En 75:a i vintermörkret

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Jupp, det går framåt om än en smula långsamt.
Jag hoppas kunna visa upp lite bilder på den nya bakändan ikväll, med gångjärnen monterade på insidan :)

/CD
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Nu är bakändan nästan klar, skall bara försöka hitta ett sätt att få in gångjärnen på insidan, har lagt ut en trevare här på forumet, får se om någon annan har erfarenhet att bidraga med.

Bild

På onsdag är jag ledig och då skall jag svetsa igen hålen till baklyset i väntan på att en god idé skall slå ner i skalltaket. Jag vägrar att ha de där originala baklysena jag vill ha dem helt slimmade till karossen, hur det nu skall gå till. Har hittat en nyare mini på skroten som jag tänkte sätta tigersågen i så har jag något att börja med i alla fall. Tänkte helt sonika kapa av bakändan på donor-bilen och försöka få till stånd en fusion. :cry:

Just nu sitter jag också och grunnar på vilken färg den skall bli, kanske knallgul, eller Ferrari-röd eller varför inte mattsvart?

Jag har bestämt mig för att bygga ett nytt elsystem helt från grunden så jag lär ju inte bli sysslolös den närmaste tiden.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Sudden »

Det här verkar vara ett intressant och spännande projekt, det ska jag följa! Ser ut som du gör ett gediget arbete.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Tack vad roligt att höra, det går att se lite bättre bilder här om det kulel finnas intresse fast då får man som tidigare nämnt stå ut med lite annat också.
http://www.dyhrs.se/blogg
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Dagens arbete har bestått i att fylla igen hålen till originallyktorna och svetsa dit nya tröskellådor på båda sidor. När jag ändå hade tröskellådorna nere passade jag på att förstära konstruktionen vid mittbalken eftersom jag kommer att kapa av den en bit för att få plats med stolarmna.
Bild
Som den dansk jag ändå är använder jag naturligtvis e tuborgpaket som mall :)

Bild
Nu är bakändan helt klar förutom gångjärnen som jag fortfarande funderar på hur jag skall få bort.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av minijanne »

Du kan kanske kolla med affärer för tillbehör till båtar - dom kan ha kluriga lösningar för invändiga gångjärn.
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Fabbe »

Gångjärn till en huv från valfri bil borde väll funka?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Det är nog den varianten vi satsar på, vi skall bara hitta en valfri bil :)
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Nu har jag äntligen fått leveransen från England, först beställde jag via en svens distributör men han fick inte loss prylarna, trots ihärdiga insatser, så då gjorde jag själv beställningen direkt från den engelska återförsäljaren och då hade jag prylarna hemma på 4 dagar :)

Hur som helst har jag förberett vänster innerskärm för bytet men då såg jag till min fasa att det fattas en plåtbit som jag trodde skulle sitta ihop med innerskärmen, men det gjorde den alltså inte, så nu blir det att konstruera en ny eller beställa helt nya :(
Bild

Det ser ju inte klokt ut, ett stort gapande hål in i bilen, och jag som inte tycker om plåtarbete :)
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av blacksaabrules »

:shock: Oj oj, blir lite mätande innan det där blir bil igen.
Funkar det inte med kojans huvgångjärn till din baklucka? eller blir det för liten öppningsvinkel då :?

Kämpa, kämpa.

/ Erik
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Helipop »

Spännande bygge. Gillar att se folk svetsa plåt.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Idag har det blivit en del gjort men tyvärr så har jag inte kommit så långt som jag hade hoppats på och det beror på att jag fortfarande inte har de delar jag behöver. Men jag fick ihop dörrarna och det får man väl ändå vara nöjd med, återstår gör endast att punktsvetsa dörrbotten och slipa ner de svetsfogar som inte får synas när bilen väl är klar.
Jag behöver ha dörrarna för att kontrollera framskärmarnas glipa i förhållande till dörrem så det var bara att se till att få det gjort.

Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Jag tycker man skall skriva om både mot- och medgång och i detta fall är det definitivt motgång. Jag har väntat en hel jumla vecka på ett par plåtbitar från England och nu när jag får hem möget visar det sig att det visserligen var fina blanka plåtbitar men att det inte var de bitar jag behövde.
Jag får helt enkelt inte ihop dörrstolpen mot innerskärmen, mycket beroende på att jag inte tog några bilder på det innan jag plockade ner det gamla och att bilen var sönderrostat just här så även om jag hade tagit en bild så hade den inte förklarat så mycket ändå.

Jag har lagt upp en egen tråd om detta under karossrubriken men jag tänkte att den kansek lika mycket hörde hemma här. Om någon har en bild att bidraga med eller ännu bättre en förklaring till vad det är jag gör fel/fattas så vor det kalas, en dylik snubbe eller snubba kommer med en viss emfas att nämnas i min aftonbön :)

KLICKA FÖR FÖRSTORING
Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Speedster »

Roliga bygge till att börja med :!:

Titta på dessa bilder och se om det kan vara till någon hjälp, jag får inte riktigt ihop det om man jämför med dina.

http://www.maxvandaalen.com/cooper/front_1.html
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Speedster »

Nu hittade jag en riktigt bra beskrivning, om du inte sett den så se här:

http://www.theminiforum.co.uk/forums/lo ... 16483.html
/Petter
Mini 1000 -78
Skriv svar