Tig och mig/mag

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Tig och mig/mag

Inlägg av Helipop »

tänkte bara kolla lite fort vad ni tycker som är bra på att svetsa/jobbar med svetsa när det gäller arbetsflödet. Jag har en bra stark mig/mag som jag är jättenöjd med, men vill ha en bra tig med. Gör inget om den är äldre och klumpig, bara den har hf och acdc strömföring. Min fråga är om man klarar sig bra bara med en tig och lod eller om jag borde köpa den som ett komplement? Annars skulle jag ju kunna sälja mig/magen och bara ha en bra tig eftersom den klarar det mesta. Mitt svetsbehov är både tunnplåt såväl som tjockgodsade metallstrukturer, typ konstruktioner med krav på hållfasthet - konstruktionsstål med gods på upp till kanske 6mm. Svetsen jaghar nu klarar sånt galant upp till järnvägsräls. 300 Ampere industrisvets. Är bara intresserad av svar från dom som är vana med båda metoderna.

Mvh. Nicke
drdude
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 juni 2009 kl. 23:25
Ort: Kristianstad

Re: Tig och mig/mag

Inlägg av drdude »

Det é bara bra om du har både och tycker jag!
Sen skulle du haft en tig svets med mma så du kan svetsa aluminium också o pinne o då har du nästan alla metoder i garaget, bra o ha!!
Så sälj inte mag:en om den nu funkar bra o du behöver den till tjockare plåt.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Tig och mig/mag

Inlägg av Helipop »

alright, tack! läste lite om att arbetsflödet är lite mer sakta med tig med. särskilt om man ska samanfoga tjockare material. så jag behåller nog mag-en med. =) Ska bygga rullvals för plåt, rullvals för rör och metallstänger samt vprofiler-tprofiler, och en hydraulisk stationär rörbock, samst ett blästerskåp. Så jag håller på att samla på mig delar nu. =)
drdude
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 juni 2009 kl. 23:25
Ort: Kristianstad

Re: Tig och mig/mag

Inlägg av drdude »

Helipop skrev:alright, tack! läste lite om att arbetsflödet är lite mer sakta med tig med. särskilt om man ska samanfoga tjockare material. så jag behåller nog mag-en med. =) Ska bygga rullvals för plåt, rullvals för rör och metallstänger samt vprofiler-tprofiler, och en hydraulisk stationär rörbock, samst ett blästerskåp. Så jag håller på att samla på mig delar nu. =)

Det é rätt, bara samla...
Börjar få mitt komplett nu också!
Men det é riktigt med tig:en att det tar tid, det é riktigt långsamt men du har så liten värmespridning så det har du till tunnare plåt om du ska svetsa smått o så!
Behåll din mag svets helt enkelt...
Har du riktigt bråttom sen så kan du köra med rör-tråd till magen (33% snabbare inom branchen) men då kan du bränna igenom en 15mm plåtbit med svetsen om du bara fläskar rakt på!!! hehe
Användarens profilbild
Bare mini
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 oktober 2005 kl. 23:48
Ort: Norge

Re: Tig och mig/mag

Inlägg av Bare mini »

Må bare si min mening her siden det er så sjeldent jeg er her inne.

En mig er ett must i en garaseje. Har nettop kjøpt en kempi migtronoic(?) til 8000nkr.
Sveisen ble MYE bedre. Kjøp kvalitet fra begynnelsen. Dette er apparat nr 3.

Tig sveis er råflott å ha, men jeg syne alle verksted trenger den også.
Når det gjelder sveis i alu så må du ha ac/dc tig. mma er bare pinne sveis.
Jeg kan kjøpe en tig dc med mma for ca 17000kr av merke kempi. skal jeg ha ac/dc så koster den 42000kr.
Men jeg ser at kina selger ac/dc apparat til ca 300pund. vurderer å kjøpe ett å teste.

Jeg synes også autogen actylen oxygen sveiser. Bra til å sveise kutte å varme opp til å forme metall.
Skriv svar