Motorbyte

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
stalkalle
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 september 2009 kl. 12:34
Ort: Stockholm, Östermalm/Djurgården

Motorbyte

Inlägg av stalkalle »

Jag sitter på ett sunkigt hotell i Mallorca och väntar på att denna vecka skall ta slut!!frugan tycker att mallorca är super kul.

Om man skall byta motor på en koja borde det inte fungera att mecka bort hela framvagns ramen och släppa ned den och sedan kunna arbeta i normal arbets ställning med framrams paketet/motorn??

kanske en dum fråga!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Motorbyte

Inlägg av minijanne »

det går utmärkt att göra så.
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Motorbyte

Inlägg av Sudden »

Jag har inte gjort det själv men jag har för mig att det står i Haynes verkstadbok för Mini att det är ett av sätten att ta ur motorn på. Har planer på att ta ur min motor till vintern dock blir det genom ett vanligt lyft hade jag tänkt.

Jaha, så du sitter och väntar ut tiden och tänker på hundkojeprojekt medan frugan tycker det är ett hyvens ställe att vara på, haha, låter rätt komiskt. :lol: Jag har också varit på Mallorca men jag tycker inte det var någon upplevelse direkt. Kan förstå dig.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Motorbyte

Inlägg av Tulka »

Så här beskrevs det att man skulle göra i tidiga verkstadshandböcker. Man får en stor,dum,vickig,otymplig 200kilos klump på golvet som är svår att flytta utan lyft+att man skall koppla upp bromsarna och lufta dom när det skall ihop.
Tulka
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Motorbyte

Inlägg av minijanne »

jo, men det går :mrgreen:
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Motorbyte

Inlägg av mini4wd »

Tulka skrev:Så här beskrevs det att man skulle göra i tidiga verkstadshandböcker. Man får en stor,dum,vickig,otymplig 200kilos klump på golvet som är svår att flytta utan lyft+att man skall koppla upp bromsarna och lufta dom när det skall ihop.
Tulka
Fungerar det inte med att ha en stor domkraft/pallyft undertill samt två personer som stadgar upp allt vid avmontering?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Motorbyte

Inlägg av minijanne »

Jo men klumpen du får loss är 100+ kilo motor med två hjul - det blir lite som att vända en Barbapappa upp-och-ner - tyngdpunkten högst upp.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Motorbyte

Inlägg av mini4wd »

minijanne skrev:Jo men klumpen du får loss är 100+ kilo motor med två hjul - det blir lite som att vända en Barbapappa upp-och-ner - tyngdpunkten högst upp.
Aj aj, inget man göra på parkering! som har varit mitt mekgarage senaste tiden :)
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Motorbyte

Inlägg av blacksaabrules »

Jag tycker att det är enkelt att lyfta uppåt
Bild

Vet inte om det syns så väl på bilden, men jag har ett vinkeljärn bultat i generatorfästet och sen lyfter man motor med i stort sett allting kvar. bara det självklara som växelföring, drivaxlar och kopplingscylinder lossat, hastighetsmätarwiren lossade jag ungefär i det läget som motorn är i på bilden.
Bara att ta det lugnt och kolla att inget tar i på vägen upp. Sen är det helt ok att greja med hela paketet på marknivå eller ännu hellre på en kraftig bänk (motorpaketet väger ca 150 kg!).

/ Erik

P.S Jag hade extractorgrenrör på min motor, därför är det demonterat på bilden, tror inte att original grenrör behöver demonteras innan lyft.
Skriv svar