Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

OCH svänghjulet skall låsas i ett visst läge annars kan allt braka åt helvete står det i verkstadsboken!
Dock jävlades inget för mig och svärfar då vi plockade ner min motor :mrgreen:
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Tack för hjälpen, vi undrade just var i hel-te det satt.. :o . då ska vi ta det lungt när vi återmonterar svänghjulet.. tack för tipset. Bäst att byta lamell om den är sliten. Har du erfarenhet av hur de kan se ut efter 33 år??
:mrgreen:

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

Min lamell såg knappt sliten ut, och då har motorn ändå gått sen -73 utan att man bytt lamell :wink:
Beror helt på vilka som kört den och hur...
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Ja, det är ju lotto att chansa. Pärlan har haft mig och 14 andra tidigare ägare så man vet ingenting om hur den behandlats :( så det är nog bara att demontera och kolla upp så man inte gör en blunder och inte byter om det behövs..

//D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Inte mycket händer rent praktiskt i garaget denna vecka. Har en husvagn att städa ur inför vinterförvaringen så det måste gå före :cry:

Har fått mycket bra hjälp av er på forumet att identifiera en förvärmare och en avtappningsventil på motorblocket. Det tackar jag för. :D

Just nu håller jag på att undersöka vilka delar jag ska byta på remotehuset. Det var rätt dyra prylar där nere så man vill ju gärna inte byta något i onödan om det inte behövs. Ska dokumentera lite hur det ser ut ikväll. Sen är det bara att fylla på inköpslistan med det som ser förbrukat ut.

Tackar också Kirill för att han säljer en spolarvätskebehållare inkl pump till mig... nu märker man att det ger resultat att berätta status om renoveringen på forumet...

Berättar också gärna om ett mail från Huddersfield (http://www.minispares-online.co.uk/?cat ... rod_id=690).... att beställa stolkitet med alla dörrsidor, cobrastolar, stolsfästen, baksätesöverdrag från England skulle kosta 75 pund i frakt!!! Det var mindre än jag väntat. Dessutom skulle de leverera på 5 arbetsdagar (så skrev hon iallafall)

Ha det varmt i kojorna!!

Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

Ett tips är att du även köper halvmånen till remotelådan :D Den är till för att undvika skit i systemet =)
Och det är ju självklart att man säljer saker som man inte behöver ha själv... Varför ha dubbelt av saker när man bara använder EN och folk behöver ett =)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Den där halvmånen... den sitter väl i "bottenlocket".. är det den du menar? Den var typ helt inkleggad med fett och smuts och såg lite sliten ut.. tyvärr såg den där runda grejen som växelspaken är nedtryckt i också lite sliten ut... :roll:

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Det här är riktigt kul att se, jag följer ditt projekt hela tiden! Jag har ju nästan likadan bil, en Mini 1000 Saloon fast en 70:a, och tanken är att jag ska riva motorn och göra i ordning den och lite tillhörande prylar nu i vinter.
Tänkte även skrapa ren undersidan på bilen och bakvagnen och gå på med nytt fräscht rostskydd och laga om det behöver lagas någon stans. Blir ingen helrenovering än i alla fall, men förbättringar kan man göra en sak i taget.
Jag är ju också nybliven Hundkojeägare så jag lär en massa från dina bilder och frågor och det du gör.

Ser att även du har jänkare också, rätt märke dessutom :lol: , vore kul att se bilder på den också!
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hej Sudden..

Kul att du läser om min koja. Här kommer lite bilder på den andra bilen... håll till godo!!

:oops: .... jag lovar att det inte ska bli någon vana att lägga upp bilder på andra bilar här!!

/Sov gott i kojorna!
Bilagor
DSCN4140.jpg
Cougar 003.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Den va go' du! Trevlig kärra, verkligen! Får väl fixa en bild på Mussen till dig också, vet dock inte hur man gör för att lägga upp dem här. :oops:
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

jag bifogar bilden i meddelandet. Har inte listat ut det andra sättet heller :lol:

Kolla under fliken "Ladda upp en bilaga" nedan... där kan du (om du har små bilder) bifoga dem i inläggen.. prova och sen förhandsgranska så ser du om det funkar.

//Drutten :P
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

hallå!

Idag har jag dragit på mig mina mekarkläder igen och rivit ut värmepaketet. Ska nu ge mig på resten av innehållet på instrumentpanelen. Har fått bort den ena av de två handskfacken. Mittendelen har ju mätarna och det blir väl mer knöligt.

Har upptäckt att packningarna bakom grenröret (hoppas jag säger rätt nu) har gjort sitt, därav är hela motorblocket indränkt med olja.. bläää.. men jag byter dessa ihop med maken senare.

Upptäckte också att någon sågat i blocket.. tur att det inte blev djutpt... :shock:

Ne, nu är kafferasten slut.. ska ut igen!! :D
Bilagor
Skada... usch...
Skada... usch...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Gick ut i garaget som Drutt-mekare nr 1. Lyckades idag med att:

1. Avrostat smådelar med stor framgång i fosforsyran under natten (ej uppvärmd)
2. Köpte ny dunder-avfettning som verkar funka :mrgreen: , dock känns det lite stävt i halsen.. hmmmm..
3. Demonterade friskluftsgallren i karossens bakre vägg och där upptäckte jag att det var mycket spackel (för att dölja något antar jag) runt de runda hålen.
4. Har fått bort den mjuka delen av instrumentpanelen (den nedre delen)
5. Skrapat bitumen-mattorna (får nog köpa en värmepistol till detta.. verkar ju bli evighetsgöra annars..)
6. Skruvat bort diverse smådelar
7. Grundmålat smådelar som ska återanvändas
8. Inhandlade WD44 (eller vad det hette :? ) som verkar funka bra

Jepp, det var nog allt. Så totalt sett har jag hunnit ännu ett steg mot min färdiga pärla :D

Avfettningen fungerade som jag sa... dunder. Frågade på mekonomen efter det mest miljöovänliga han hade och jag fick det :P
Han sa att den andra (miljövänliga) som jag använt var ungefär lika verksam som ett bad fanta.. :shock: undrar då varför de säljer det som avfettning??

Börjar också bli lite orolig över alla plåtdelar som måste inhandlas. Det verkar bli mer än jag trodde. Nu kom ju inre skärmsidorna till och jag tror även fronten behövs bytas. Anledningen är att den är bucklig och sönderrostad och jag vet inte om det är lönt att svetsa den?? Ja ja.. en ny mekdag imorron. Skulle få hjälp av min man då så det går fortare med alla fastrostade skruvar :twisted:

Ha det gott i kojorna!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

låter bra det där du Drutten!

var det turtle wax extreme nano avfettning som du köpte?

Det finns ju en anledning till att de är omiljövänliga :)
Sen är iofs det rätt effektivt att rengöra saker i läsk så .... ;)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar