättas samt några smärre justeringar. Ett litet tips från hjärtat från en snåljåp som satsade på piratskärmar istället för original, don't go there! Passformen på de jag köpte är usel, jag kommer aldrig mer att köpa piratdelar för det har givit mig problem hela vägen. Har man lite mer erfarenhet än jag så är det säkert helt ok med piratdelar men för min del känns det som om att det blir för mycket pill.
Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av minitokig »

härligt jobbat!
piratdelar är ju billigare... men oftast kassare!
Original is the shit!
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av heemini »

Beundrar din flit... Det börjar se fint ut!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av timppa »

Sprang på dessa bilder som kanske är till nån hjälp för dig om du fortfarande funderar på inbyggda gångjärn på bakluckan:

BildBildBild
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Tack för de varma orden och tack för tipsen om bakluckan, jag har emellertid insett att det dels blir för stort projekt att tillverka egna gångjärn och att det dels blir lite för naket där bak om det inte syns någonting alls.
Sedan tidigare har jag ju bestämt mig för att inte ha någon krom på bilen utan hålla mig helt till mattsvarta detaljer men eftersom jag beslutat mig för att måla bilen röd så måste jag ändra den tanken. Det får bli krom kring lyktorna fram, dörrhandtagen och gångjärnen bak samt en liten miniskylt på toppen av bakluckan. då blir det en liten kromdetalj på varje sida av bilen och det kan nog bli snyggt, hoppas jag. Med andra ord tror jag på utanpåliggande gångjärn i skrivande stund, men det hinner jag säkert ändra på det beslutet :)
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Nu är bilen färdigsvetsat och iväglämnat till blästring och grundmålning, skönt att få den lite på avstånd :)
Jag, minin, mina minihundar och gula änkan firade tillsammans med familjen att det äntligen skall bli slut på allt vinande från vinkelslipen i verkstan :)
Bild
Några sista småjusteringar innan blästring

Bild
Klart att minihundarna skall vara med när hundkojan firas med champange och allt

Bild
Upp på släpet var inget problem och har vi lite tur nu så är bilen klar redan imorgon och då blir det att börja spackla.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

I morse vaknade jag klockan fem och gick upp klockan halv sex, trött som en hummer men oförmögen att somna om. Ett par koppar kaffe, lite käk och ett dunk i ryggen senare infann jag mig ifört endast blåställ och iPod för dagens arbete. Jag måste medge att just nu är det inte lusten som driver maskineriet, har till och med umgåtts med planer på att ställa undan projektet till hösten, skall fundera lite till på det de närmaste dagarna.
Hur det än kommer att bli så har jag i alla fall fått lite gjort idag, jag har monterat tillbaka dörrarna, huven och bakluckan. Bakluckan sitter som en keps, huven är sne som en gammal ek och dörrarna skall vi inte tala om. Jag funderar ett tag på om jag hade fått med mig fel dörrar hem från blästringen för det stämmer inte någonstans, inte undra på att man känner sig en smula uppgiven.
Med uppbådande av all tålamod som någonsin funnits i min omedelbara närhet fick jag emellertid grejerna på plats om än beledsagade av en anmärkningsvärt stor mängd okvädningsord och utbrott och nu återstår endast finputs innan hela klabbet skall demonteras igen innan det blir dags för riktig montering.
Passade också på att provmontera spoilersatsen och det blev faktiskt ganska bra om man bortser från att det även här råder en påtaglig brist på detaljfinish, men skam den som ger sig.

Bild

Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Gerry »

Hoppas du hittar motivation att sätta fart, för den där kan ju bli hur cool som helst!
Så är det bara att stänga av dumburken & släpa sig ut i garaget....

:roll: :arrow: :meck: :arrow: :rivstart: :arrow: 8)


Själv har jag en gammal vespa som jag hoppas få fart på till sommaren, men i mitt garage är kallare än ute så jag låter kojan & vespan få vara ifred ett par veckor till.
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av MR-T »

Nice jobb. Hoppas inspirationen kommer. Nu är det bara det roliga kvar och det går mycket fortare än man tror.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Lite inspiration har infunnit sig så jag hoppas att den skall göra sig påmind i helgen så jag kommer någonvart.
Jag har fått tag på ett företag som tillverkar LED-lysen som jag tänker montera bak, blinkers, broms och baklykta i ett paket så nu känns det som om det går framåt, om än i sakta mak.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Drutten »

Kämpa på. Jag har också blivit gravt försenad med mitt kojprojekt :( men det blir inte alltid som man tänkt sig med motivationen.

Min koja kommer bli färdigsvetsad inom nån vecka (kanske 2) och sen hemtransporterad till ett flyttkaos utan dess like :lol: . Enligt min första plan skulle kojan varit klar i slutet på januari... :wink:
Men det är ändå skönt att lämna svetsningen bakom sig och veta att nu är det avbockat på listan....

När sommaren kommer så vet jag att jag kommer ångra mig gravt att den blivit nerprioriterad och ännu inte blivit klar men jag ska göra mitt bästa för att hinna... :bean:

Som sagt, KÄMPA PÅ!!

Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar