Sida 1 av 1

Muttrar och skruvar...

Postat: 21 november 2009 kl. 20:27
av Drutten
Det har två betydelser för mig just nu... jag muttrar när jag skruvar.. därför alla jäkla storlekar och dimensioner och stigningar är olika och allt det är jobbigt.

Kan någon vänlig kojaskruvare tipsa om vilka gängor/skruvar/muttrar man mestadels behöver så jag kan köpa ett litet startlager?? Alla gamla är sönderrostade och i mycket dåligt skick.. men vad är det för gängor/stigningar osv??

HJÄLP om ni vill!!

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 21 november 2009 kl. 21:07
av minitokig
Jana säljer satser som funkar bra till koja, utvalda storlekar.
Jag har avverkat två satser och de har varit bra.

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 21 november 2009 kl. 21:16
av Drutten
http://www.ime.org.uk/ime/b/bolts.html


Här finns det jag letade efter... :mrgreen:

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 21 november 2009 kl. 21:46
av minijanne
Helt jävla vansinnigt fantastikt underbart!
Sidan jag alltid letat efter!!! TACK! :D :D

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 21 november 2009 kl. 22:43
av optus
Byt ut alla som är rostiga och måste bytas till Millimetergängade, då är du säker på att du hittar dem nästa gång . När vi i framtiden har övertygat engelsmännen att MM är det riktiga, så kommer alla att använda samma sort.
(Det sista är nog ett önsketänkande).
Optus

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 22 november 2009 kl. 08:29
av tallefjanten
bara så d e sagt, så gick engelsmännen delvis över t millimeter redan på 70-talet
kojorna från 76-framåt har div mm här och där. gummikonorna har ju mm (M 14 tror jag eller om d var 12)
i gängen som man ska sätta fjäderkompressverktyget i.

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 22 november 2009 kl. 10:37
av optus
Ja, då förstår jag Druttens problem. Din -76a har blandade dimensioner. Du får nog muttra ända tills bilen är klar.
Optus

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 22 november 2009 kl. 15:40
av Drutten
optus skrev:Ja, då förstår jag Druttens problem. Din -76a har blandade dimensioner. Du får nog muttra ända tills bilen är klar.
Optus
Ja, och det värsta är att det är grekiska för mig med alla stigningar, tum, siffror och annat jobbigt. Varför kan det inte vara lätt? Varför kan det inte stå skrivet på skruvskallen eller muttersidan vilken dimension det är?? Men det är bara att bita ihop och lära sig..

Har iaf köpt ett mm-kit på clasohlsson idag, de hade ju inte tum :evil: Men imorron öppnar woody järnhandel igen och då får jag åka dit och handla lite tum. Tänkte fuska och sätta mm där det går :twisted: :twisted: :twisted: ...

Ja, det är förresten inte bara skruvarna som har olika dimensioner, verkar som det mesta skulle förändras 76, bakvagnsfästen är bara en sak att nämna.. men jag tror den håller en tidig 76:a så det mesta är som till en 75:a..

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 22 november 2009 kl. 19:03
av Magna-Flash
Biltema har UNF och UNC...

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 22 november 2009 kl. 19:18
av Drutten
Magna-Flash skrev:Biltema har UNF och UNC...
Jo, tyvärr ligger det 10 mil bort så jag väntar tills imorron, men ev på lördag blir det en sväng dit. Kommer precis från garaget där jag skulle såga av en bult till rätt längd. Hade otur och rev upp hela långfingret som nu är blodigt och stelt i plåster.. väntar hem min medhjälpare strax så då ska jag ut igen.. SKAM DEN SOM GER SIG :P

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 22 november 2009 kl. 19:53
av optus
Jag har sett benämningarna UNF och UNC förut, men vad betyder dessa?
Kan någon förklara.
Optus

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 23 november 2009 kl. 00:37
av Manne
UNF (Unified Fine Thread) "fingängad" & UNC (Unified Coarse Thread) "grovgängad". Om du kollar TPI (threads per inch) på t.ex. 1" UNC jmfrt med 1" UNF så ser du att UNC har 8 gängvarv/tum (längd) och UNF 12
http://mdmetric.com/tech/thddat9.htm

/ m

Re: Muttrar och skruvar...

Postat: 23 november 2009 kl. 11:19
av optus
Tack för svar. Helt klart. "F" betyder fin och "C" betyder grov.
Jag har sett på en pinnbult t.ex., den är fingängad i ena ändan och grovgängad i den andra.
Optus