En 75:a i vintermörkret

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Jag har köpt en 75 för någon månad sedan men har inte haft speciellt mycket tid att skruva med den. Nu stundar emellertid lite ledighet och jag tänkte därför visa upp lite bilder från projektet.
Jag har sedan barnsben haft en liten dröm om att bygga mig en mini utan lister och med härligt runda former, som den ju naturligt får när man tar bort dropplister och sånt.
Man kan tycka det är synd och skam att ha ihjäl en fullt fungerande bil på detta sätt, men det väljer jag alltså i detta fall att bortse ifrån. Nästa mini jag gör i ordning skall vara strikt original, om det kan vara till någon tröst för de allt talrikare originalälskare därute.
Tillbaka till projektet:
Köpte bilen av en bilmek i Växjö som i sin tur hade köpt den av någon miniälskar i Stockholmstrakten, kanske någon här på forumet? Bilen var väl varken bättre eller sämre än vad jag hade förväntad mig men det fanns några små ljuspunkter i form av tidigare utförda rostlagningar som skulle kunna få lov att leva kvar.

Jag har flera delmål i detta projekt och i detta fall koncentrerar jag mig bara på karossen, motor och sån får komma sen.
1. Rostlagning
2. Borttagning av lister, bensinpåfyllning och annat som sticker ut3. Montering av "kjolar" spoilers mm
4. Lack


Således kommer ni här att kunna följa arbetet till en viss del.
Skulle någon, mot förmodan tycka att det är så pass intressant att ni vill slösa ännu mer tid och energi på detta, så kan ni följa min blogg, men då får ni också stå ut med andra ointressanta detaljer från mitt liv som inte har med mini att göra. http://www.dyhrs.se/blogg/

Bild
Nyss hemkommen från BB, av en ren händelse så råkade faktisk min hundbur stå bredvid just vid detta tillfälle, två hundkojor på samma gång.

Bild
Motorn, inredningen, framvagn, bakvagn och annat har plockats bort och lagts undan i väntan på att karossen skall bli klar

Bild
Jag har tillverkat en snurra/vagga så jag kan få bilen i rätt höjd när jag svetsar, man börjar ju bli till åldern kommen.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Äntligen lite tid att pilla med bilen!
Taklisten borta och på andra sidan bilen är tanklocket igensvetsat, i fortsättningen blir det att tanke i kofferten :)
I helgen skall det bli golvbyte i de bakre regionerna.
Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Bakre golvet klart.
Det märks att jag inte har så stor erfarenhet av rostlagning, jag tror jag svetsar på tok för mycket där ett proffs säkert bara punktar fast plåten svetsar jag hela skarven. Men man lär sig hela tiden, det kan man väl trösta sig med.
Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat!
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Tack!
Jag hoppas lära mig en del om hur man effektivast svetsar ihop en hundkoja, lärdom som jag kommer att få nytta av vid min nästa renovering som skall bli helt original, skall bara hitta en bil med yttre gångjärn först.
Det är lite som lego att svetsa med ekonomiplåtar, det stora problemet, som jag ser det, är att kapa bort rätt mängd plåt innan man passar in ekonomiplåten och sen inte svetsa mer än nödvändigt, där har jag mycket att lära, den saken är klar.
Mini 1000 - 1975 - Vit
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av John Doe »

Ser bra ut :)
Tips skulle vara att först punkta fast plåten på vissa ställen OM olyckan skulle vara framme och du måste bort med rasket :lol: Sen lägger du på resten av svetsen...
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Så har jag gjort också, först sätter jag en kille i varje hörna så den blir stabil sen några i mitten, sen är det fullt ös som gäller, mellan varven blåser jag med luftmunstycket för att kyla er så den inte slår sig.

Vad jag inte riktigt fattar är hur man mäter ut vart man skall kapa bort i originalplåten. Om man lägger en ny golvplåt ovanpå den gamla och kapar så diffar den en bra bit när man väl får ner möget på plats. Detta beror naturligtvis på att inte originalplåten är kvar längre, det förstår jag, så jag drar av någon centimeter innan jag kapar, men likt förbaskat så kapar jag antingen för mycket eller för lite. Finns det något universaltrick som jag skulle kunna ha glädje av?
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Efter många herrens om och men är golvet nu klart. Nu är det dax för kofferten och sen skall det bli främre dörstolper och innerskärmar, sen börjar det likna något.
I dag har jag skrapat bort underredsmassa från hela underredet och det var nyttigt, nu vet jag exakt vart problemen sitter, varför gjorde jag inte det från början?
En sak har jag lärt mig med detta projekt, om en bil ser hyfsat ut eller ser ut som ett lik så är det sannolikt samma jobb när man väl börjar kapa i plåten.
Bild
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Har ju alldeles glömt bort att uppdatera denna tråd med mer bilder, sorry.
Jag går fortfarande och väntar på de sista plåtdelarn från England men en liten bit har jag ju kommit sen sist. framförallt har jag hunnit med att strippa ner fram och bakvagn samt skicka delarna till blästring och pulverlack. Golvet i kofferten är bortkapad och hela fronten fick sig, under ett champagne-rus en överhalning med vinkelslipen.

