Nu är tätningarna rätt, men hur luftas systemet bäst?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Hassel

Nu är tätningarna rätt, men hur luftas systemet bäst?

Inlägg av Hassel »

Hallå!

Har köpt en Mini 1000 -76 där bromsarna inte är något vidare. Har fixat alla hjulcylindrarna, men huvudbromscylindern får jag inte till. Är osäker på om tätningarna verkligen sitter åt rätt håll eftersom jag inte verkar få upp något tryck alls.



Ingen som har en sprängskiss eller liknande som jag kan titta på?



mvh / Jonas
Senast redigerad av Hassel den 16 juli 2005 kl. 01:30, redigerad totalt 1 gånger.
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

Finns ju inte så många delar i en sån,,,,,,,,,först monterar du den lilla plast"stolen" med benen upp mot där röret ska sitta,,sen fjädern,sen tar du "djuptallriken"med botten neråt och skålen mot där röret ska sitta,sen lilla brickan,sen tryckstång och låsring,,,,,KLART funkar det inte så sitter nånting fast,,montera tallriken med pyttelite motorolja så går det bra sen
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Hassel

Inlägg av Hassel »

I min är det tre tätningar. Två sektioner som hålls samman av en slags "pinne" med en ögla i varje ände. Mellan dessa sitter en fjäder som pressar sektionerna ifrån varandra. Sitter även ett par tunna brickor mot tätningarna som ser ut att kunna fungera som backventiler eller något sådant.



Högst upp sitter en låsring över en tjock mässingsbricka. Under den sitter den första tätningen. Under denna sitter ytterligare en bricka som hålls av en låsring till.



Menar vi olika typer av cylindrar eller är det jag som missuppfattar?
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

har du ett tvåkrets bromssystem?????har sprängskiss på båda men ingen scanner eller liknande så jag kan skicka,,,låna eller köp en haynes verkstadhandbok så finns dom i den också
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Hassel

Inlägg av Hassel »

Ja, det är ett tvåkretssystem. Synd med scannern. Vet inte nån häromkring som kan tänkas ha en verkstadshandbok. Har beställt en men vem vet när den kommer. Har bilen i delar nu och är lite ivrig på att kunna besikta den :D



Kanske nån annan som sitter på en bild över en huvudbromscylinder till ett tvåkretssystem?
Hassel

Luftningsproblem...

Inlägg av Hassel »

Sådärja, tätningarna sitter numera rätt och bromsarna tar riktigt bra. Enda problemet är att jag får pumpa 1-2 gånger på pedalen för att få upp ett bra tryck. Känns precis som luft, men jag har luftat massor på alla möjliga vis, både uppifrån och nerifrån.



På vilket sätt luftar jag bäst?
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Inlägg av gusen »

Få jag fråga en sak angående dina bromsar.Kan du beskriva hur dina rör sitter.Du har väl en förgrening på kupe väggen.Vilka hål går till vilka hjul?

Verkar som om jag har fått mina fel det bromsar lite konstigt.Och föresten hur fungerar den där kontakten som sitter där?
Hassel

Inlägg av Hassel »

Förstår inte vilken kontakt du menar, men det ena röret går till vänster bak och höger fram. Det andra röret går till höger bak och vänster fram.



Rören går från bromscylindern till högra sidan där de delas upp med ett anslutningsblocka av något slag. Tror att det dinns skisser över detta på http://www.minimania.com
Skriv svar