Bild
Bak och framram, samt lite annat smått och gott

Bild
Dörrar, modifierat fram och baklucka.

Bild
Jag har kapat bort fronten, eftersom jag beställt en komplett ny, hoppas bara jag inte kapat för mycket :cry:

Bild
Hela kofferten bortkapad, nya hjulhus, och golvplåt är på väg hem, just denna bild togs nyårsafton då jag delade en flaska champagne med Fräkke Olof, som min bil av någon skum anledning har döpts till.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Litenmentuff »

ujuj jobba på verkar ju iallafall gå framåt i lagom fart :meck:
rullande till sommarn? :rivstart:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Jo, jag hoppas ha den rullandes till sommaren, men just nu ser det svart ut, engelsmännen är sjukt långsamma på att få hit pryttlarna.

Här följer lite bilder från dagens arbete som till största del har bestådd i att inventera de delar som kommit hem från blästring och pulverlack. I väntan på delar har jag börjat riva ner motorn för en genomgång av slitdelar mm.

Bild
Pulverlackad och fint, dax för ihopmontering.

Bild
Eftersom jag har använt motorstället till bilvagga får motorn stå på en hjuldolly så länge.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av Drutten »

Får man bara fråga varifrån du beställt dina delar?? Hittills har mina leveranser gått rätt smidigt, har haft grejerna inom 2 veckor från både Minisport och Minispares... hoppas Moss och Somerford där jag beställt ifrån nu senast också håller korta leveranstider..

Bra jobbat förresten, det känns alltid så bra när man ser andra som sliter med samma saker som man själv. Ser ut som din kaross är i samma stadie som min, bortsett från att jag blästrade min före svetsningen startade.

Klart du blir klar till sommaren, det ska jag bli!! 8) 8) 8) 8) :rivstart:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Tack för de uppmuntrande ordern, jag hoppa också bli klar och ag tro att leveransproblemen är tillfälliga, eller rättare hoppas det.
Faktum är att jag köper delarna i Sverige genom en specieldeal med Dalhems, det är leveranserna från MiniSpares till Dalhem som strular, mest beroende på att de inte har de delar som jag vill ha och därmed dröjer även de andra delarna.

Det som dröjer är en komplett golvsektion till kofferten och kompletta innerskärmar med A-stolp och hela baletten.

Resten, och det är sannerligen en hel del finns på lager men det finsn ingen anledning att skicka det om de inte skickar golvet, jag kommer ändå ingenvart.

Jag följer din blogg också, det verkar som om vi befinner oss på ungefär samma stadie i renoveringen. Jag har sparat lite semester, som jag kommer att ta ut när jag får hem delarna sen skall det bli åka av.

I dag skall jag kapa bort de sista dropplistorna i bakändan, bilder kommer till kvällen.

Förresten, så verkar du ju vara något så ovanligt som en tjej med mek-intresse, eller? Ballt! De finns det inte så många av.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av macaholic »

Äntligen fick jag hem plåten till kofferten och en hel del annat, så nu skall det svetsas dag och natt. Idag monterade jag koffertplåten och hjulhusen. Har också hunnit vara på skroten och handla upp mig på ett par trevliga stolar från nån peugeot eller va det nu var för bil, stolarna var i vilket fall som riktig snygga i någon form av sämskskinn med aluminiumsfärgad tyg på sidorna. Det är försedda med både Airbag, höjdjustering, stolsvärme, men för min del lär det väl bara vara stolsvärmen som kopplas in om ens det.

Bild
Vem sade att det var dålig med plats i kofferten, här finns ju massor av plats

Bild
Barskarapat, varje liten punktvets är borta och nu är den redo för en ny plåt

Bild
Plåten fixerad och punktad, nu återstår att svetsa ihop alla skarvar.

Bild
Nu blev det helt plötsligt trångt igen.

Bild
Mina nya stolar, hoppas de får ålats, det lär bli nödvändigt att kapa lite här och där för att få plats med dem.

Bild
Dörrarna är klara för montering av ytterplåt, tyvärr fick jag bara hem ena ytterplåten,men den andra lär väl komma så småningom.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En 75:a i vintermörkret

Inlägg av minitokig »

härligt jobbat!
Det går framåt :-)
Skriv svar